מחקרים

הקשר בין אי נוחות וולוואגינאלית בגיל המעבר, מיקרוביוטה ואגינאלית ודלקת ברירית

במחקר זה נמצא כי תסמינים בנרתיק הקשורים לגיל המעבר לא היו קשורים באופן משמעותי למיקרוביוטה הנרתיקית או לסמני דלקת ברירית

19.08.2021, 11:31

מחצית הנשים בגיל המעבר מדווחות על תסמינים הקשורים בוולוה, בנרתיק או בדרכי השתן כאשר לתסמינים אלה השפעה גדולה על תפקוד מיני ואיכות חיים. המנגנונים המובילים לתסמינים אלה אינם ברורים.

מטרת המחקר הייתה לבחון את האפשרות שמיקרוביוטיה בנרתיק ו/או תגובה חיסונית בברירית תורמות לחומרת התסמינים הנרתיקיים. לשם כך, החוקרים ערכו מחקר המשך על בסיס מדגם מתוך מחקר מבוסס הקצאה אקראית שעסק בתגובה לטיפול נרתיקי לתסמונת הגניטואורינארית בגיל המעבר על מנת להשוות תוצאים בין נשים אשר חוו שיפור בעקבות הטיפול לאלה שלא.

המחקר כלל אנליזה משנית של דוגמיות אשר נאספו במסגרת מחקר קליני מבוסס הקצאה אקראית אשר נערך במשך 12 שבועות ובמסגרתו נחקר טיפול עם אסטרדיול נרתיקי או קרם לחות לעומת טיפול עם אינבו אצל נשים עם תסמינים בינוניים-חמורים של אי נוחות נרתיקית בגיל המעבר. החוקרים בחרו באופן אקראי 20 נשים לכל זרוע של המחקר כאשר זרוע אחת הורכבה מנשים שהיו עם ≥2 הפחתה בנקודות הדירוג של חומרת מרבית התסמינים (קבוצת המגיבות) והשנייה הייתה קבוצת הביקורת ובה נשים שהיו עם ≤1 הפחתה בנקודות הדירוג (קבוצת הנשים ללא תגובה). החוקרים תארו את המיקרוביוטה הנרתיקית, מטבוליטים בנוזל הנרתיק, סמנים של מערכת החיסון (באמצעות Meso Scale Discovery), pH ואינדקס בשלות הנרתיק, בנקודת ההתחלה ולאחר 4 ו-12 שבועות. החוקרים השוו בין שתי קבוצות המחקר במצב הבסיסי ולאורך הביקורים באמצעות מודלים סטטיסטיים לינאריים על מנת להעריך את הקשר בין מיקרוביוטה, מטבוליטים וסמנים חיסוניים.

תוצאות המחקר הראו כי הגיל הממוצע של הנשים היה 61 (n=120), ומרבית הנשים (92%) היו לבנות. בעת כניסתן למחקר, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין המגיבות לקבוצת הביקורת מבחינת גיל, מרבית התסמינים (סוג וחומרה), מיקרוביוטה, דומיננטיות של לקטובצילוס, מטבולום, או סמנים חיסוניים. כמו כן, נצפתה הפחתה משמעותית במגוון המיקרוביוטה הנרתיקית בשתי הקבוצות (p<.001) לאורך 12 שבועות. על אף ששינוי זה לא נבדל בין שתי הקבוצות, מגוון המיקרוביוטה היה קשור לזרוע הטיפול: יותר נשים בזרוע הטיפול עם אסטרדיול (63%) היו עם דומיננטיות של לקטובצילוס, מגוון מופחת של בקטריות בהשוואה לנשים שטופלו עם קרם לחות (35%) או זרועות האינבו (23%), (p=0.001) לאחר 12 שבועות.

החוקרים סיכמו כי תסמינים בנרתיק הקשורים לגיל המעבר לא היו קשורים באופן משמעותי למיקרוביוטה הנרתיקית או לסמני דלקת ברירית על פי תוצאות המחקר. נשים אשר טופלו עם אסטרדיול נרתיקי היו עם אוכלוסיית לקטובצילי דומיננטית ו-pH נמוך יותר בסוף הטיפול.

מקור:

Caroline M. Mitchell et. al (2021) AJOG DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajog.2021.02.029

נושאים קשורים:  מחקרים,  גיל המעבר,  מיקרוביוטה,  דלקת נרתיק,  אסטרדיול
תגובות