COVID-19 בישראל

מחקר: התמותה העודפת מקורונה נגרמה בשל עומס בבתי החולים

מסקנות מחקר משותף למכון ויצמן והטכניון: "אחד מכל חמישה ישראלים שמתו מקורונה בגל השני היה שורד כנראה אלמלא עומס כבד בבתי החולים"

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

כ-20% מהישראלים שמתו מקורונה בשיא גל התחלואה השני "ייתכן שלא היו מתים אלמלא היתה זאת תקופת עומס ניכר בבתי החולים". כך לפי ניתוח נתונים שביצעו פרופ׳ ערן סגל ותלמידי המחקר חגי רוסמן, תומר מאיר וד"ר סמדר שילה ממכון ויצמן, יחד עם פרופ' מלכה גורפיין ואסף בן אריה מאוניברסיטת תל אביב וד"ר אורי שליט, יהונתן זומר ורום גוטמן מהטכניון. על ממצאי המחקר דיווחה הבוקר (ג') רוני לינדר ב"דה מרקר".

החוקרים בדקו סיבות למותם של 620 ישראלים מקורונה בבתי החולים בין 9 בספטמבר ל–28 לאוקטובר – שיא הגל השני של המגיפה בישראל, והעלו את ההערכה שייתכן כי 130 מתו "שלא לצורך - מספר המתים העודפים היה גבוה יותר בשבועות שבהם העומס על בתי החולים היה כבד יותר".

לפי הדיווח, התמותה היתרה החלה כאשר מספר החולים במצב קשה וקריטי הגיע ל–500 ומספר המאושפזים הכולל במחלקות הקורונה בבתי החולים הגיע ליותר מ–1,000. התמותה עלתה משמעותית ככל שמספרי המאושפזים עלו. גם כעת, בגל השלישי הנוכחי, טוענים החוקרים "מתגלים סימנים של תמותה מיותרת ועודפת", דיווחה לינדר.

לצורך המחקר נאספו  כל הנתונים על המאושפזים ו"נעשה ניסיון לברר מה הסיכוי של אנשים לשרוד לפי גיל, מין, מגזר ומצב מחלה בעת הכניסה לאשפוז", הסביר פרופ' סגל. החוקרים למדו את סיכויי ההישרדות וההידרדרות של החולים בזמן שגרה, כשאין עומסים גדולים ויצרו מודל חיזוי לתמותה לכל שבוע שאחרי 9 בספטמבר. מספר המתים שהיו בפועל הושווה למספר החזוי לפי המודל.

"ראינו את ההפרשים שהלכו וגדלו: בשבוע אחד היו אמורים למות 70 אבל מתו 100 בתוך 14 יום. בשבוע אחר חזינו 80 מתים אבל מתו "105, אמר עוד פרופ' סגל. "הפרשים אלה מייצגים את מספר האנשים שמתו, אבל כנראה היו שורדים אלמלא העומס בבתי החולים. לדבריו, "מה שחיזק את מסקנת המחקר שהמודל מדויק היתה העובדה כי לאחר דעיכת הגל השני, מספרי המתים בפועל חזר להתלכד באופן מדויק ביותר עם מודל החיזוי" וכי "החל ב–28 באוקטובר ועכשיו, בגל השלישי, רואים שוב מצב של תמותה עודפת".

נושאים קשורים:  פרופ׳ ערן סגל,  מכון ויצמן,  הטכניון,  תמתוה,  קורונה,  19-COVID,  עומס בבתי החולים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2021, 12:44

אחרי "ייתכן" ו"אולי" אפשר לכתוב כל דבר. מחקר בנוסח "אם לסבתא היו גלגלים" יכול לטעון כל דבר על כל תחום - תאונות דרכים, חולי סוכרת, ותאונות מנופים.

אנונימי/ת
06.01.2021, 18:28

המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו. ומוות אדם אחד מרשלנות וטעות רפואית נחרב עולם ומלואו. אני חשה בוז וגועל מול הדיווחים האלו. כי מאז הרפואה המודרנית אחת המגפות הקשות של הרפואה המודרנית בעקר במדינות המפתוחות זה מוות מיותר כתוצאה מרשלנויות מתועבות ומטופשות של רופאים, וצוותי רפואה או טעויות שאפשר היה למנוע. על זה אף אחד לא מדבר. יש טיוח מלמעלה עד למטה לענין הנוראי הזה. בישראל בהערכה(כי אף אחד לא באמת מעונין לבדוק למדוד ואי אפשר לבדוק באמת ) מתים כל יום מעל למאה אנשים , שוב!!!!! לקרוא טוב. מעל למאה אנשים מטעויות ורשלנויות רפואיות מזעזעות שאאפשר למנוע. זה מענין מישהו? האם יסורי מצפון מוסר וערכים יש לאותם הורגים ברשיון בחלוק ההלבן למרות שהרשלנות מטוייחת כי כולם עוזרים לכולם כי היום אני טעיתי מחר הוא יטעה.. ונעזור ונחפה אחד על השני. האם זה מענין מישהו? האם רישיון נשלל הותלה בגלל רשלנות וטעות ? לא !!!!!!!!!!!!!וזה עולמי. המגפה האמיתית שממשיכה היא טיוח עולמי ובינלאומי של טעוית ורשלנויות רפואיות . זה המגפה האמיתית. בושה. ברפואה ראשית אל תזיק!Q

למה לטעון זאת באנונימיות? אם יש את נפשך לצאת חוצץ נגד תופעה נפשעת זאת - אדרבא לא להסתתר!!!