• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

חובת עטיית מסיכות בהתקהלות בשטח פתוח הוגבלה לחודש בלבד

ביקורת נוקבת בוועדת העבודה והבריאות של הכנסת על צו משרד הבריאות המחייב עטיית מסיכה בהתקהלויות של מעל 100 איש בשטח פתוח - הצו יוגבל עד 12 בספטמבר בלבד

"מה קורה אם בתחנת אוטובוס עומדים 100 איש, או לחלופין באיצטדיון כדורגל שלם מפוזרים 100 אנשים? האם זו התקהלות?". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הגבילה הבוקר (ד') את חובת עטיית מסיכות בהתקהלות בשטח פתוח לחודש בלבד. יו"ר הוועדה, ח"כ רייטן מרום: "ההגדרות כלליות מידי, בלתי אפשרי ליישם ולאכוף; דורשים לשמוע פתרונות שיקלו על אזרחים להישמע לצו ולהבין את ההיגיון בו".

לאחר דיון מעמיק, קבעה הוועדה כי תוקפו של צו משרד הבריאות, המחייב עטיית מסיכה בהתקהלויות של מעל 100 איש בשטח פתוח וכן בידוד למחוסן או מחלים שנמצא במגע סמוך לחולה קורונה קטין או חסר ישע, יוגבל עד 12 בספטמבר בלבד. הצו נכנס לתוקף אוטומטית 72 שעות לאחר חתימתו, ביום א' האחרון (8.8).

מרבית הביקורת שעלתה בדיון סבבה סביב החובה לעטות מסיכה בהתקהלויות בשטח פתוח. יו"ר הוועדה ח"כ רייטן-מרום אמרה: "רוב התחלואה הקשה היא עדיין אצל לא מחוסנים ומה שהפך להיות הגורם המניע הוא איך חומקים מסגר. הממשלה מטילה עוד ועוד מגבלות והכל סביב המטרה הזו, אבל עולות מזה כל מיני שאלות. נוסח הצו הזה מבהיר את אי ההבנה ואת הביקורת הציבורית שנשמעת כי אין שום נתון שמראה שההגבלה הזאת תקטין את שיעור ההדבקות.

"לדוגמה, לא מוגדרים פרמטרים ברורים להתקהלות בשטח פתוח. מה קורה אם בתחנת אוטובוס עומדים 100 איש, או לחלופין באיצטדיון כדורגל שלם מפוזרים 100 אנשים? האם זו התקהלות? וגם אם כן, למה 100 מחוסנים שנכנסים למתחם המותנה בהצגת תו ירוק, ובו יש אפשרות לשמור מרחק, צריכים לעטות מסיכה?"

פרופ' חגי לוין אמר: "בזמן הופעה או משחק כדורגל הסיכון להידבק נמוך מאוד. כשנכנסים או יוצאים יכול להיווצר צוואר בקבוק וזה מעלה את הסיכון, וכאן יש להבחין בין מחוסנים ומחלימים לבין לא מחוסנים, ובין אנשים המוגדרים כסיכון. כאן אין הבחנה. אין הצדקה להטלת חובה, שאותה יש לאכוף בכל האמצעים, יש הבדל בין המלצה לבין חובה".

פרופ' איתמר גרוטו חיזק את הדברים וסיפר: "הייתי עם כמה חברים במשחקי היורו ולא נדבקנו. הכלל שנקבע שם הוא שיש להיות עם מסיכה בכניסה לאיצטדיון ועד לישיבה. לא בטוח שההדבקות שם היו במשחקים עצמם. הרבה אנשים הגיעו לאזור, הסתובבו, יצאו למקומות בילוי וזה היה יכול לקרות גם מסביב".

אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, הסבירה את הרציונל בחובת עטיית המסכות בשטח פתוח: "אנחנו יודעים שיש לא מעט הדבקות בשטחים פתוחים, בייחוד במצבים של התקהלות. אנחנו רואים את התופעה הזאת לאורך כל גלי המגיפה. כולנו ראינו מה קרה באנגליה סביב משחקי היורו, והם גם פרסמו, כחלק מהחקירות האפידימיולוגיות, שחלק ניכר מההדבקות היו באצטדיונים פתוחים".

באשר לביקורת על אי הגדרת התקהלות במרחב הפתוח, אמרה: "קשה להגדיר את זה כי במקום כמו מסיבה פתוחה בפארק, אין לנו סדרן שבודק את מידת המרחק בין האנשים ואם אין לנו איך להבטיח שמירה על מרחק אישי, זה לא ניתן ליישום בפועל. חובת עטיית מסכה לא מטילה שום הגבלה על המשק, היא אמנם לא נוחה ברמת הפרט אבל זו הגבלה קלה ומידתית".

פרופ' גרוטו הוסיף: "במגיפות באופן טבעי, ללא התערבות, הגלים נמשכים חודשיים-שלושה. ברור שאנחנו עושים כאן התערבות וזה משתנה אבל יכול לראות שנראה דעיכה לקראת סוף אוגוסט ואולי לא נידרש לצעדים נוספים". לגבי הצו הנדון אמר: "אנחנו נמצאים במצב של תחלואה מחמירה ועולה ואין ספק שצריך לפעול במישורים שונים. לגבי מסיכות במקומות פתוחים, הייתי מקווה להשיג עוד נתונים. בסופו של דבר, רוב ההדבקות מתרחשות בבתים, במגע הדוק עם מאומת. ידוע לנו כבר שהחיסון יעיל רק בכ-60%-70% ולכך יש להתייחס".

גם באשר לחובת הבידוד למחוסנים השוהים במגע ישיר עם קטין או חסר ישע חולה קורונה, עלתה ביקורת. ח"כ רייטן-מרום אמרה: "אין שום דרך לאכוף את הדבר הזה - האם הילד נמצא בחדר או לא. מה, תציבו מצלמות בתוך הבתים? גם ההגדרה של גיל בעייתית - לא מדובר באינדיקציה שבהכרח מעידה על מידת הצורך של הילד במגע הדוק עם ההורה. זה יוצר בעיות בפרשנות ויישום של הצו".

ח"כ מיכל רוזין הצטרפה לדברים ואמרה: "המטרה של כולנו היא שיתחסנו כמה שיותר. ברגע שאנחנו מחסלים את ההבדל בין מחוסנים ללא מחוסנים, אם הכל אותו דבר, איזו מוטיבציה יש להתחסן? אני מאמינה מאוד בחיסונים אבל אדם שלא רוצה - צריך לעודד אותו לכך וזה עושה את ההפך". בתגובה לדברים אמרה אילנה גנס ממשרד הבריאות: "התכלית של ההגבלות היא לא לעודד אנשים להתחסן אלא צמצום ההגבלה. הטבות למחוסנים, אם קיימות, זה ערך מוסף".

נושאים קשורים:  עטיית מסיכות,  פרופ' איתמר גרוטו,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
14.08.2021, 23:53

מה המספר המינימלי של אנשים לדונם שיחשב כהתקהלות המחייבת עטיית מסכה?

אנונימי/ת
15.08.2021, 20:23

לא מבין איך קובעים תקנות בלי שום "מדע" מאחוריהם?
אין שום מחקר שמוכיח שנדבקים בחוץ.
גם לאחר פורים ואסון מירון לא היתה עלייה בתחלואה, זה נכון גם לכינוסים גדולים אחרים בעולם