COVID-19 בישראל

"צונאמי של חולים": בתי החולים עמוסים במאושפזים חולי קורונה

מנכ"ל משרד הבריאות: "מצב התחלואה הנוכחי הוא מצב חירום במערכת הבריאות" | מנהלי בתיה"ח ומחלקות הקורונה: "הוירוס יותר מידבק מבעבר, אנחנו בנקודת זמן קריטית וניאלץ להתפשר על איכות הטיפול"

מחלקת קורונה ב"שערי צדק". צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

על רקע עדויות המתפרסמות הבוקר (ב') של רופאים, אחים ואחיות מתוך בתי החולים העמוסים עד לעייפה במאושפזים עם קורונה, רבים במצב קשה - הודיע עוד אמש מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, למנהלי בתי החולים כי עליהם "להתייחס למצב התחלואה הנוכחי כאל מצב חירום של מערכת הבריאות".

חלק מהעדויות התפרסמו בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות": "אחות אחראית שלא יודעת לאיזה חולה לגשת קודם. רופאה מרדימה שצריכה להנשים על רקע צפצופים בלתי פוסקים של מכונות הנשמה ואח שלא מצליח להתרגל למטופלים שדועכים לו מול העיניים". חברי הצוותים שתיארו זאת הגדירו את המצב "צונאמי של חולים".

עוד אמש התריעו מנהלי בתי חולים שונים כי למרות מבצע החיסונים, העומס בבתי החולים גדול עתה הרבה יותר משהיה בשני גלי התחלואה הקודמים - כנראה בעקבות המוטציות הבריטית והדרום אפריקאית שאותרו בישראל בימים האחרונים. הם הזהירו את הנהלת משרד הבריאות: "אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית. גל התחלואה הנוכחי גדול ומסוכן מקודמיו".

בשיחת זום שקיים פרופ' לוי עם מנהלי בתי החולים הוא אמר להם, בין השאר: "אנחנו בעיצומו של גל שלישי ועדים לקצב הולך וגובר של חולים הנזקקים לאשפוז. מספר החולים הקשים והקריטיים גבוה מזה שהיה בגלים הקודמים. לשבועיים הקרובים אין עדיין צפי לירידה במספר חולים אלה. עומס התחלואה הנוכחי מותח את היערכות מערכת הבריאות עד לקצה גבול היכולת".

בעקבות זאת הנחה מנכ"ל משרד הבריאות את בתי החולים לפתוח לאלתר מיטות חולים נוספות במיוחד לחולי קורונה, "בהתאם ליעדים שהועברו בעבר".

בהתאם נקבע כי מספר מיטות האשפוז ב"שיבא" יעלה ל-276, ב"איכילוב" ל-226, ברמב"ם ל-239 וב"סורוקה" ל-249. "אין מקום לסרב לקבל חולים עקב חוסר מקום באשפוז ויש להיערך בהתאם", כך על פי ההנחיה. "אם גם זה לא יענה על הביקוש, נצטרך לפתוח מיטות נוספות על חשבון מיטות קיימות".

מנהלי בתי החולים התבקשו להוריד עומסים מהצוותים המטפלים בקורונה על ידי גיוס חברי צוות נוספים מתוך בית החולים, "תוך בחינת הצורך בהפחתה או בביטול פעילות אלקטיבית שאיננה דחופה".

ד"ר מיקי הלברטל, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, אחד מבתי החולים העמוסים עתה בחולי קורונה, אמר: "התרענו הרבה מאוד חודשים לפני כן שזה צפוי. אין ספק שבאירוע הזה, כל בתי החולים נאבקים על איכות הטיפול. האירוע ב'איכילוב' שבו נפטר חולה קורונה עקב תקלה במכונת הנשמה, כאשר נותק ממנה לזמן רב יחסית מבלי שאנשי הצוות יבחינו בכך באופן מיידי עקב עומס כבד, לא הולך להיות אירוע חריג.

לדברי ד"ר הלברטל, מדובר עתה בחתך חולים שונה לחלוטין. "אנחנו משתמשים כבר בכל הצוותים הרפואיים שלנו. מיום רביעי האחרון היחס המקובל של אחות אחת לשני חולים כבר לא נשמר. כעת היחס הוא אחות אחת לשלושה חולים. התוצאה: ירידה משמעותית באיכות הטיפול. אין ברירה, נצטרך להתפשר על איכות הטיפול הרפואי ועלולות להיות עוד תקלות. אין לי בכלל ספק בכך".

מנכ"ל בית החולים הציבורי אסותא-אשדוד, ד"ר ארז ברנבוים, הוסיף: "הגל הנוכחי של החולים מאופיין בחולים יותר קשים, בטווח גילאים נמוך יותר ובהדבקה מהירה יותר. לצערנו, רוב המטופלים שמגיעים עתה לבתי החולים לקבלת טיפול גם מתאשפזים במחלקת הקורונה. אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית, אולי הקריטית ביותר מאז תחילת המשבר".

