קורונה בישראל

האם פרופ' נחמן אש הוא המינוי הנכון לפרויקטור הקורונה?

היכרותו המקצועית עם המערכת הצבאית ועם קופות החולים מהווה לו יתרון, אך בניגוד לקודמיו בתפקיד, בר סימן טוב וגמזו, אין לאש היכרות עם עבודת הממשלה. האם יצליח לשרוד את התקשורת והפוליטיקה?

פרופ' נחמן אש. "נראה שאין דחיפות לחסן ילדים". צילום: דפנה גאזט

פרופ' נחמן אש, שאמור להתחיל הבוקר (ד') בתפקידו החדש כפרויקטור הקורונה, יימצא בחפיפה עד 13 בנובמבר עם פרופ' רוני גמזו, שיחזור לנהל את בית החולים איכילוב בתל אביב ביום א' הקרוב.

בין המשימות שאיתן יצטרך פרופ' אש להתמודד הן לחצים פוליטיים, שילוב של תחלואת החורף במגיפת הקורונה, חוסר משמעת של רבים מאזרחי ישראל וגם יישום תכנית הרמזור שהגה פרופ' גמזו וניהול הצוותים המייעצים שהקים סביבו, כמו צוות הברומטר, שלא ברור אם ימשיכו באותם תפקידים.

אמש, מיד כאשר התבשר על מינויו, הפיץ פרופ' אש סדרת ציוצים בטוויטר שבהם הודה למברכיו ולכל המאחלים שייצרו עימו קשר. "איזה יום מטורף עבר עלי. דקה אחרי שנודע לי שסוכם על כניסתי תפקיד וההודעה יצאה לתקשורת, התחיל צונמי של טלפונים והודעות. האתגר גדול והמלאכה מרובה".

הוא הוסיף שבחר שלא להעניק בשלב זה הודעות לתקשורת. "אני רוצה ללמוד את הדברים לעומק ולגבש תובנות לפני שאצא בהצהרות. אני יודע שאני חייב להצליח למען כולנו ולכן תרומת כל אחת ואחד מכם למאמץ חשובה. מסיכה, ריחוק, היגיינה הם עקרונות בסיסיים שעל כולנו להקפיד. למרות שהמשימה מחייבת השקעה רבה, אנסה להמשיך ולשמור על קשר, אבל כנראה אצייץ פחות".

מציוצים קודמים שלו בטוויטר ניתן ללמוד מעט מתפיסת עולמו לגבי הקורונה: סגר זה דבר טוב ויעיל; כלכלה ובריאות אינן מתנגשות אלא הולכות יחד. צעדי מנע להפחתת התפשטות המגפה הם מדיניות כלכלית מנצחת". אש גם לא היסס לבקר את הממשלה כשכינה את הפרסום היומי של העמידה ב"מדדי ראש הממשלה" כעוד ביטוי לאבסורד בהתמודדות עם המגיפה. אש "רמז כי ממשלת ישראל חטאה בחטא היוהרה ולכן הגיע הגל שני", מדווח הבוקר אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

בתקופת הסגר השני ציטט פרופ' אש שמונה מאמרים אקדמיים המוכיחים כי סגרים עובדים ו"מי שמטילים ספק בסגר הם מעוותי המדע". בין השאר ציטט בחודש שעבר מאמר שפורסם ב-Nature, כך דווח בחדשות ערוץ 13 ובו תהה:  "האם היוהרה גרמה לכישלון בטיפול במגיפה. חטא היוהרה הוא אולי גורם לכישלון לאומי בטיפול במגיפה. האם  זה נכון גם לגבינו?".

