COVID-19 בישראל

פרויקטור הקורונה מסיים את תפקידו - ההצלחות והכשלונות של פרופ' גמזו

הניסיון להחזיר את אמון הציבור כשל, הלחצים הפוליטיים הכריעו ותכנית הרמזור לא קרתה, אך מערך הבדיקות השתפר ולחברה החרדית והערבית נמצאו פתרונות - סיכום הקדנציה של ראש תכנית מגן ישראל

פרופ' רוני גמזו. חוזר ל"אכילוב" צילום: דוד כהן/ פלאש 90

48 שעות לפני שהוא מסיים את תפקידו כראש תכנית "מגן ישראל" כממונה הקורונה, מעביר את התפקיד לפרופ' נחמן אש וחוזר לנהל את המרכז הרפואי איכילוב, מסכם הבוקר (ד') אדיר ינקו ב-ynet את הקדנציה של פרופ' רוני גמזו שהחלה בשבוע השלישי של חודש יולי.

בסיכום מצביע ינקו על שלושה מהלכים מוצלחים שהוביל פרופ' גמזו ועל שלושה המהלכים שכשלו או התקלקלו עם הזמן. ההישגים: תרומתו של גמזו לבניית מערך החקירות האפידמיולוגיות, במשותף עם שר הביטחון והעברת האחריות לנושא ממשרד הבריאות לפיקוד העורף של צה"ל, שהביאה לשיפור יכולות הביצוע של התחקור לקטיעת שרשרת ההדבקה.

כמו כן הגדלה משמעותית במספר בדיקות הקורונה – נושא שסומן כבר בתחילה כיעד מרכזי בפרויקט המאבק בנגיף ובמגיפה. בסוף יולי בוצעו לא יותר מ-25 אלף בדיקות, בשיא הגל השני כבר נעשו בישראל כ-70 אלף בדיקות ובתקופה הקרובה ניתן להגיע גם ל-100 אלף בדיקות ביום, אף זאת בשיתוף פיקוד העורף.

מהלך מוצלח נוסף: הדיאלוג שהצליח ליצור עם המגזרים החרדי והערבי, שהביא לשיפור, הגם שעודנו מחייב שיפור נוסף, במשימת הורדת התחלואה והיענות להנחיות.

לצד זה מצביע ינקו על שלושה מהלכים שהתקלקלו: תכנית הרמזור שבנה פרופ' גמזו התבררה עם הזמן ובעיקר בשיא הגל השני כלא רלבנטית ומחייבת שינוי והתאמה טובה יותר לתנאים הגיאוגרפיים של ישראל. כמו כן, אי יכולתו של פרופ' גמזו, חרף כל מאמציו, לאלץ את הממשלה והשרים להישמע אך ורק לשיקולים מקצועיים-רפואיים ולשים בצד שיקולים פוליטיים. אי-הצלחה נוספת: למרות כל המאמצים, אובדן האמון של הציבור בממשלה ובמקבלי ההחלטות, במיוחד לאחר שבכירים הפרו בעצמם את ההנחיות של משרד הבריאות - נותר בעינו.

בר סימן טוב: "כרגע נעשות אותן טעויות כמו בגל הראשון"

בראיון אחר של אדיר ינקו המתפרסם הבוקר ב-ynet ענה מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, לשאלה האם הוא מאמין בתכנית הרמזור של גמזו: "בסוף, ההגבלות האזוריות בישראל הן לא מלאות, אז הכלי של אסטרטגיה אזורית יעיל במידה חלקית. בירושלים, הרבה מהעובדים באזורים הירוקים מגיעים מאזורים אדומים. לא ניתן למנוע את זה.

"בהרבה מובנים ישראל היא תא אפידמיולוגי אחד. הרמזור ככלי אחד לא יכול לעמוד. יש דברים שאסור שיהיו בכל הארץ באופן גורף עד שיהיה פתרון מלא למגיפה. למשל התקהלויות, גם באזורים ירוקים. אם מחר הממשלה תאשר חתונה בהשתתפות של עד 50 איש, הם הרי יגיעו מכל האזורים. יש כללים שצריכים להיות תקפים בכל סיטואציה".

לשאלה עד כמה פרופ' גמזו תרם לניהול המשבר, ענה: "הוא נתן את נשמתו. אני מכיר את רוני שנים רבות ואנחנו צריכים להגיד לו תודה".

עוד אמר בר סימן טוב: "החורף הוא עתה האתגר הכי גדול של המערכת וזו צריכה להיות המטרה העליונה של מקבלי ההחלטות. נערכים לקראת זה. מערכת הבריאות תוכל להתמודד עם שפעת במקביל לקורונה". כשנשאל אם להערכתו אפשרי תרחיש ריאלי של אי ספיקה של בתי החולים עקב התחלואה הכפולה, השיב: "זה יכול לקרות".

כמו כן אמר בר סימן טוב: "יש לי תחושה שנעשים בגל השני אותן טעויות שנעשו בגל הראשון... יש דיבורים על מחלוקות בין משרד הבריאות לאוצר אבל צריך להקשיב למשרד הבריאות בתהליך היציאה מהסגר. יש מחיר לאי הקשבה למשרד הבריאות ועולה חשש שמגיעים עד כדי כך שהתחלואה תצא משליטה. כרגע נעשות אותן טעויות כמו בגל הראשון".

