מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר בריטי: עם הזמן יש ירידה ברמות הנוגדנים לנגיף הקורונה

חשש לסיכון מוגבר להידבקות חוזרת בקורונה - מחקר ביותר מ-300 אלף בריטים מצא: הירידה ברמות הנוגדנים לנגיף איטית יותר בעובדי מערכת הבריאות ובצעירים וגדולה יותר בזקנים

נוסעים ברככת התחתית. השיעור הגבוה ביותר של תגובה חיסונית חיובית בתושבי לונדון. צילום: Yau Ming Low/ שאטרסטוק

צוות של "אימפריאל קולג'" בלונדון פרסם השבוע (ב') ממצאי מחקר שטרם עבר ביקורת עמיתים ולפיו יש ירידה עם הזמן של התגובה החיסונית לנגיף בקרב אנשים שחלו בקורונה והבריאו.

הממצאים מתייחסים לתוצאות בדיקות דם עצמיות בקרב 325,104 מתושבי אנגליה במסגרת פרויקט מחקר בשם REACT העוסק בהערכה בזמן-אמת של הדבקה והעברת הנגיף בקהילה. הצוות שמנהל את הפרויקט פרסם ב-13 באוגוסט דו"ח ראשון לגבי 100 אלף משתתפים. הדו"ח לא מזכיר את נושא "הזיכרון החיסוני" שהגוף מפתח אצל מי שחלה והחלים.

הבדיקות שעברו משתתפי הסקר הגדול הזה היו בדיקות דם (דקירה באצבע) ושימוש בערכה ביתית. המשתתפים דיווחו בין 20 ביוני ל-28 בספטמבר על הממצאים שקיבלו בבדיקות עצמיות אלו. התברר שלאורך התקופה היתה ירידה של 26.4% בחשיפת המשתתפים לנגיף, מ-6% שהציגו תגובה חיסונית חיובית לנגיף היתה לאורך התקופה ירידה עד ל-4.4%.

הסקר התנהל בשלושה סבבים. בתחילתו, ב-20 ביוני, אצל 6% נמצאו נוגדנים לנגיף, ב-13 ביולי חלה ירידה ברמות הנוגדנים ל-4.8% ובספטמבר ל-4.4%. המשמעות של הממצאים: עם הזמן יש ירידה ברמות הנוגדנים ולכן גדל הסיכון להידבקות חוזרת.

הירידה הסתמנה בכל אזורי האי הבריטי אבל היתה נמוכה יותר בקרב עובדי הבריאות. ההנחה היא שאצלם יש כנראה מה שהוגדר "חשיפה חוזרת מוגברת לנגיף" ועקב כך הם גם מפתחים עם הזמן רמות גבוהות יותר של נוגדנים.

בקרב בני 24-18 היתה השכיחות להימצאות הנוגדנים הגבוהה ביותר והירידה ברמות הנוגדנים עם הזמן היתה איטית יותר ל-14.9%. הירידה הגדולה ביותר היתה בקרב בני 75 ומעלה. אצלם היתה שכיחות נמוכה לנוגדנים והירידה ברמותיהם בגופם עם הזמן הגיעה עד 39%. כמו כן התברר שהשיעור הגבוה ביותר של תגובה חיסונית חיובית, כדי פי שניים, היה בקרב תושבי לונדון לעומת תושבי אזורים אחרים באנגליה.

פרופ' גרהם קוק, מומחה למחלות זיהומיות שמנהל את פרויקט המחקר, אמר כי לאחר הגל הראשון של המגיפה עדיין אין ראיות להימצאות של חסינות מגן מפני הנגיף בחלקים רבים של אנגליה.

נושאים קשורים:  מחקר,  חדשות,  קורונה,  הדבקה חוזרת,  נוגדנים לנגיף,  בריטניה
תגובות
28.10.2020, 20:32

כמעט בלתי יאמן, 10 חודשים בתוך הפנדמיה ועדיין מוצגת רמת הנוגדנים בסרום כחזות הכל. כאילו אין מערכת חיסונית תאית, כאילו המושג זכרון חיסוני טרם הומצא.