"התפקיד דורש יכולות תגובה ושליפה מהירה כמו שיש לפרופ' גמזו. לא ברור איך אש ישרוד את התקשורת ואת הפוליטיקה". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בניגוד למשה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ולפרופ' גמזו, אין לאש היכרות עמוקה קודמת עם עבודת הממשלה. על כך כותבת רוני לינדר ב"דה מרקר" במאמר תחת הכותרת "אלו הכרישים שכבר אורבים לפרופ' אש והלקח שהוא צריך ללמוד כדי להצליח יותר מגמזו": "פרופ' אש איננו קוסם ולא יכול להחליף ממשלה המתקשה לתפקד. פרופ' אש נכנס לתפקיד שאין בו אפילו 100 שניות של חסד. לציבור יש אפס סבלנות או רצון לפרגן. יש חוסר אמון שמשהו יכול להשתנות לטובה".

עם זאת הצביעה לינדר על כך שפרופ' אש נכנס לתפקיד בתנאי פתיחה שונים מקודמו פרופ' גמזו וכי הוא אינו מרבה להתראיין או להתבטא ברשתות החברתיות, אבל מהמעט שפרסם עולה כי "הוא דוגל בהפחתת תחלואה באמצעות מגבלות וסגרים". על אישיותו של פרופ' אש נכתב בדיווחים שונים בתקשורת כי "הוא אדם שקט ומופנם יחסית", "כמעט נטול אגו, אבל לא פראייר".

כדי להשיג את היעד של ניהול המגיפה בלי להגיע לסגר שלישי או קטסטרופה בריאותית, עומדות בפניו המשימות הבאות: לבסס לעצמו מעמד מקצועי ומנהיגותי בתוך מערכת הבריאות ומול ראש הממשלה והשרים; להתגבר על הרתיעה שלו מתקשורת וחשיפה; לדבר אל הציבור וליצור תחושת אמינות; לבנות גשרים עם הקהילות שמרכיבות את הציבור הישראלי, "בלי לעשות ויתורים מסוכנים או להעלים עין מהפרות מצד אחד ומבלי לשבור את האמון ואת היחסים מנגד ולתמרן בים הפוליטי שורץ הכרישים", מציינת לינדר

על היתרונות שמביא עמו פרופ' אש לתפקיד, כתבה לינדר כי היכרותו העמוקה עם המערכת הצבאית והתרבות הארגונית שלה, לאור התפקיד המרכזי שהצבא תופס עתה בניהול המשבר, היא יתרון חשוב. היתרון השני: היכרותו העמוקה עם קופות החולים ש"קולן כמעט לא נשמע עד כה והן לא זוכות כמעט לקשב ניהולי".

אדיר ינקו ב"ידיעות אחרונות" ציין כי עמדותיו של פרופ' אש עדיין לא ברורות לחלוטין. לפני זמן אמר ל-ynet בהתייחסו לאופן ההתמודדות עם תחלואה בקרב חיילי צה"ל: "יש לשקול הגבלות יותר משמעותיות ולחזור לצעדים שננקטו בגל הראשון, ככל שהתחלואה עולה". ינקו תהה "האם פרופ' איש יעדיף להמציא את הגלגל מחדש (תכנית הרמזור) או להמשיך בדיוק מאותה נקודה שבה סיים גמזו את תפקידו". שינוי כיוון טומן בחובו סיכונים ועמידה במבחני מנהיגות משמעותיים ומנגד, המשך תפעול תכנית הרמזור של גמזו עלול לסמן אותו כאופרטור בלבד". ינקו גם מזכיר את הקשר שיש לפרופ' אש עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי: אש היה סגנו של לוי כשהאחרון היה קרפ"ר ויש ביניהם שיתוף פעולה אפקטיבי".

עידו אפרתי ב"הארץ" ציין כי פרופ' אש נחשב לדמות מוערכת במערכת הבריאות וכי שמו עלה לאחרונה כמועמד למנכ"ל קופת חולים לאומית וכי במקביל לעבודה מול ראשי הרשויות המקומיות הוא גם יצטרך לבסס את היכרותו עם חלק מהקהילות החרדיות "לאחר שבשנים האחרונות פעל כדי להגדיל בהן את שיעור ההצטרפות לקופת חולים מכבי".

