COVID-19 בישראל

מחקר חדש של KSM ב"מכבי" מציג נתונים על הדבקה חוזרת בקורונה

המחקר מצא שמתוך כ-150 אלף מבוטחי הקופה שהחלימו מקורונה, כ-150 מהם נבדקו שוב בבדיקות PCR והציגו עדות של הדבקה חוזרת

בדיקת PCR לקורונה. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

ניתוח נתונים שנעשה במכון המחקר והחדשנות KSM של מכבי שירותי בריאות העלה כי 154 מבין כ-150 אלף מבוטחים בקופה שעברו בדיקות PCR, הציגו עדות של הדבקה חוזרת.

אמנם, נכתב במסקנות הדיווח לאתר Medrxiv המציג מחקרים שטרם עברו ביקורת עמיתים, "מדובר באירוע הנחשב נדיר גם על פי דיווחים מהעולם, אולם אנחנו חושבים שזה עדיין נתון אמיתי שיש להתייחס אליו באופן קליני". כמו כן ממצאים אלה הם גם בעלי משמעות בכל הנוגע להתפשטות התחלואה.

במחקר, שבו שותפו גם חוקרים מ"אסותא-אשדוד", אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת תל אביב, נמצא כי 149,375 מבוטחים בקופה שעברו בדיקות PCR בין מארס 2020 לינואר 2021 – בהפרש של 100 ימים ביניהן – 154 מהם הציגו עדות של הדבקה חוזרת. כלומר שיעור של 1 ל-1,000.

במאמר שפורסם נמסר כי המקרים המוקדמים ביותר של דיווחים על הדבקה חוזרת – כלומר של אנשים שלמעשה נחשבו למחלימים – הדגישו שבהדבקה השנייה הם הציגו לרוב תסמיני מחלה קלים. ההסבר שניתן לכך הוא שכנראה התגובה החיסונית שלהם השתפרה והותאמה טוב יותר. אלא שיש גם דיווחים אחרים, לפיהם גם היו מקרים של מחלה קשה בהדבקה השנייה.

המקרה הראשון של הדבקה חוזרת בישראל דווח ביולי-אוגוסט 2020,  בעוד שחודש השיא בהקשר זה היה בינואר 2021, אז אובחנו 99 מקרים כאלה. רוב הנדבקים בהדבקה חוזרת היו בני 19-10. בין אלה היו מקרים של הידבקות חוזרת גם לאחר יותר מ-200 יום מאז שבוצעה להם בדיקת PCR ראשונה שהניבה תוצאה חיובית נגיף, כלומר בתחילת מחלתם הראשונה.

עורכי המחקר הדגישו שהם מכירים גם במגבלות עבודתם.

נושאים קשורים:  PCR,  הדבקה חוזרת,  19-COVID,  חדשות,  מחלימי קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות
10.03.2021, 17:57

נשמע שמדובר בשיעור כל כך נמוך שבקלות יכול להיות מוסבר על ידי False positive של הבדיקה. בהעדר Gold standard אחר, ובהעדר שיעור FP ידוע באופן מדוייק, אני לא חושב שיש מה להתרגש מתוצאות המחקר.

יחד עם זאת, צריך לציין לחיוב את העובדה שהחוקרים ככל הנראה לא סובלים מ-Publication bias, משום שהחליטו לפרסם את הדברים, אף על פי שאין בתוצאות כדי ללמד על הדבקה חוזרת.

אנונימי/ת
11.03.2021, 08:28

לא ברור לי למה כותב מציין שלרוב ההדבקה החוזרת קלה ויש מקרים קשים ,מה ההגדרה שיש אחד שנים עשר? תמיד יש יוצאים מהכלל השאלה היא כמה ומה הסיכוי שזה יקרה.