קורונה בישראל

"רולטה רוסית" - ביקורת חריפה על הטיפול החשאי בקהילה החרדית

עם חשיפת חדשות ערוץ 12 את מערך הטיפול הביתי בקורונה במגזר החרדי, רופאים מומחים מזהירים: "חולים אלה ישלמו בחייהם - מדובר בסכנת נפשות ובתופעה פסולה ומסוכנת"

טיפול רפואי ביתי בחולי קורונה בחברה החרדית. צילום: מתוך חדשות ערוץ 12

בכירים במערכת הבריאות מתחו אתמול ביקורת על המערך החשאי לאשפוז ביתי של חולי קורונה קשים במגזר החרדי, כאשר אין על כך פיקוח ולרשויות המדינה לא ידוע על מימדי התופעה.

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר אתמול לערוץ 12: "על אף שיש מחלות המאפשרות טיפול ביתי גם במצב קשה, הקורונה איננה אחת מהן. קריסה מיידית ומהירה באופן בלתי נשלט יכולה להתרחש בכל רגע. ראיתי שזה קורה. לכן, אין זה נכון להעניק טיפול ביתי לחולה במצב קשה והוא חייב להימצא תחת השגחה רצופה בבית חולים, במחלקה ייעודית".

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא". "צריך להיות אשפוז בית, אבל מוסדר". צילום: דוברות שיבא

פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות ב"שיבא", אמרה: "התופעה היא נוראה. לא ייתכן שתהיה מדינה בתוך מדינה. קריטי לעקוב אחרי החולים כדי לדעת איך הם מגיבים לתרופות מסוימות שאי אפשר לתת אותן בבית. מי הם אנשי הצוות הרפואי בארגוני המתנדבים הללו? מי מפקח עליהם? מאיפה יש להם תרופות? האם יש שם נהלים לבדיקות ולמיגון? האם הם מסכנים עובדי מעבדות כשהם מעבירים אליהם בדיקות דם של חולי קורונה? בעיני כל  זה לא תקין. זה מפחיד אותי".

פרופ' רהב גם מצאה יתרונות באשפוז הביתי ועל פי הדיווח של ענבר טויזר בערוץ 12, המליצה למדינה לקחת אחריות על המערך הזה: "צריך להיות אשפוז בית, אבל מוסדר, שקוף ותחת פיקוח משרד הבריאות".

בדיווח נוסף של רוני לינדר הבוקר (ג') ב"דה מרקר", שהתייחסה גם לכך שהאדמו"ר מבעלז קיבל טיפול VIP לקורונה בביתו , התבטאו בכירים אחרים במילים: "זו ממש רולטה רוסית, חולים אלה ישלמו בחייהם".

יו"ר איגוד מנהלי המחלקות הפנימיות, פרופ' אבישי אליס מ"בילינסון", אמר: "החולים האלה מתעתעים. מצבם יכול להידרדר בתוך שעות". רופא אחר התבטא: "מחולל החמצן הביתי ממסך את ההידרדרות במצב החולה. גם אם יש אולי כאלה שמצבם משתפר באופן ספונטני, אחרים עלולים לשלם בחייהם".

מומחי רפואה אחרים ציינו כי "אם נכון היקף התופעה הזאת, אלפי חולים במצב בינוני וקשה, רובם ככולם מהחברה החרדית, לא מגיעים בכלל לידיעתה של מערכת הבריאות, הרי שהדבר מעוות לחלוטין את תמונת המצב שאליה מתייחסים מקבלי ההחלטות. הכאוס הזה עלול ליצור בלבול, חוסר ודאות וקושי לקבוע מדיניות מבוססת נתונים, למרות מאמצים רבים שמושקעים בכך".

פרופסור יונתן הלוי

פרופ' יונתן הלוי. "לא ייתכן שיהיו עוד 170 שעליהם לא ידוע". צילום: דוברות "שערי צדק"

פרופ' יונתן הלוי, נשיא "שערי צדק" אמר: "התופעה פסולה ומסוכנת. אני מבין את הקושי בבידוד מוחלט ובריחוק מבני משפחה, אבל מבתי החולים אנשים יוצאים על הרגליים. להשאיר חולה קשה בביתו זו ממש סכנת נפשות. לא ייתכן שנוסף ליותר מ-800 החולים הקשים שידוע כי הם מאושפזים בבתי החולים, יהיו עוד 170 שעליהם לא ידוע".

פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת הרפואה בקופת חולים לאומית, ציין כי לא הופתע וכי הוא "זה קצה הקרחון של התופעה והיא מסוכנת מאוד למטופל ולסביבתו". עוד אמר: "במאה שערים יש קבוצה שלא מבוטחת בקופות החולים ולא מכירה במדינת ישראל וברשויות המדינה. על משרד הבריאות להילחם בתופעה כי האנשים הללו מדביקים אחרים. חולה במצב קשה לא יכול להיות מאושפז בביתו. אין היום פרוטוקולים רפואיים לטיפול בבית בתרופות של בית חולים. אלו דורשות ניטור של 24 שעות ביממה, מפני שהחולים עלולים להידרדר מהר מאוד. אלה חולים שצריכים להיות תחת השגחה צמודה בבית חולים".

פרופ' גבי ברבש. "חומר למחשבה למי שאחראי על השירות הקהילתי במדינת ישראל". צילום: מתוך חדשות ערוץ 12

פרופ' גבי ברבש העלה שתי הסתייגויות. האחת, לגבי טיב ההכשרה של המטפלים בחולים והאחרת בנוגע לבקרת האיכות. "נכון להיום, אין למשרד הבריאות הנחיות לגבי טיפול ביתי בחולי קורונה. כל קופת חולים עושה מה שהיא מבינה עד שמגיעים לקו ההגדרה של חולה קשה. אני חושב שחשיפת התופעה צריכה לשמש חומר למחשבה למי שאחראי על השירות הקהילתי במדינת ישראל. הייתי הולך ללמוד מה קורה שם כדי לשפר את מה שהם עושים וגם לבדוק האם יש דרך לטפל בחולים בקהילה בצורה שונה".

נושאים קשורים:  פרופ' גליה רהב,  פרופ' רוני גמזו,  פרופ' אבישי אליס,  פרופ' גבי ברבש,  פרופ' שלמה וינקר,  קורונה,  קהילה חרדית,  חדשות,  מאה שערים,  מגזר חרדי,  טיפול ביתי
תגובות
אנונימי/ת
13.10.2020, 12:24

שמעתי הקלטה של מישהו בארה"ב בוכה ומבקש סליחה מאביו. הוא הביא אותו לבית החולים סיני, וכעבור 4 ימים קיבל טלפון לקחת את גופתו. אביו היה עדיין באותו בגד בו הביא אותו לבית החולים ומלוכלך נוראות בצרכים של עצמו. ההרגשה היתה מזעזעת.
פה בארץ אולי הקריסה לא כל כך גדולה כמו שהיתה שם בניו יורק, אבל גם פה עדויות לא חסר. חולים רבים מתלוננים שלא קיבלו אוכל ושתיה שעות ארוכות (מכירה אישית אישה בהריון שאושפזה בראש השנה. אחרי צהרים הגיע מישהו לתקוע בשופר, היא התחננה שיתן לה לשתות. עד אז היתה בצום גמור, וחלשה מכדי לרדת לשירותים בעצמה). מי יודע כמה אנשים מתים רק מחוסר בידיים עובדות?
מנהל מחלקת קורונה בשערי צדק, ידיד אישי שלנו, הזהיר שכן שלו שאושפז עם סיטורציה נמוכה שיעדכן אותו מיידית כשמצבו מורע או משתפר. ומיד כשמשתפר - לברוח מבית החולים.
אין שם מספיק ידיים עובדות, החולים רעבים צמאים וצריכים להתפנות ואין מענה.
עדויות יש בשפע

מה שיעור החולים שמדרדרים בפתאומיות? להם בוודאי אישפוז ביתי מסוכן. אבל כל היתר - האישפוז הביתי מציל חיים בוודאות.

