COVID-19 בישראל

עליה בתחלואה קשה של מחוסנים ללא מנת דחף

עד כה חוסנו בישראל במנה השלישית יותר מ-2.8 מיליון איש | מקדם ההדבקה שוב עולה ובאמ"ן מסבירים: "העלייה הנוכחית במקדם ההדבקה בגלל החגים"

מתן חיסון קורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

לפי דו"ח הבוקר (09:35) שפרסם משרד הבריאות אובחנו אתמול 7,686 מאומתי קורונה חדשים ועוד 2,663 מאז חצות ועד מועד הדיווח. מקדם ההדבקה שוב עלה ל-1.01. במצב פעיל עכשווי נמצאים עתה בישראל 80,759 מתוך 1,178,933 מאז תחילת המגיפה בארץ בחודש מארס 2020. 1,252 מעובדי בתי החולים שוהים בבידוד ובהם 95 רופאים ורופאות ו-339 אחיות ואחים.

בבתי החולים מאושפזים הבוקר 1,114 ומהם 691 במצב קשה, מתוכם 256 במצב קריטי ומבין אלה 187 כבר מונשמים. אתמול בוצעו 149,798 בדיקות ושיעור החיוביות לנגיף שנמצאו בהן 5.24% - ירידה לעומת יום קודם. אתמול נפטרו 13 חולי קורונה והבוקר עוד אחד, ומתחילת המגפה 7,384.

התחסנו במנה הראשונה מתחילת מבצע החיסונים 6,043,388 ישראלים ומהם 5,547,658 גם בשנייה ו-2,870,182 בשלישית, כאשר מעל 55 אלף רק אתמול.

בעיה שטרם נפתרה: תקלת בתקשורת המחשבים שבין מערך החקירות האפידמיולוגיות של מפקד אלון בפיקוד העורף לבין משרד הבריאות. היא מושבתת כבר שלושה ימים. נושא בעייתי אחר שטרם נפתר: זמני ההמתנה לקבלת תוצאות בדיקות מהירות במתחמי קופות החולים שהגיעו בכמה מקומות, לפי משרד הבריאות, ליותר מארבע שעות.
הבוקר גם נמסר כי אחרי סוכות ויום לפני החזרה ללימודים נערכים משרד הבריאות יחד עם משרד החינוך ומד"א למבצע בדיקות מהירות לתלמידים ולמעשה לבצע בדיקות אנטיגן כבר מגיל שלוש ועד 12 – קבוצת הגיל שעדיין איננה מחוסנת.

בדו"ח מקביל של אמ"ן ומרכז המידע למאבק בקורונה שפורסם הבוקר הודגש: "מדדי התחלואה גבוהים מאוד ומקדם ההדבקה, אשר ירד אל מתחת ל-1 למשך מספר ימים, עלה מחדש בצורה תלולה. שינויים אלה בערכו של המקדם אינם מפתיעים, שכן תקופה זו של החגים מתאפיינת בריבוי אירועים בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה לצד שינויים בהיקף הבדיקות במהלך החגים. העלייה הנוכחית במקדם ההדבקה משקפת למעשה אירועים שהתרחשו לפני כשבוע ויותר.

"על מנת למנוע עלייה מחודשת משמעותית בתחלואה הקשה וכדי להתגבר על גל התחלואה הרביעי, יש להמשיך בפעולות הננקטות על ידי הרשויות והציבור – בעיקר התחסנות נרחבת של הזכאים לכך; עריכת תפילות באוויר הפתוח ככל שהדבר ניתן; עטיית מסיכות בחללים הסגורים, כולל מחוסנים ומחלימים; הקפדה על בידוד על פי ההנחיות ובקרה הדוקה על החוזרים מחו"ל יחד עם אכיפה וענישה מחמירה".

על העלייה הנמשכת בתחלואה הקשה בקרב לא מחוסנים צעירים, בעיקר מתחת לגיל 60, לצד הירידה בתחלואה הכללית, נאמר בדו"ח: "במצב קשה הם הלא מחוסנים, למרות שהם מהווים מיעוט מובהק של האוכלוסיה הזכאית לחיסונים בישראל. עד כה חוסנו בישראל במנה השלישית יותר מ-2.8 מיליון איש וניכר כי התחסנות נרחבת זו הובילה לבלימה בעליית התחלואה הקשה בקרב מחוסנים בכלל ובקרב מחוסנים מבוגרים בפרט.

"ממעקב של משרד הבריאות אחרי נתוני המתחסנים במנה השלישית, עולה שחיסון הדחף בטוח לחלוטין. תופעות הלוואי המדווחות לאחר קבלת החיסון קלות ודומות לאלו שאירעו לאחר המנות הקודמות. עדיין נותר פוטנציאל משמעותי מאוד של אזרחים, בעיקר בגילאי הביניים, הזכאים להתחסן במנה השלישית אך טרם מימשו זאת ובכך הם מציבים את עצמם בפני סיכונים מיותרים וברי מניעה לחלוטין. ראוי שימהרו להתחסן".

חוקרי האוניברסיטה העברית חידדו את נושא העלייה בתחלואה קשה של מחוסנים ללא מנת דחף. לדבריהם, "נצפית התייצבות בתחלואה קשה. בחינה של המגמה מראה שעיקרה כתוצאה מירידה בקצב שחרור חולים קשה. בנוסף למרות שנמשכת הירידה בתחלואה קשה אצל חולים עם בוסטר, יש עלייה בתחלואה קשה של חולים שחוסנו פעמיים אולם לא קיבלו בוסטר".

מקור: האוניברסיטה העברית

על Long Covid - התופעה של הימשכות התסמינים גם לאחר ההחלמה, מציין דו"ח אמ"ן: "תופעה זאת מדווחת בעד כ-10% מהמחלימים ועלולה להגביל את איכות חייהם בשל נזקים קוגניטיביים ופיזיים שונים הנמשכים לאחר ההחלמה, לעתים אף חודשים, כולל בקרב האוכלוסייה הפעילה והצעירה".

מחקר ממשלתי שנעשה בבריטניה ופורסם בימים האחרונים הראה שבקרב מחוסנים בכל הגילאים אשר נדבקו בנגיף, הסיכון להתפתחות Long Covid קטן פי שתיים ויותר.

בעולם נדבקו/חלו עד כה 225,518,192 ונפטרו 4,644,594. ישראל נמצאת במקום 32 ברשימת 220 מדינות שמדווחות על התחלואה בהן.

נושאים קשורים:  קורונה,  חדשות,  תחלואת קורונה,  19-COVID,  חיסונים
תגובות