COVID-19 בישראל

גם מי שהתחסן או החלים יידרש לבידוד אם נחשף לחולה מאומת

לנוכח ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה בישראל, במשרד הבריאות מקשיחים נהלים בכל הנוגע לבידוד גם למחוסנים

פרופ' חזי לוי, מנהל בית החולים ברזילי. צילום: פלאש 90

לאחר שבועות ארוכים של דעיכה במגיפה בישראל, צו שעליו חתם אמש (ג') מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי והתפרסם היום (ד'), מפרט נהלים מחודשים שיחייבו את הציבור לנוכח ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה בישראל ולנוכח קצב ההדבקה של הזן ההודי שהוא גבוה מכפי שהעריכו קודם לכן.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' לוי חתם אמש על תיקון לצו בריאות העם (נגיף קורונה החדש, בידוד בית והוראות שונות-הוראת שעה), תשפ"א-2021. לפי התיקון לצו, ניתן להטיל קנס בגובה 5,000 שקל על אחראי על קטין מתחת לגיל 12, אם הקטין מתגורר עימו והפר בידוד. בנוסף, יש לעטות מסיכה גם בשדה תעופה בינלאומי, מעברי גבול ובמקום שניתן בו טיפול רפואי.

עוד על פי הנהלים החדשים, רופא מחוז, מנכ"ל משרד הבריאות או ראש שירותי בריאות הציבור יוכל להורות למחוסן או מחלים לשהות בבידוד אם מתקיים אחד מהתנאים הבאים:

א. המחלים או המחוסן היה במגע הדוק עם חולה שנדבק בזן מסוכן של הנגיף או חשש למגע הדוק אגב אירוע תחלואה חריג.
ב. המחלים או המחוסן היה במגע הדוק עם חולה ונמצא דרך קבע במוסד שבו נמצאת אוכלוסיה לסיכון בתחלואה קשה, אוכלוסיה לא מחוסנת או אוכלוסיה שידוע שהיעילות של החיסון נמוכה בקרבה.
ג.  המחלים או המחוסן היה במגע הדוק עם חולה במטוס.

מנכ"ל משרד הבריאות יוכל להורות על חובת עטיית מסיכה במוסד למשך שבועיים כדי למנוע התפרצות של נגיף הקורונה. כאמור, שיעור הקנס על הפרת חובת בידוד יעלה עד כדי 5,000 שקל. קנס בגובה זה גם יושת על הפרת בידוד של בני 15-12 וגם על הוריהם.

בדברי ההסבר לצו נכתב: "תמונת התחלואה של השבוע האחרון מאיימת בהתפשטות קהילתית נרחבת ומחייבת נקיטת אמצעים נוספים למניעת התפשטות הנגיף בישראל. לנוכח אירועים אלה ונוספים שהתרחשו בתקופה האחרונה במוסדות שבהם מתגוררים בני הגיל השלישי, קיים חשש מהדבקה ותחלואה קשה בקרב אוכלוסייה זו".

אתמול סיירו בנתב"ג ראש הממשלה נפתלי בנט והשרים ניצן הורוביץ (בריאות), מרב מיכאלי (תחבורה), עמר בר-לב (ביטחון) ואיילת שקד (פנים) עם בכירים ואנשי המקצוע במשרד הבריאות ועמדו מקרוב על ה"פרצה" הקיימת שם, שמאפשרת כניסת נוסעים ממדינות שבהן קיימת תחלואה גבוהה מבלי שייבדקו כנדרש.

ראש הממשלה בנט אמר שם: "קיבלנו החלטה ראשונית להתייחס למצב הנוכחי כאל התפרצות חדשה. המטרה היא לקטוע אותה במהירות. מי שלא צריך לצאת עתה לחו"ל, שלא ייצא וראוי שבני 15-12 יתחסנו עתה ובהקדם האפשרי, מאחר שתוקף מלאי החיסונים המצוי בידי ישראל יפוג בסוף יולי והמשלוח הבא לארץ של מנות חיסון צפוי, בשלב זה, רק בספטמבר. המנות הקיימות עתה במלאי יספיקו לחסן כל נער ונערה בשתי מנות".

כן המליץ בנט לשוב ולעטות מסיכות במקומות סגורים שונים, לרבות בבתי החולים, אבל גם הודיע: "ייתכנו שינויים משמעותיים נוספים במדיניות הכניסה והיציאה מהארץ".

בהתייחסו להכרזה זאת של ראש הממשלה, כתב הבוקר (ד') עידו אפרתי ב"הארץ" כי חרף ההכרזה על ההתפרצות חדשה, הממשלה וגורמי המקצוע מנסים שלא לעורר פאניקה". כמו כן ציין שהאחראים לטיפול במגיפה מתמקדים בשתי משימות: בלימת כניסת מוטציות דרך נתב"ג והעלאת שיעור המתחסנים. בינתיים, אין עדיין סיבה לחזור להגבלות שהיו בשיא המגיפה ולכן "ההמלצות עתה נוסחו באופן מתון, אולם הן עלולות לאבד את הרלוונטיות שלהן בתוך זמן קצר, אם התחלואה לא תיעצר".

החשש עיקרי במערכת הבריאות: הציבור עלול לזלזל בהנחיות, אולי אף להתמרד נגד חומרתן ולשם כך יושקע מאמץ הסברתי.

נושאים קשורים:  מנכ"ל משרד הבריאות,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  19-COVID,  בידוד,  נתב"ג
תגובות
אנונימי/ת
23.06.2021, 23:47

שוב החלטות היסטריות ופוליטיות שלא מתבססות על נתונים. כפי שהורגלנו מבית היוצר של משרד הבריאות לכל אורך המגפה.

אנונימי/ת
24.06.2021, 15:17

נכון מאוד.

אנונימי/ת
24.06.2021, 15:30

איך החלטות פוליטיות ? הפעם זה כבר לא ביבי .. כל ראשי המששלה נחשדים כבעלי מניעים נסתרים ?

25.06.2021, 07:37

קחו משפט מפתח אחד מהכתבה בגלובס:
תופעה חיובית אחת למרות ההתפרצות היא, שלדברי היועץ המדעי הממשלתי כריס וויטי, "נותק הקשר" בין תחלואה לתמותה, משום שאוכלוסיית המבוגרים מחוסנת ברובה פעמיים.
https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001375296
עכשיו לנשום: הוריאנט ההודי איננו איום ונראה שאיננו מסוכן לילדים יותר מחיסון. יתכן שהוא אפילו הזדמנות לחסינות עדר טבעית של "השליש הלא מחוסן"? האם המשך מדיניות הפגיעה בכלכלה ובחינוך וההשכלה הוא לא ניסוי מסוכן מדי לעתידנו?