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  פרויקטור הקורונה,  קורונה,  תכנית הרמזור,  חדשות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
11.11.2020, 11:48

הקמת מערך החקירות האפידמיולוגיות הוא הצלחה על הנייר. בפועל אין שום הוכחה שהוא מסייע בעצירת שרשרת ההדבקה, ביחוד לאור העובדה שאנשים משקרים או מוסרים מידע חלקי.
הגדלת מספר הבדיקות זה דבר טוב. אבל האם בשביל זה יש צורך במינוי פרויקטור מיוחד? זה לא שהייתה כאן זו הברקה, טענו את זה עוד חודשים בטרם הוא הגיע.
לגבי הדיאלוג עם המגזר הערבי והחרדי - אני ממש לא שותף לדיעה שזו הצלחה.
לסיכום - בקושי חצי השג. אבל יש לומר- שלא באשמתו.

11.11.2020, 11:59

התקשורת עם המגזר החרדי = כשלון חרוץ.
אין טעות אחת שהוא לא פספס

אנונימי/ת
11.11.2020, 11:57

התקשורת עם המגזר החרדי = כשלון חרוץ.
אין טעות אחת שהוא לא פספס

אנונימי/ת
11.11.2020, 13:45

לצערנו האיש לא הביא כל תועלת משמעותית ולא חידש דבר . לא הביא עימו שום ערך מוסף מהיותו רופא . מבחינת ניהול המשבר לא הוכיח יכולות ניהול גדולות ובודאי שאינו עומד ברמה ניהולית דומה לזו של בר סימן טוב אשר חבל שלא המשיך בניהול המשבר. בתקופת שרותו הקצרה לא הצליח למנוע הסגר שהוא הכשלון הגדול.

אנונימי/ת
11.11.2020, 14:04

היינו מגיעים לאותו מצב גם אם בר סימן טוב היה נשאר. הוא ידע מה הוא עושה כאשר הוא פורש כשהתחלואה יחסית נמוכה

אנונימי/ת
11.11.2020, 18:39

חסר תועלת לחלוטין.
הרבה להג, אצלו גם נפנופי ידיים, ובעיקר רואים את הפוליטיקאי שבו.
אפרפר עם דיבורים ללא תוחלת.

אנונימי/ת
11.11.2020, 18:54

גמזו נכשל גם עם תכנית הרמזור שלא מתאימה למצב התחלואה וגם עם המגזר החרדי
למרות שנדבק בחיידק הפוליטי ונסה לקדם את עצמו לכיוון ג'וב פוליטי עתידי- הוא נכשל

אנונימי/ת
13.11.2020, 09:32

איני בטוחה שתכנית הרמזור לא הייתה עובדת ועוזרת במניעת הדבקה...הבעיה נותרה בכך שלא יושמה ולחצים פוליטיים הנהיגו את התכנית וכך גם ההנחיות למניעת התפשטות...אין כאן חשיבה אפידמיולוגית אלא פוליטית וזה אכן ניכר...אחוזי התחלואה ממשיכים להיות גבוהים באותן חברות שמצפצפות על ההנחיות

אנונימי/ת
11.11.2020, 20:30

במקום להתרכז בעטיית מסכות ואכיפה מוגברת התפזרו לנושאים מורכבים ומסובכים יותר.
מזלנו שכול מי שלא רוצה להדבק הדבר תלוי רק בו ולא בממשלה בפרויקטור ובמומחים למיניהם

אנונימי/ת
11.11.2020, 20:53

האתר הזה מזמן הפך לאתר מטעם ולא אתר רפואי.
הפרויקטור הנ"ל נכשל קשות. פעפע יהירות ואופטימיות ביולי-אוגוסט וגרם לאחד מהאסונות הרפואיים הקשים בישראל.
התוכניות היהירות שלו טבולות בשאיפותיו להיטמע פוליטית הובילו אותנו לתהום תחלואתית וללא לחץ ממקורות שפויים אלטרנטיבים גם גל התחלואה השני לא היה נבלם.
מוזר שאתר רפואי בוחן פעולותיו ולא מציין את האמת הפשוטה. 2000 הרוגים מיותרים.

אנונימי/ת
13.11.2020, 09:33

כמדומני אחרי טבילת האש שלו הוא בהחלט יוותר על תחום הפוליטיקה.

החלטות הממשלה המונעות ממניעים פוליטיים ואי אמון הציבור הם לא כשלון של גמזו. מסיבות פוליטיות לא נתנו שום סיכוי לתכנית הרמזור. הממשלה טמנה מלכודת לגמזו כדי להשתמש בו כעלה תאנה לכשלונותיה

אנונימי/ת
13.11.2020, 09:34

צודק בהחלט, התכנית ממשיכה להתנהל מצוך שיקולים פוליטיים ומגזרים שבהם התחלואה גבוהה עדיין עושים כרצונם...זה לא ישתנה ולא משנה מי יעמוד כפרויקטור.

אנונימי/ת
14.11.2020, 09:37

הטעות הגדולה ביותר של הפרוייקטור היתה שהוא עצמו הכניס שיקולים פוליטיים מייד בתחילת עבודתו! והעניין הוא אי ההתמודדות עם ההפגנות מימין ומשמאל!!! והאמירה שהוא לא יקיים סגר כלכלי!!!
דברים אלו שידרו מייד לציבור שאם רופא שהשיקול הבריאותי צריך להיות השיקול העיקרי בעבודתו ולא שום שיקול אחר! את השיקולים האחרים צריכים להביא אנשי זכויות האדם הזכות להפגין! ואנשי הכלכלה כנגד הסגר!
לכול בר דעת והגיון בריא היה ברור שההפגנות הן חלק ממדגרות ההדבקה והפרוייקטור מתעלם ובכוונה הוא איבד את האמון שניתן לו.
אם היה מסוגל לפנות לנשיא אוקראינה יכל לפנות גם לנשיאת בית המשפט העליון/למחוקק ולדרוש הפסקת ההפגנות-התקהלויות!