אנונימי/ת
15.10.2020, 02:04

זה נכון. גם אני שמעתי עדויות אידיות על חולים שהיו מאושפזים בקורונה והועברו למוסגות שיקום מיובשים ובמצב של תת תזונה.
אגב גם לפני הקורונה המצב הסיעוד בבתי החולים לזקנים בלי בני משפחה נוכחים בבית חולים לא היה מזהיר. הורי שהיו סוכרתיים הגיעו לא פעם למצב של היפו בזמני אישפוז בבית חולים, מה שאף פעם לא קרה בבית וסבתי התלוננה שהיא רעבה וחלושה אמרה שבמשך יומים הביאו לה מגשי אוכל אבל לא עזרו לה לאכול וכיוון שהיא חלשה וידיה רועדות לא הצליחה לאכול לבד. לאחר מיכן לקחו את המגשים חזרה ואף אחד לא התייחס ולא הקשיב לבקשות שלה להאכיל אותה ולמחאות החלושות שניסתה להשמיע לה על שלוקחים את המגש טרם אכלה. נאלצנו לקחת עובדת זרה בתשלום שתשב איתה בבית חולים רק כדי להאכיל אותה בזמני אשפוז
וזה היה ככה עוד לפני הקורונה.

אנונימי/ת
16.10.2020, 09:22

הבעיה פה מתחילה כאשר האחיות האחראיות / ראשיות צריכות לבחור בין אחיות לכוחות עזר. למי שלא יודע, כוחות עזר מועסקות על תקן אחיות, כלומר- אם לאחרות אחראית יש 20 תקנים, היא צריכה להחליט כמה אחיות וכמה כוחות עזר היא מעסיקה על אותם תקנים.
באם נפריד בין התקנים, אולי נצליח לתת שירות סיעודי בסיסי ומורכב בצורה מיטבית.

אנונימי/ת
13.10.2020, 13:21

אין שום בעיה עם האשפוז הביתי. הדבר היחיד שצריך לעשות הוא לבטל את החשאיות שלו.

אנונימי/ת
13.10.2020, 13:39

כשהחרדים מאושפזים בבית החולים הם אשמים שמעמיסים על המערכת, וכשהם מתאשפזים בבית הם אשמים שהם חסרי אחריות, מה הפתרון חוץ מלהפוך לחילונים?

אנונימי/ת
13.10.2020, 14:33

חילון זה דבר חיובי באופן כללי. אבל במקרה הזה דווקא החרדים לא עשו שום דבר שאינו בסדר, והטענות כלפיהם לא מוצדקות.

13.10.2020, 15:45

בוודאי שחילון הוא דבר חיובי. גם סטאלין וגם היטלר היו חילונים אדוקים.
גם השמנמן מקוריאה חילוני חיובי באופן כללי.

אנונימי/ת
13.10.2020, 16:05

וגם חומני ואוסמה בן לאן היו דתיים.
קחי שיעור בלוגיקה.

אנונימי/ת
13.10.2020, 16:08
אנונימי/ת
13.10.2020, 18:04

אין להשוות את מספר ההרוגים שהצליח כל אחד להניב.
(אל תטרח לענות ש'היכולת של החילוני לבצע ולהפיק גדולה יותר')

אנונימי/ת
13.10.2020, 18:14

תגובתך מעידה שלא נכנסת לקישור.
הכנס, קרא, ואם עדיין לא הבנת - אל תתבייש לשאול.

אנונימי/ת
13.10.2020, 19:10

שניכם צודקים. מיליונים נהרגו בשם האסלם, מיליונים בשם הנצרות, מליונים בשם הקומוניזם האתיאיסט, בשם הנאציזם הגזען.
מה שמראה שהרוע נמצא בכל פינה בעולם, כי יצר לב האדם רע מנעוריו. וברוע הזה צריך להילחם. איך? על ידי הגברת הטוב.
אבל סתם עזיבה של דת מונותואיסטים לטובת דת שנבראה בידי אדם לא מפסיקה את הרצחנות.

אנונימי/ת
13.10.2020, 19:34

נכון עזיבה של דת מונותאיסטית (גם היא נבראה בידי אדם) כשלעצמה לא תפסיק רצחנות. זה גם לא נטען.

