COVID-19 בישראל

"שיפור בטיפול בחולי הקורונה הקשים הביא לצניחה בתמותה"

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן בראיון ל"דה מרקר": "ניתן בתוך חצי שנה עד תשעה חודשים לחזור לנורמליות. אין מדובר במיגור מלא של המחלה, אך העולם יחזור להיות פתוח באופן כמעט מלא"

פרופ' ערן סגל, מומחה לביולוגיה חישובית במכון ויצמן. "יש להעלות שוב את רמת החיסוניות הכללית במדינה". צילום: מכון ויצמן

מאז שפרצה המגיפה מציגים עוד ועוד מחקרים מרחבי העולם כי הטיפול בחולי הקורונה הקשים השתפר משמעותית והוא ניכר עתה היטב כמעט בכל מדינות העולם המערבי, לעומת המצב בגל הראשון. כך אומר פרופ' ערן סגל, מומחה לביולוגיה חישובית ממכון ויצמן, בראיון עם רוני לינדר המתפרסם הבוקר (ד') ב"דה מרקר".

"לפי מחקרים שנעשו בארה"ב ובבריטניה", אמר פרופ' סגל, "הסיכון עתה של חולי קורונה קשים למות מהמחלה צנח מ–25.6% בתחילת המגיפה ל–7.6% כיום. בין הסיבות המיוחסות לכך: השימוש הגובר בסטרואיד דקסמטזון ופחות הנשמה של החולים. במחקר בריטי נמצא כי הסיכון לתמותה של חולי קורונה קשים בגילאים 70–79 ירד כמעט פי שניים, מכ-60% ל–30%. הרופאים למדו איך לשפר משמעותית את הטיפול בחולים המאושפזים".

כמו כן העריך ש"גם אם שמים בצד את תרכיב החיסון, שעשוי להיות ה'ג'וקר' שמסיים את המגיפה, ניתן בתוך חצי שנה עד תשעה חודשים לחזור לנורמליות די מלאה. אין מדובר במיגור מוחלט של המחלה, אבל העולם יחזור להיות פתוח באופן כמעט מלא, מבלי שתהיה תמותה עודפת או נזקים בריאותיים אחרים בהיקף נרחב".

לדבריו, החיים הנורמליים יחייבו לאמץ כמה הרגלים: חובת מסיכות בתנאים מסוימים, בדיקות שיטתיות ושילוב של עבודה מהבית והמשרד. מדינות שישקיעו יותר מאמצים יצליחו לצאת מהמשבר יותר מהר. "בישראל יהיה צורך להגיע ליכולת ביצוע של כמה מאות אלפי בדיקות ביום, להתבסס על איגום בדיקות, בדיקות מהירות וסריקה של רוב האוכלוסיה", אמר פרופ' סגל.

עוד אמר כי יהיה צורך להתמיד בבדיקות שבועיות בכל בתי האבות והדיור המוגן, לצד איתור מהיר של נשאי הנגיף בבדיקות שבועיות קבועות במקומות העבודה, מוסדות חינוך ובכניסות למופעים ולאירועים. הוא מציע להשקיע בשיפור מערכות האוורור למניעת הדבקה אירוסולית בבתי הספר, באולמות, במסעדות ובתחבורה ציבורית.

בהתייחסו לחברה החרדית אמר: "להערכתנו, 25%–30% מהחרדים כבר נדבקו. זה מוריד ביחס דומה את מקדם ההדבקה אצלם ואת קצב ההתפשטות הכללי. אין זו חסינות עדר, אלא חסינות חלקית".

נושאים קשורים:  פרופ' ערן סגל,  קורונה,  תמותה ותחלואה,  19-COVID,  חדשות
תגובות