עם זאת אפרתי גם מדווח על "מקורות במערכת הבריאות" שהביעו חשש כי פרופ' אש יתקשה לעמוד בלחצים וספק אם יש לו התקיפות ההכרחית לבצע את התפקיד. הוא אמנם מתאים לתפקיד מבחינה מקצועית, אך "התפקיד דורש חוסן אישי ונפשי קיצוני, כריזמה, יכולות הסברה, יצירת אמון ורתימה של הציבור, לצד יכולות תגובה ושליפה מהירה כמו שיש לפרופ' גמזו. לא ברור איך ישרוד את התקשורת ואת הפוליטיקה".

פרופ' נחמן אש. "נסיונו כרופא צבאי, שעמד לא פעם תחת אש אמיתית, עשוי לסייע לו לעמוד מול מתקפות השרים בקבינט הקורונה". צילום: פלאש 90

בכיר אחר המצוטט באותו דיווח, אמר על פרופ' אש: "הוא איש נעים הליכות ומקצוען. יש לו ראייה רחבה, ראש פתוח והיכרות מעמיקה עם רפואת הקהילה ובתי החולים". יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר: "פרופ' אש הוא אדם מאוד ראוי. משתף, יוזם, יודע לרדת לפרטים מקצועיים ולעבוד עם מקבלי ההחלטות וכל השותפים בתרגום לפסים מעשיים. הוא זקוק לגיבוי פוליטי על מנת להצליח".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל שיבא" ובעבר מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף: "המינוי ראוי. אני מברך עליו. יש לו ניסיון רב שנים בכל המרכיבים והרבדים של המערכת הרפואית בישראל. הוא איש חרוץ מאוד. אני בטוח שכל מערכת הבריאות תתייצב לסייע לו. הוא יזדקק גם לסיוע מגורמים ממשלתיים והרשויות המקומיות".

מיטל יסעור בית-אור ציינה ב"ישראל היום" כי פרופ' אש יידרש להוביל את המשך שלבי היציאה מהסגר הנוכחי, הגבלות מקומיות ביישובים שייהפכו ל"אדומים" וליישום תכנית הרמזור כאשר התחלואה תרד. כמו כן יצטרך ללוות את פעילות מפקדת אלון בפיקוד העורף שמתחילה בשבוע הבא להיכנס לפעילות מלאה לקטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה, תחקור אפידמיולוגי בהיקף נרחב לצד הגדלת מספר הבדיקות היומיות ל-100 אלף. אתגר מעניין נוסף שייתכן שיעמוד בפניו: התכנית להרחבת אשפוזי הבית לחולי קורונה.

"פרופ' אש", דיווחה יסעור בית-אור, "נחשב לאדם נוח שלא נכנס לעימותים ולא רואה בהם דרך להשיג תוצאות. לדברי מכריו, הוא נוהג להקשיב לקולות השונים ולהחליט לא על פי מדד הפופולריות אלא לפי מה שנדרש בסיטואציה שלפניו. נסיונו כרופא צבאי, שעמד לא פעם תחת אש אמיתית, עשוי לסייע לו לעמוד מול מתקפות השרים בקבינט הקורונה וכאשר החלטות פוליטיות יאיימו לכרסם במתווה המקצועי שיציג".

אדריאן פילוט ב"כלכליסט" הצביע על כך שהפרויקטור החדש הוא פקיד, לא פוליטיקאי. צנוע ושקט, ובדומה לגמזו גם הוא מקצוען, רציני ומאוד מוערך במערכת. עוד כתב פיילוט: "רזומה כמו זה של תא"ל פרופ' נחמן אש קשה מאוד, אולי אף בלתי אפשרי, למצוא היום במדינת ישראל: היה קצין רפואה ראשי של צה"ל, סמנכ"ל בכיר למידע ומחשוב במשרד הבריאות, ראש חטיבת הבריאות של קופת החולים מכבי, בעל תארים מהרווארד ו־MIT. מאז שעזב את 'מכבי', שמו נקשר לשתי התמודדויות חשובות בהן הוא הפסיד – מנכ"לות 'לאומית' ומנכ"לות משרד הבריאות, שבה זכה פרופ' חזי לוי" .

