COVID-19 בישראל

איש צוות רפואי קיבל בטעות 5 מנות חיסון לקורונה בזריקה אחת

משרד הבריאות חידד את הנחיות מתן החיסון לאחר שבקבוקון החיסון של "פייזר" לא נמהל ואיש צוות רפואי קיבל בטעות את מלוא תכולתו | "מכבי": "הוא שוחרר לביתו כשהוא מרגיש טוב"

חבר צוות רפואי מקבל את החיסון לקורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

איש צוות רפואי שהגיע לתחנת חיסונים שמפעילה קופת החולים מכבי בהיכל שלמה (אולם הכדורסל בצפון תל אביב) קיבל בטעות את מלוא תכולתו של בקבוקון החיסון של "פייזר". כלומר, כמות שאמורה להספיק לחמישה-שישה מתחסנים ניתנה לאדם אחד.

בדיווח על הטעות הזאת בחדשות ערוץ 12 הבוקר (ג') נמסר כי התרחשה אתמול אחה"צ ודווחה מיד למשרד הבריאות. כן נמסר שהבקבוקון לא נמהל, למרות שנדרשת פעולה כזאת לפני מתן החיסון. המתחסן אושפז להשגחה בבית חולים. נמסר כי כנראה שלא נפגע והוא משוחרר הבוקר לביתו. בעקבות האירוע מיהר משרד הבריאות לחדד את הנחיות הביצוע בהודעה שהועברה לכל הקופות.

מ"מכבי שירותי בריאות", שבמרפאתה אירעה הטעות, נמסר בתגובה: "אתמול במהלך חיסון איש צוות רפואי בוצעה טעות נקודתית. מנת החיסון נלקחה מבקבוק שטרם נמהל. איש הצוות הרפואי נבדק ושהה בהשגחה רפואית בבית חולים במשך כמה שעות בהתאם לנהלים. הוא שוחרר לביתו כשהוא מרגיש טוב וללא כל תופעות לוואי והבוקר הודיע שהוא מעוניין לשוב לעבודתו".

האירוע דווח, כאמור, למשרד הבריאות כמתחייב והמשרד הודיע ש"בוצעה הפקת לקחים ולמידה על מנת למנוע את הישנות המקרה. זה היה אירוע נקודתי עם מטופל בודד והטעות לא השפיעה על מטופלים אחרים שהתחסנו אתמול באותה תחנת חיסונים".

בדיווח נמסר כי על פי המידע שבידי משרד הבריאות, בניסוי שביצעה חברת פייזר בתהליך פיתוח תרכיב החיסון נמצא שאין השפעה שלילית בעת הזרקה של עד חמש מנות מתרכיב החיסון, פרט לתופעות לוואי מקומיות באזור ההזרקה.

במסגרת "חידוד ההנחיות" שהעביר משרד הבריאות עודכנו הצוותים המקצועיים בתחנות ההתחסנות  כי "הטעות נבעה מפיצול תהליך המהילה ושלב ההזרקה". על פי המלצות משרד הבריאות, אחות אחת צריכה לבצע את פעולת המהילה ופעולת ההזרקה. אין להכין מנות חיסון מראש. יש להכין את מנת החיסון רק לאחר שווידאו כי בקבוקון החיסון מהול. לאחר מהילת בקבוקון החיסון, יש לרשום את תאריך ושעת המהילה באופן ברור ובמקום בולט, בעט שאיננו מחיק. ניתן להשתמש בבקבוקון חיסון מהול עד שש שעות מפתיחתו בטמפרטורת החדר. לאחר שש שעות יש להשמיד את בקבוקון החיסון. "יש לנקוט במשנה זהירות לאורך כל התהליך: מהילת בקבוקון החיסון, השאיבה של מנת החיסון הנדרשת למזרק ופעולת ההזרקה ולבצע בקרת איכות על התהליך בכללותו ועל כל ארבעת השלבים".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  פייזר,  הנחיות משרד הבריאות,  חדשות,  קורונה,  19-COVID,  קופת החולים מכבי
תגובות