קורונה בישראל

הצטברות מקרים של תסחיף ריאות ודלקת בשריר הלב במחלימי קורונה

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא", מדווחת על מקרים של פוסט קורונה עם תסמינים נדירים ומסכני חיים בקרב מחלימים

חולה בטיפול נמרץ. אילוסטרציה

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא סיפרה אתמול (א') בראיון לאדיר ינקו ב-ynet, כי לאחרונה הגיעו למיון בית החולים שני מקרים של מחלימי קורונה עם תסחיף ריאתי. קודם לכן היו דיווחים על מחלימי קורונה ששבו לבית החולים עם דלקת בשריר הלב. "המקרים הללו מטרידים מאוד. אמנם יש אצלנו עכשיו פחות מאושפזי קורונה, אבל הפחד שלי הוא שאלה שמוגדרים כ'פוסט קורונה' ולכאורה החלימו מהנגיף, ישובו לכאן עם בעיות קשות ויתחילו לתפוס את המיטות".

יש לציין כי לפי הערכה שנעשתה ב"איכילוב" בחודש יוני, כ-40% מחולי קורונה עלולים לפתח תסמינים לבביים ואלה יישארו אצלם גם לאחר שבדיקות לבירור הימצאות הנגיף בגופם יספקו תוצאות שליליות והם ישוחררו מבית החולים כמחלימים.

פרופ' רהב אמרה: "פוסט קורונה יכולה להיות סוערת במיוחד. שני המקרים עם תסחיפים בריאות, במוח או דלקת בשריר הלב, הם מצב חדש. התסחיף לא הפתיע אותי משום שבמחלה הזו יש קרישיות יתר לתקופה די ממושכת. לדלקת בשריר הלב, בשלב זה של ההחלמה, לא ציפינו".

פרופ' שלומי מטצקי, מנהל טיפול נמרץ לב ב"שיבא", הוסיף: "אחד הדברים שלמדנו היא שהקורונה עלולה להביא למחלות קרדיווסקולריות. נגיף הקורונה נקשר לקולטנים על פני כלי הדם. אבל בפוסט קורונה הממצא החשוב הוא שאין קשר בין חומרת המחלה הקודמת לבין הסיכון לפתח תסמונת לבבית. ראינו בשבועיים האחרונים הצטברות של מקרים שהם למעשה צורה קשה ומסכנת חיים בקרב מחלימים מקורונה. היה אצלנו מטופל שעבר דום לב ללא רקע לבבי. הוא היה בריא לחלוטין, החלים מהקורונה, עורקי הלב שלו היו תקינים ובכל זאת התרחש האירוע. דלקת של שני חדרי הלב בחומרה גדולה לא היתה מוכרת עד כה".

נושאים קשורים:  פרופ' גליה רהב,  טיפול נמרץ,  פוסט קורונה,  קורונה,  דלקת בשריר הלב,  חדשות,  פרופ' שלומי מטצקי
תגובות
26.10.2020, 20:06

נו באמת, מיוקרדיטיס, קרישיות יתר ושארים נוירולוגים מדווחים כבר מספר חודשים בעיתונות העולמית. אמנם לא באותה איכות מדעית כמו הדיווחים של שיבא, אבל בכל זאת גם בעיתונים קיקיונים בתפוצה נמוכה כמו JAMA , LANCET, NEJM רמזו על כך .

26.10.2020, 21:11

על הקשר בין זיהום לתסחיף ריאתי למדתי עוד לפני שלמדתי רפואה: סבי נפטר בפתאומיות באשפוז לאחר שהחלים מזיהום בדרכי השתן. מה שלא למדתי כתלמיד רפואה הוא מושג חשוב לא פחות: Disease monjering. אני מקווה שהמושג החשוב הזה יכנס לסילבוס של כל בתי הספר לרפואה בקרוב.

אנונימי/ת
01.11.2020, 17:03

The act of convincing essentially well people that they are sick or slightly sick people that they are very ill