אנונימי/ת
13.10.2020, 13:44

בעקבות הפרסום בחדשות 12 אודות מערך האשפוז הביתי של עסקני 'מאה שערים', סיפר איש הרדיו החרדי אבי מימרן כיצד האשפוז הביתי שהוענק לאביו המבוגר על ידי ארגון 'חסדי עמרם' הציל את חייו.

"הרעיון הזה עשוי לעשות מהפכה בכל ההסתכלות שלנו על מאושפזי הקורונה, שישליך גם על מיליוני אזרחים בריאים. אנחנו נמצאים כרגע בסגר בגלל שברגע שעוברים את הקו האדום של מספר הנדבקים, עולה חשש שמערכת הבריאות תקרוס ולא תהיה מסוגלת להכיל את כמות המאושפזים – ולכן עושים סגר", אמר מימרן לרדיו 'קול חי'.

מימרן איש התקשורת החרדי: "האשפוז הביתי הציל את אבא"
איש התקשורת החרדי אבי מימרן מצדיק את האישפוז הביתי של ארגוני החסד החרדים ואומר כי האישפוז הביתי הציל את אביו ממחלת הקורונה "ברוך ה' המצב של אבא שלי היה טוב והוא אדם בריא בסך הכל וללא מחלות רקע".
העניק הצצה על מה שקורה במחלקות הקורונה בבתי החולים. "חולה שמתאשפז בבית החולים נכנס למחלקת קורונה שהיא סגורה לחלוטין ומבודדת. לרוב, מי שמגיע למחלקה הזו אלו האנשים המבוגרים, גם אדם מבוגר שמגיע למחלקת קורונה רוב הזמן הוא בסך הכל הוא נמצא שם תחת מעקב. נותנים לו תמיכה נשימתית אם צריך, אנטיביוטיקה, עושים לו בדיקות בערך פעמיים ביום, וחלילה אם המצב שלו ממש מדרדר והוא זקוק להנשמה – אז בית חולים זה המקום.

"אבל אדם שמאושפז שם, הוא נכנס למצב נפשי מאוד ירוד וקשה כי הוא לבד, רוב הקשישים גם לא יודעים לתקשר באמצעות הטכנולוגיה וכדומה והם לא נמצאים בסביבה הטבעית שלהם וזה משפיע על המצב שלהם".

מימרן סיפר כיצד התוודע לארגון. "לפני חודשיים שלושה אנחנו מקבלים את הבשורה שאבי מורי בגילו המתקדם, מעל 80, אובחן כחולה קורונה. כמובן שזה מלחיץ מאוד כשמדובר בגיל הזה. התחלתי לעשות בירורים מה הדבר הכי טוב והכי נכון לעשות על פי ניסיונם של אחרים.

"דיברתי עם יועצים רפואיים ואנשים שונים והגעתי לבסוף לרב יצחק מרקוביץ, יהודי ירושלמי ממאה שערים, איש היישוב הישן. כשאתה מדבר איתו בטלפון אתה בכלל שואל את עצמך 'מה הוא מבין בתחום הרפואה ואיך זה קשור אליו', ואתה פתאום מגלה מערכת אדירה של תמיכה רפואית בבתיהם של חולי הקורונה המבוגרים".

בדבריו תיאר עד כמה מקיף המערך הרפואי הנמצא בארגון. "סיימתי איתו את השיחה אחרי חצי שעה-שעה הגיע לבית של ההורים שלי רופא, ביצע בדיקות דם ושלח את זה למעבדה רשמית של משרד הבריאות, קיבל תשובות תוך שעתיים-שלוש ועל פי התשובות האלה נתן דיאגנוזה מסודרת ואמר מה צריך לעשות, ומיד הם ב'חסדי עמרם' שולחים לך לבית בלוני חמצן, מחוללי חמצן, סיטורציה, מד לחץ דם. כל מה שצריך.

"זה מכשירים ותרופות שאם עובדים איתם נכון מצליחים לשמור על החולה ועל איזון בגוף שלו כדי לא להגיע למצב שיזדקק להנשמה. ברוך ה' המצב של אבא שלי היה טוב והוא אדם בריא בסך הכל וללא מחלות רקע".

