COVID-19 בישראל

מחסור במכשירי אקמו תרם לתמותת חולי קורונה בבתי החולים

ממצאי ועדה במשרד הבריאות: עומס בגל המגיפה השלישי, מחסור בכוח אדם מקצועי בטיפול נמרץ ובציוד פגעו באיכות הטיפול בחולי קורונה

צוות רפואי במחלקת פנימית קורונה ב"שערי צדק". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מחסור במכשירי אקמו, בעיקר בבתי החולים הקטנים, תרם לכך שמקרב המאושפזים עם קורונה בגל השלישי של המגיפה, נפטרו לא מעט חולים. כך לפי דו"ח ועדה של משרד הבריאות שהתפרסם אתמול (ג') והופץ למנהלי בתי החולים.  דיווח על ממצאי הוועדה פורסמו על ידי מיטל יסעור בית אור ב"ישראל היום".

מהדו"ח עולה שהסתמנה ירידה באיכות הטיפול בחולים בעקבות עומס רב בעיקר בבתי החולים בירושלים ובבית החולים בני ציון. בעקבות העומס בבתי החולים הגדולים, לעתים לא התאפשר ויסות החולים והעברתם מבתי החולים הקטנים שבהם לא היו מכשירים אקמו.

בראש הוועדה עמד פרופ' ירון ניב, סמנכ"ל איכות ובטיחות במשרד הבריאות. הוועדה ביקרה ב-25 בתי חולים, בחנה את הטיפול שניתן בהתאם לרישומים בתיקים רפואיים של כ-6,000 מתוך 40 אלף מאושפזי הקורונה, התייעצה עם מומחים ונציגי איגודים מקצועיים.

הוועדה מצאה כי בגל השלישי היה מחסור בכוח אדם מיומן בטיפול נמרץ ומחסור בטכנאי הנשמה המוכשרים לתחזק מכשירי אקמו. בכל הארץ יש כיום רק 55 כאלה. עוד מצאה הוועדה כי 10% מהחולים במצב קשה היו מאושפזים במוסדות גריאטריים וציינה כי "היה מקום לשקול העברתם לבתי חולים כלליים".

בין הנתונים שנאספו: טיפולים שהיו בשימוש עבור חולי קורונה קשים היו: סטרואידים - 48% מהחולים טופלו בהם, 19% טופלו ברמדסיביר, 10% בפלזמה שנלקחה ממחלימים, 16% טופלו בויטמין D וקרוב ל-63%  קיבלו נוגדי קרישה. הטיפול ברמדסיביר ובוויטמין D נמצא קשור בירידה בתמותה. פרופ' ניב צוטט בדיווח: "סטרואידים עזרו במידת מה עבור חולים קשים ומונשמים; פלזמה ממחלימים עזרה במדוכאי חיסון ובמספר מקרים אף שינתה את מהלך המחלה לטובה. התרופות רמדסיביר ואקטמרה אכזבו בבתי חולים אחדים, אך זכו להערכה באחרים".

הוועדה המליצה להתחיל בטיפול תרופתי כבר בשלב המוקדם של המחלה, עם הופעת עדויות ראשונות לירידה ברמת החמצן בדם וכן  לבנות פרוטוקול משותף ומתעדכן לגבי הטיפול הרפואי בין כל בתי החולים.

אחד מכל שבעה חולי קורונה שאושפזו בבתי החולים בגל השלישי נפטר תוך חודש מהאשפוז, אחד מכל 12 חולים הונשם (8%) ורק 0.64% חוברו למכשיר אקמו. 28% מהחולים שסבלו מארבע מחלות רקע נפטרו וכ-12% הגיעו להנשמה. 21% חולים עם שתי מחלות רקע נפטרו בחודש שלאחר האשפוז ו-10% הזדקקו להנשמה. אצל חולים עם מחלת רקע אחת, הסיכון לתמותה עמד על 10% ו-9% מהם הונשמו. מבין חולי קורונה ללא מחלות רקע שאושפזו בבתי החולים במצב קשה, 3% נפטרו ו-2% הונשמו.

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  מכשירי אקמו,  טיפול נמרץ משרד הבריאות,  חולי קורונה,  19-COVID
תגובות