• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים COVID-19

ירידה חדה ברמת הנוגדנים בילדים 4 חודשים לאחר הידבקות בקורונה

מחקר ב"שערי צדק" מצא: לאחר ארבעה חודשים מהמחלה, 77% מהילדים שחלו בקורונה נותרו ללא רמות נוגדנים הניתנות לזיהוי | פתיחת בתי הספר בין הגל השני והשלישי לא העלתה את שיעורי ההדבקה בילדים

מחלת הקורונה בילדים. צילום אילוסטרציה: חן לאופולד/ פלאש 90

במחקר ראשון מסוגו בישראל בהובלת רופאי מחלקת הילדים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, בשיתוף עם משרד הבריאות, נבדקה שכיחות הנוגדנים כנגד קורונה בקרב הילדים שהגיעו לטיפול בחדר המיון ילדים, בתור מדגם מייצג לאוכלוסיית הילדים של ירושלים רבתי.

במחקר נמצא כי כ-10% מהמשתתפים במחקר חלו בעבר בקורונה, אולם רק כמחציתם ידעו על המחלה. עוד נמצא כי בקרב החולים, רמת הנוגדנים יורדת בצורה הדרגתית לאחר ההחלמה ורוב הילדים אשר נבדקו למעלה מארבעה חודשים לאחר המחלה נמצאו ללא נוגדנים בדם. דיווח על המחקר פורסם ב-wiley online libary.

במחקר שבדק למעלה מאלף ילדים שביקרו במחלקה לרפואה דחופה ילדים ב"שערי צדק", החל מחודש אוקטובר האחרון, נמצא ש-29% מהילדים שנדבקו והיו מאומתים בעבר היו עם בדיקה סרולוגית שלילית (ללא נוגדנים). מתוכם, שליש נבדקו עד שלושה שבועות מתחילת המחלה וככל הנראה טרם פיתחו נוגדנים.

צוות החוקרים מבית החולים ע"ש וילף לילדים. ד"ר עדין ברויאר, פרופ’ יחיאל שלזינגר, ד"ר אורלי מגד, ד"ר אייל היימן וד"ר אלון רפאל. צילום: דוברות שערי צדק

רוב הנבדקים הנותרים אשר נמצאו שליליים לאחר תחלואה מאומתת נבדקו בתוך תקופה של יותר מארבעה חדשים לאחר המחלה וכנראה רמות הנוגדנים שהתפתחו לאחר המחלה כבר לא נמצאו בטווח המדיד בזמן זה. ממצאים אלה עשויים להצביע על כך שלילדים יש תגובה חיסונית חלשה יותר לטווח הארוך.

בנוסף נמצא כי פתיחת בתי הספר בשלב שבו נערך המחקר לא העלתה את שיעורי ההדבקה בקרב ילדים. החוקרים מצאו שלא היתה שכיחות יתר של נוגדנים בילדים אשר מסיבות שונות המשיכו לבקר במוסדות החינוך בתקופות הסגרים, לעומת ילדים שנשארו בביתם, ובנוסף בזמן המחקר לא נצפו שינויים באחוזי התחלואה בתקופת פתיחת בתי הספר.

"המחקר הראה הגעה לרף מקסימלי של נוגדנים עד שלושה חודשים מהאבחנה אצל ילדים. לאחר מכן נצפתה דעיכה כמותית משמעותית של הנוגדנים, יותר מאשר אצל מבוגרים", מסביר פרופ' יחיאל שלזינגר, ממובילי המחקר. "לאחר ההגעה לשיא הנוגדנים נצפתה ירידה הדרגתית לאורך זמן, עד כי לאחר ארבעה חודשים מהמחלה, 77% מהנבדקים אשר חלו בעבר נותרו ללא רמות נוגדנים הניתנות לזיהוי, זאת ביחס לתקופה שבין חודשיים לשלושה חודשים מהמחלה, במהלכה רק 8% נתגלו ללא נוגדנים. נוסף על כך, המחקר הראה רמות נוגדנים שונות לאורך זמן אצל קבוצת הגיל הצעירה עד 6 שנים, ביחס לקבוצת הגיל המבוגרת יותר בקרב הילדים".

לתוצאות המחקר, אומר פרופ' שלזינגר, "השלכות משמעותיות על הבנת חסינות העדר, על היתכנות התפרצות גל תחלואה מחודש ועל השיקולים בחיסון גם עבור ילדים קטנים. יש להדגיש כי מדובר במחקר מקומי במספרים מוגבלים שנערך לפני מספר לא מועט של חדשים, ושלב ב׳ של המחקר נמצא עדיין בעיצומו".

נושאים קשורים:  מחקר ישראלי,  פרופ' יחיאל שלזינגר,  נגיף הקורונה,  שערי צדק,  נוגדנים,  ילדים
תגובות
אנונימי/ת
09.08.2021, 10:48

אם לילדים יש ירידה משמעותית בנוגדנים לאחר החלמה, תהיה להם ירידה אפילו חדה יותר לאחר חיסון.
מכאן שאין שום טעם לחסן אותם. הרי לא נחסן ילדים כל שלושה חודשים מעכשיו ועד סוף החיים.

09.08.2021, 21:27

אנונימית יקרה! לו הייתי אדם ציני, הייתי כותב לך בתגובה לטענתך:
מה? באמת? איך את יודעת? באמת? אפילו חדה יותר? באמת? מה את אומרת!

אנונימי/ת
09.08.2021, 22:12

מר שמעון דודסון, מספר דברים:
א. לא ברור על סמך מה החלטת שמדובר באישה, אבל טעית (האם יש כאן שובינזם וזלזול מוסווה בנשים?)
ב. אתה מבלבל בין ציניות לבין סרקזם. כדאי לעיין במילון או בוויקיפדיה לגבי ההבדל ביניהם.
ג. ככלל לאחר חיסון כנגד מחלה ויראלית יש חסינות פחות טובה ולזמן קצר יותר מאשר לאחר מחלה טבעית (שפעת כדוגמה)
ד. ספציפית בנוגע לקורונה ממבוגרים אנו יודעים שלאחר החיסון יש דעיכה מהירה יותר של הנוגדנים לעומת מחלה טבעית.
ה. אם לרגע חשבת שאתה מצחיק ושנון, צר לי לאכזב אותך.

אנונימי/ת
10.08.2021, 17:45

הוא מר דוידסון או ד"ר דוידסון?

אנונימי/ת
10.08.2021, 17:47

ד"ר דוידסון כי האתר נקרא DOCTORS ONLY

אנונימי/ת
10.08.2021, 22:46

לא חושב שזה משנה אם הוא מר דודסון או דוקטור דודסון. עדיף להתייחס לתוכן.
בכל מקרה הוא לא הציג את עצמו בתואר, ואין רופא בשם שמעון דודסון.

11.08.2021, 02:03

ראוי להביא זאת בחשבון:

https://fb.watch/7i1zb-jzLU/