בערוץ 12 דווח שפרופ' אש התבטא: "תחומי האחריות שלי צפויים להיות אותם תחומים כפי שהיו לפרופ' גמזו. לא ביקשתי מעבר לכך. המטרה הראשונה שלי זה ללמוד את התפקיד. אז אוכל לגבש תכנית ואוכל לבחון את מה שנעשה עכשיו". על אחד האתגרים שעימם הוא צפוי להתמודד - ביקורת מצד הפוליטיקאים, אמר: "אני לא חושש. זה אתגר. אצטרך להתמודד איתו".

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  פרויקטור הקורונה,  חדשות,  פרופ' רוני גמזו,  קורונה,  סגר
תגובות
אנונימי/ת
28.10.2020, 11:03

זה לא כל כך משנה מי יהיה הפרויקטור. בסופו של דבר ההחלטות מתקבלות לפי פוליטיקה

28.10.2020, 19:07

מנוי ראוי מקווה שהממשלה תיתן לו לעבוד

אנונימי/ת
28.10.2020, 19:13

מה שלא נאמר עד עתה בשום מקום : האם הוא גם אפידמיולוג , האם בעל תואר בבריאות הציבור ? נסיון בבריאות הציבור ? קרפר או פרופ' באריאל הם נתונים חשובים אך לא רלבנטיים לתפקיד

28.10.2020, 20:20

ההבנה באפידמיולוגיה לא שמורה לאפידמיולוגים.
טראמפ כנראה לא מבין באפידמיולוגיה וזה כאב הראש של פאוצ'י.
גם אש צריך לתרגם את המציאות ותובנות אפידמיולוגיות למהלכים שיש להם גיבוי פוליטי. לא הוא מייצר את המידע האפידמיולוגי. לא הוא צריך לזהות בשטח את הנגיף הבא , או את גלי תחלואת החורף.

אנונימי/ת
28.10.2020, 21:00

תואר באפידמיולוגיה חיוני לשם ביצוע מחקר אפידמיולוגי. כדי לנהל את האירוע הזה הוא הרבה פחות חשוב.
ההבדל בין מדינות שמנהלות את המשבר טוב יותר למדינות המנהלות אותו טוב פחות לא נעוץ בכך שנמצאים שם אפידמיולוגים טובים יותר. זה לא שמישהו יכול להגיע כאן לאיזו תובנה אפידמיולוגית חדשה.

הוא לא...

אנונימי/ת
28.10.2020, 22:31

ההבנה בבריאות הציבור , העקרונות שלה, היכולת לקרוא נתונים ולפרשם בצורה מושכלת היא הכשרתם של מומחי בריאות הציבור . לכן חשוב לדעת מה יכולתו של מי שאינו מומחה בשטח להבין את הנתונים ולא את הפוליטיקה ההרסנית. לכן חשוב לדעת את שיקולי הבחירה באדם יקר וטוב וישר ,האם הם חלק מהפוליטיקה . תואר באפידמיולויגה חיוני למחקר זו הנחה שלא מבינה את גוף הידע הנקרא בריאות הציבור . אפידמיולוגיה היא רק חלק מכך.

אנונימי/ת
29.10.2020, 06:31

אני חוזר ואומר שוב - לא צריך להיות מומחה בבריאות הציבור כדי להיות פרויקטור קורונה, ולא צריך תואר באפידמיולוגיה. יכולת לקרוא נתונים ולפרשם יש לכל רופא סביר, בוודאי רופא שעסק במחקר ופרסם מאמרים.
ולמי שחושב שאני מניח הנחות מבלי להבין את גוף הידע שנקרא בריאות הציבור - אז אומר שמבין ההתמחויות שעשיתי אחת היא גם בריאות הציבור.