"יש איזושהי נקודה קריטית שאם עוברים אותה צריך להתאשפז בבתי חולים. הקו האדום הזה הוא מאוד רחוק – הוא לא קורה ברגע. אם מדובר באדם עם מחלות רקע מאוד קשות ונמצא ממש בסיכון והמצב שלו יכול לדרדר בחמש דקות – אז יתכן שעדיף בית חולים. אבל רוב האנשים בגיל המבוגר אומנם יש להם איזה מחלה אחת או שניים, אבל אם מתחזקים נכון את כל מערכות הגוף כל הזמן אז לא מגיעים לנקודה האדומה הזו. ברוך ה' אחרי שלושה שבועות של אשפוז ביתי עברנו את זה ואבא החלים לגמרי. מאותו רגע התמסרתי לעניין הזה".

אנונימי/ת
13.10.2020, 13:48

אבל מה לעשות שזה לא מסתדר עם התזה שהחרדים הם חסרי אחריות?

13.10.2020, 14:05

יש שם מס' קהילות מצומצמות שמכחישות קורונה ומתנהגים כרגיל, (מאה שערים, הפלג הירושלמי, חסידות בעלז), להם בעיקר הוקם המערך.
אבל מערך הטיפול הזה ניתן גם לחרדים רגילים, שהם הרוב הגדול, ושכן שמרו על כל ההנחיות ונדבקו בכל זאת. גם הם פעמים רבות מעדיפים אשפוז ביתי על פני בית חולים מסיבות מובנות מאד.

אנונימי/ת
13.10.2020, 14:08

לא כל מה שהמדינה עושה וב"פיקוח" הוא הכי טוב.
גם ילדים עדיף לגדל בבית ולא בפנימיה תחת פיקוח הדוק
לשוק החופשי יש יתרונות -
לפעמים החינוך הפרטי טוב יותר
לרפואה הביתית יש יתרונות גדולים
תנו לאנשים להחליט לבד מה טוב להם
בסך הכל מי זו המדינה? קומץ של פקידי ציבור ששולטים על עם שלם

אנונימי/ת
13.10.2020, 14:42

כחילוני גמור ניסיתי לחשוב מדוע נטפלים לחרדים במקרה הזה?
הרי הפעילות הזו שלהם טובה לכולם. גם נותנים טיפול רפואי, גם לא מעמיסים על המערכת. במקום לעודד את זה , ורק לדאוג שזה יהיה מדווח (כדי שנקבל תמונה אמיתית) תוקפים אותם.
ייתכן שהגענו למצב של שסע כזה עמוק, והם גרמו לחילונים לשנוא אותם במידה כזו , עקב דברים אחרים, שכל מה שהם לא יעשו יראה לא בסדר.

13.10.2020, 15:26

זו התקשורת שעיקר תפקידה הוא העמקת השסע והגברת השנאה.
כמויות ההסתה על הציבור החרדי בלתי נתפסות
כדאי לראות את התוכנית הצינור על מוטי רביד כדי להבין פרומיל מגודל העוול.

ועיקר העוול הוא בחסות בגצ מגן המיעוטים בתנאי שאינם חרדים. הבגץ סירב להכיר בחרדים כקבוצה מזוהה, על אף שבכל פרמטר ממשלתי וחברתי הם מזוהים ועוד איך, ולפיכך החריג אותם מחוק הגזענות, ובעצם התיר את דמם בצורה רשמית.
מותר להגיד על חרדים שימותו ירקבו ישרפו שהם אסון לעולם ולאנושות וצריך להשמיד אותם בתאי גזים וזה חוקי לחלוטין. פשוט לא להאמין.