ד"ר ברנבוים מסר כי המציאות מחייבת להקצות משאבים וכוח אדם נוסף למחלקות הקורונה ולכן הורה לצמצם את כל הפעילות האלקטיבית בבית החולים לעשרת הימים הבאים.

מנהל המרכז הרפואי סורוקה, ד"ר שלומי קודש, הוסיף: "אנחנו בעיצומו של גל שלישי ואני חושש שעדיין לא הגענו לשיאו. לאור עומסי האשפוז, התחלנו לקבל חולים המגיעים אלינו מבתי חולים אחרים, כמו בשיאו של הגל השני. בשבוע החולף טופלו במיונים הנשימתיים בסורוקה כ-350 מטופלים".

פרופ' צבי פרידלנדר, מנהל מחלקה פנימית קורונה ב"הדסה", אמר הבוקר ל"דה מרקר": "אנחנו בעומס עצום. ירושלים סוערת, והתחושה היא שהוירוס יותר מידבק ממה שהיה בעבר. יש הרבה אנשים שמספרים על הידבקות למרות חשיפה מינימלית".

בתוך כך הודיעו אתמול מנהלי שבעה בתי החולים הציבוריים שאינם ממשלתיים או משתייכים לשירותי בריאות כללית כי החל מיום ד' "לא תתאפשר כניסת אמבולנסים לשני בתי החולים בירושלים". האם האשימו ישירות את שר האוצר כ"אחראי להתמוטטות שבעת בתי החולים".

נושאים קשורים:  ד"ר מיקי הלברטל,  ד"ר שלומי קודש,  בתי חולים,  מחלקות קורונה,  פרופ' חזי לוי,  ד"ר ארז ברנבוים,  19-COVID
תגובות
18.01.2021, 21:22

וירוס הקורונה, ביקר ברוב מדינות העולם, ביקור נימוסין.
בישראל הוא מצא נחלה. קוראים לה פוליטיקאים. הם הם אלה שהחליטו להפוך את האזרחים לעדר נתינים: הכניסו והוציאו, הכניסו והוציאו את הכבשים המפוחדות ושטופות המוח כשהן עטויות מסיכות. שומרות מרחק כי ״שומר נפשו ירחק״...

ומי בעדר הכבשים המפוחדות!? רופאים ומומחים, בעלי תארים. כולם פועים מה... מה... מה... ״לא נורא אם משרד הבריאות מסתיר מאיתנו את הפרוטוקולים של הקבינט בעינייני הקורונה, למשך 30 שנה״, הם אומרים ופועים מה.... מה... מה... שונים וחורים אחר מה שהשר על הבריאות (הפקיד) מצווה. מה.... מה... מה... ״אז מה אם וועדת הלסינקי אמרה לא ולא לניסוי בבני אדם. לא ולא לקרוא לניסוי חיסון״!?

וכל העם רואים את הקולות של הרופאים והמומחים ופועים אף הם מה... מה... מה... ״אם הרופאים והמומחים אומרים, הרי שהם יודעים מה שהם אומרים״, אומרים הנתינים ומחקים את הרופאים והמומחים ופועים אף הם מה... מה... מה...

ואמצעי התשקורת מנצחים על המקהלה, לה... לה... לה...

מי היה מאמין שהדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון אינה אלא בדיחה גרועה שלא הייתה כמותה!?

ואוי ואבוי לו למי שהביע אמירה אחרת ולא פעה מה... מה... מה... מיד הכינו לו איכון ואיום גלוי או סמוי.

והשיירה עוברת.... לאן היא תגיע!?

לאלוהים פתרונים...

אנונימי/ת
18.01.2021, 21:45

וירוס הקורונה חי ובועט במדינות רבות. אפשר היה לטפל במשבר הזה טוב יותר, אך בל נשכח שהפוליטיקאים נבחרו מתוך העם ועל ידי העם (ושר הבריאות, בין אם אנו מעריכים אותו או לא, בהגדרה אינו פקיד, אלא נבחר ציבור). יכול להיות שהאזרחים עצמם לא הכי משהו...
בינתיים סגנון תגובתך הוא הבהמי כאן.
מוטב שתמשיכי לעסוק בתחום שלך מדעי הרוח, ואת הרוח שלך תנשפי במקומות אחרים

19.01.2021, 06:10

הייתי שמחה לדעת את שמך, כדי שאוכל בבוא היום, כשוועדת הלסינקי האחרונה תכריז על עמדתה. למה את/ה מסתתר/ת!?