אנונימי/ת
29.10.2020, 16:24

אחרי שהציעו את התפקיד לגדי אייזנקוט ולרוני נומה, אני אומר תודה שלקחו (שוב) מישהו שהוא לפחות רופא ולא סתם גנרל.

אנונימי/ת
29.10.2020, 00:47

בלי להפחית מיכולתיו של נחמן, היחיד שיכול לבצע את התפקיד זה איציק קרייס. אבל למה לבחור את הבן אדם המתאים

אנונימי/ת
29.10.2020, 03:17

ישראל הופכת אט אט ללבנון שניה.
קבוצות פוליטיות שונות החיות באותה טריטוריה העסוקות בקידום ענייני אוכלוסיתן.
חרדים,ערבים , ליכוד, וכדאיניקים הנדחקים לשולחן השלטון.
במצב זה סיכויים קלושים לפתרון בעיות לעומת יצירת בעיות בשפע.

29.10.2020, 07:37

האיש ראוי ביותר וצריך לתת לו את התמיכה הטובה ביותר ולא לשים לו רגליים. יש לזכור שהוא יועץ הממשלה אבל ההחלטות הסופיות הן של הממשלה. נאחל לו כולנו הצלחה

אנונימי/ת
29.10.2020, 08:05

פרופ נש הוא האדם הנכון במקום הנכון!
הוא רופא מקצועי , בוגר הרווארד ו -MIT,עם נסיון מוכח בתחומי רפואה וניהול בצבא ובקופח לא מתלהם ושלא כקודמו,שנסה לקדם עצמו בכל מחיר ״ אני .אני״ שהתפאר שהוא יבער את הקורונה ,שהצהיר שמדיניות הסגר השני היא ״מגעילה וגרמה לו בחילה״ ולבסוף נכשל קודם יחשב את מההליכים ואחר כך יבצע בבחינת ״מים שקטים חודרים עמוק״...

אנונימי/ת
29.10.2020, 09:17

פרופסור אש.
פרופסור נש (נאש) היה פרופסור במתמטיקה. דווקא היה מעניין לשמוע את דעתו של פרופסור נאש לגבי התנהגות האוכלוסיה והמדיניות הנכונה במצב הזה. זה נשמע קלאסי לתורת המשחקים

אנונימי/ת
29.10.2020, 19:59

אכן
פרופ אש הוא האדם הנכון במקום הנכון. אדם בעל ידע רב וכישורים מוכחים. לא מתלהם ולא רודף אחר פרסום ותקשורת.
מחשב היטב את המהלכים. ניתן לסמוך על יושרו ויושרתו

31.10.2020, 20:10

כתבי הבריאות והכתבות הם חבורת קשקשנים רכלנים ומלחכי פינכה.בהצלחה לפרויקטור החדש

01.11.2020, 09:13

קול שפוי לשם שינוי.

אנונימי/ת
05.11.2020, 08:41

שיטת הדלת המסתובבת וחבר מביא חבר. משרה בכירה בבי"ח מוליכה למעמד צבאי.משם למישרה בכירה במשרד הבריאות. משם ג'וב נחשק בחברת ביטוח בשם קופת חולים זו או אחרת. גם משרד החוץ והכנסת פורשים זרועותיהם לקלוט ציפורים כאלה.

05.11.2020, 14:11

חבר אנונימי 08:45. מעבר לציניות הפרובינציאלית שלך... מי אתה מצפה שיגיע לניסיון ורמת ניהול מקצועי של מערכות בריאות? מי אתה מצפה שייצג את מערכת הבריאות בכנסת, בממשלה? חברים של חברים במרכז הליכוד? עסקנים מושחתים של רשויות מקומיות?

אנונימי/ת
05.11.2020, 08:44

הפרוטקציוניסטים בפוליטיקה ובמנהל התיבורי כבר ממרפקים דרכם לראש התור