אנונימי/ת
13.10.2020, 15:27

אולי השנאה נובעת מתוך הידיעה עמוק בלב איפה הצדק ואיפה המורשת היהודית. כל חילוני יודע שהזהות היהודית שלו כבר לא תהיה קיימת אצל הנכדים והנינים.
שנאת עולם לעם הנצח.
זה שורש השנאה האנטישמי

אנונימי/ת
13.10.2020, 15:28

החלק של החרדים בקיטוב הזה הוא כאין וכאפס לעומת מה שהערבים מעוללים, למשל,
והערבים זוכים לחיבוק ואסור חס וחלילה לדבר כנגדם בגזענות ובשנאה
אבל החרדים דמם הפקר

אנונימי/ת
13.10.2020, 15:44

הערבים זוכים לחיבוק? מישהו נסחף.
פשוט השנאה אליהם מבוטאת בצורה אחרת
את זה ראית פעם?
https://www.youtube.com/watch?v=3S8nT3-v-pw

13.10.2020, 19:15

למי שאין כח לצפות בהצינור יכול לקרוא כאן -
https://www.jdn.co.il/j_world/1405688/

13.10.2020, 19:20

ההערכה היא שהחזרת רביד לתפקיד תתקבל על ידי הציבור החרדי, לאחר שהעיתונאי גיא זהר פרסם ב'כאן' קטעים מהראיון המוכחים שחלק מדבריו של רביד הוא מהקשרם ובטענה שכוונו לכל המגזר החרדי, כשרביד הבהיר בפתח דבריו שמרבית תושבי בני ברק נזהרים ושומרים על הכללים. עם זאת, יצוין שרביד תקף בחריפות ובמילים בוטות חסידויות שבהוראת רבותיהם ערכו את תפילות והקפות שמחת תורה כמידי שנה.

חזרנו לראיון המדובר, והבאנו לכם את התמלול הרלוונטי במלואו, לשיפוטכם. "האוכלוסייה שלנו, הבני ברקית בעיקר, היא שונה בחלקה הגדול, זה אנשים שמנסים לשמור על ההנחיות, חלקם הגדול, לא ממש מצליחים כי העיר מאוד צפופה, הצפיפות היא גם אורח חיים ואי אפשר אחרת כי הכל צפוף והכל קטן", אמר בפתח הראיון.

אנונימי/ת
13.10.2020, 19:38

אולי תסביר איזה "דברים אחרים" חוץ מזה שאם אדם מקבל התקף לב תוך 120 שניות מגיע אליו חרדי מאיחוד הצלה לעשות לו החייאה (בהתנדבות) ואם הוא נקלע למיון מגיעה חרדית מעזר מציון לתת לו משהו לאכול ואם ח"ו הוא צריך ציוד רפואי הוא ניגש לסניף יד שרה לקחת בלון חמצן או כיסא גלגלים.

14.10.2020, 23:49

אתה צודק תדבק בדרכך אל תתן לתקשורת לבלבל אותך! חזק ואמץ!

אנונימי/ת
13.10.2020, 19:11

עדיף לקחת את הסיכון בבית מאשר לחלות בדליריום בבתי החולים.

כשליש מכלל המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ (מכל סיבה שהיא)
מפתחים דליריום (מצב בלבולי חריף) אשר עשוי בהמשך להשפיע על
מצבם הקוגניטיבי. מצב זה, שכיח יותר במטופלים אשר היו תחת הרדמה
ממושכת, אינטראקציה חברתית מוגבלת וחוסר יכולת תנועה (מצבים
השכיחים בקרב חולי COVID-19 שמאושפזים במצב קשה).

אנונימי/ת
14.10.2020, 23:52

רוב העם מלא באהבת חינם אפשר לראות את זה בכל היזדמנות חבל שאנשי התקשורת נצלו את הנגיף הזה לצרכם האישי להפוך ערוצים לפופולירים יותר על ידי "חשיפות" מסוג כזה שחוץ מלזרוע שנאת חינם אין בזה כלום

אנונימי/ת
16.10.2020, 09:41

לא יאומן. אין דבר שממחיש את הקבעון ואת חוסר החשיבה מחוץ לקופסה של אנשים אלו מאשר הידיעה הזו.
הרי יש כאן נתונים של אלפי חולים שהבריאו בביתם עם תמותה אפסית, הדבר הכי מתבקש הוא לבדוק את הנתונים בעיון ולנסות ללמוד מהם ואולי לחסוך מליארדים במאבק בקורונה, ולא סתם לתקוף.
הרי כל ילד מבין שהמעלות של החלמה בבית ולא במחלקה סגורה ומסוגרת עולים עשרת מונים על הרבה דברים אחרים כמו רמת המקצועיות וכד'.