לידיעתך, מדעי הרוח, הזוכים לזלזול, הולכים יד ביד עם המדעים המדוייקים. הם עוסקים בסוגיות פילוסופיות שהמדע המדוייק טורח ועמל למען המענה.

ד"ר יוסף תחזקנה ידייך!! יש אנשים המסתתרים מאחורי מעטה האנונימיות שאינם שווים התייחסות לתגובותיהם. המציאות הישראלית והאמת בתקופה זאת של קורונה אכן קשים לעיכול - אני אומר זאת ככבשה בעדר

אנונימי/ת
19.01.2021, 10:46

כמו שהחינוך נראה בישראל , לא מפתיע לגלות שתחום העיסוק שלך הוא חינוך.

19.01.2021, 08:12

קוראים לזה פשוט: התקרנפות
אף פוליטיקאי החל מביבי וכלה באחרון מלחכי הפנכה שסביבו , לא היו מעזים להתנהג במשבר הקורונה ולגרום לנזק ולתמותה שהם מסבים לאוכלוסיה אילולא עדת ה"מקצוענים" שגיבו אותם בהעלמת עין, התעלמות ממחדלים וחנופה פשוטה.
קהילת הרופאים התנהגה כך גם בעבר , אך היום זה עולה בדמים ושם דבר לא השתנה!
חייהם של רבים בציבור הרחב נהרסים בסגרים לא דיפרנציאליים ( לשון מכובסת לאי אכיפה במגזר הדתי), התמותה גואה כיון שלא סגרו את נתב"ג ( לשון רכה למתן אפשרות למגזרים שונים לטוס לישראל וממנה ללא הגבלה)
ובכל הזמן הזה הרופאים ובעלי התפקידים עוצמים עין תוך קריצה והסתכלות לעתידם האישי והמקצועי.
הגיע הזמן להילחם כנגד התנהגות הפוליטיקאים , הן בחדרים הסגורים והן בתקשורת, ולהותיר את הפוליטיקאים ללא גיבוי מקצועי מטעה וקלוקל
בכך תצילו חיים!!!

19.01.2021, 09:53

תודה על תגובותיכם. כל כך ברור שהתהפכו התפקידים בין הרופאים לפקידים. ורופא שמעז להביע מחאה מוקע אפילו על ידי עמיתיו.
זה בפרוש טרוף מערכות

24.01.2021, 21:53

ממלכתיות בעת הזאת
זה להשתמש בכל מה שיש - כן גם באמון הציבור במנהיגיו.
ראש הממשלה הזה נבחר פעם אחר פעם , חרף כל הפלוטוקראטים המתנגדים. עובדה מצערת זו לכשעצמה לא הופכת את המומחים מטעמו לעדת מעריצים שרופים עיוורים.
וכי אנגליה , אשר שכללה את הרפואה שאת תאריה אתם נושאים בגאון , מתנהגת אחרת ?? איטליה ???

1. היה צפוי. זו רק היתה שאלה של זמן.
2. כל מי שחושב שמגבלות דיפרנציאליות יותר מתאימות מסגר טועה. לא עבדו בעולם ולא יעבוד.
3. כל מי שחושב שיצליח להתחמק מחיסון טועה. כל מי שלא יתחסן, יהיה תמיד בסיכון לחלות ולעולם לא יוכל לחזור לשגרה.
4. כל מדינה שבה לא תהיה חסינות של לפחות 70% מהאכלוסיה, לא תוכל לחזור לכלכלה רגילה וגם לא תוכל לקיים תיירות בינלאומית בהיקף תקין.
5. כל מדינה שלא תהיה בה צורה כלשהיא של הכרה בחיסון ("דרכון ירוק") לא תוכל לחזור לכלכלה רגילה ולתיירות בינלאומית. מי שלא תתייחס לזה עכשיו, תאלץ להתייחס לזה מאוחר.
5. תופעות הלוואי של חיסון לקורונה הן מזעריות לעומת חומרת המחלה החריפה, הסיבוכים, ההשלכות הרחוקות טווח והתמותה כמו כל חיסון אחר.
6. לא. החיסון של חברת פייזר אושר לשימוש אחרי 3 שלבים בבני אדם, כמקובל, על ידי ה- FDA והוא איננו עוד ניסוי גם אם ניתן בלעדית במדינה מסויימת.

מי שחושב אחרת, מוזמן להמתין ולראות אם אני צודק...

אנונימי/ת
19.01.2021, 18:13

הבעיה בחיסון היא לא תופעות הלוואי. הבעיה שעוד מעט הוא לא יהיה יעיל ברגע שהמוטציה הברזילאית תגיע לכאן.
אין שום סיבה שמדינת ישראל שהיא מדינת אי לכל דבר לא תצליח לשלוט בתחלואה מיובאת. בתחלואה המקומית נוכל לשלוט בעזרת חיסון והגבלות