COVID-19 בישראל

מנכ"ל משרד הבריאות: "אני עדיין לא רואה את היציאה מהגל הנוכחי"

במשרד הבריאות מבטלים את התו הירוק למי שלא חוסן במנה שלישית ונערכים למבצע הסברה במטרה לשכנע את הלא מחוסנים | אש: "הדרך לצאת מגל התחלואה היא רק באמצעות החיסון"

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות. צילום: נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר הבוקר (א') בראיון לכאן רשת ב': "באופן אישי, אני עדיין לא רואה את היציאה מגל המגיפה הנוכחי. גם מספר החולים הקשים הוא כרגע גבוה".

על ביטול התו הירוק למי שלא חוסן במנה השלישית, אמר: "התו הירוק נועד מלכתחילה לתת סביבה בטוחה. מי שנכנס לאירוע המוני צריך להיות עם סיכוי נמוך להידבק ולהפיץ את הנגיף. השינוי בכללי התו הירוק באוקטובר מתבקש". משמעות השינוי: מי שעברו שישה חודשים מאז שקיבל את מנת החיסון השנייה ולא קיבל את מנת הבוסטר השלישית ייאבד את התו הירוק. החלטה זאת נוגעת לכל הגילים שכיום ניתן לחסנם.

בהתייחסו להמלצת מומחי ה-FDA אמר: "לא הופתעתי שבארה"ב הוחלט בשלב זה לחסן בבוסטר רק בני 65 ומעלה, עובדי מערכות הבריאות והחינוך ומי שמוגדר כמצוי בקבוצת סיכון. אני חושב שזו החלטה סבירה בראי המצב הנוכחי בארה"ב. ההחלטה נוגעת לכן לארה"ב. הם נמצאים אחרינו חודשיים-שלושה בכל מה שקשור למבצע ההתחסנות. גם אצלנו בתחילת הדרך הוחלט לחסן בבוסטר את המבוגרים ואני מעריך שככל שיעבור הזמן גם הם, בארה"ב, יקבלו עוד החלטות בעניין.

"אנחנו חיסנו מוקדם וחיסנו רבים ומהר, כך שהיתה לנו אוכלוסיה גדולה שבבת אחת היעילות של החיסון (השני) התפוגגה. עמדנו בפני מצב של דלתא יחד עם התפוגגות החיסון והיינו צריכים להגיב. הגבנו באמצעות החיסון השלישי. בארה"ב המצב אחר: שם יש הרבה לא מחוסנים בכלל, וזה עיקר הבעיה שלהם ובזה הם רוצים להתמקד עתה. היה חשוב להם להגן על האוכלוסיה היותר מבוגרת ולהתמקד בלא מחוסנים בכלל".

כמו כן אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "למרות שידוע שעיקר התחלואה הקשה היא בקרב מבוגרים  "עכשיו מתחילים לראות כאן תחלואה קשה בקרב בני 35 ומעלה, כלומר יחסית הם אנשים צעירים. חשוב למנוע זאת. בגילים היותר צעירים התחלואה הקשה יותר נדירה, אבל יש השפעות ארוכות טווח שאנחנו עדיין לא יודעים מה הן".

גם פרופ' אש וגורמים נוספים במערכת הבריאות מכירים בעובדה שנוכח עמדת מומחי ה-FDA יעלו חששות בקרב צעירים לגבי קבלת מנת הבוסטר. "נצטרך להסביר להם למה המנה השלישית חשובה. אני חוזר ואומר: ברמת התחלואה של היום, כשיעילות החיסון דועכת ואפילו פגה, כל אחד חשוף מאוד להדבקה. תמיד יותר טוב להתחסן מאשר להידבק כי הדבקה יכולה לגרום לתופעות לוואי או לסיבוכים הרבה יותר קשים מאשר החיסון".

במשרד הבריאות נערכים לכן למבצע הסברה מקיף תוך התמקדות בשכנוע אלה שעדיין לא התחסנו על מנת שיבינו, כפי שציין זאת פרופ' אש, ש"הדרך שלנו לצאת מגל התחלואה הזה זה היא רק באמצעות החיסון. חייבים לעצור את הגל הזה. אני מקווה שלאחר החגים תמונת המצב תשתנה - פחות תחלואה בזכות יותר חיסונים".

במאמר של שרית רוזנבלום הבוקר (א') ב"ידיעות אחרונות" היא טוענת ש"הגיע הזמן להפסיק לסמוך רק על החיסונים בתקווה שהם יעשו את העבודה במקומנו, ועל הממשלה לגבש בהקדם תכנית מקיפה לשגרת החיים: הגבלת התקהלויות, הרחבה והנגשת השימוש בבדיקות מהירות, פעילויות שיבטיחו מניעת הדבקות במערכת החינוך, הנהגת חובה של בדיקות שבועיות, שגרתיות, ביתיות לזיהוי מוקדם של מאומתים ושיפור השליטה בגבולות כיוון שכמעט בוודאות דרכם עלול להגיע הווריאנט הבא".

אמש גם הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט שקיבל את המלצת משרד הבריאות ותוקף התו הירוק הנוכחי יפוג ב-1 באוקטובר למי שלא יתחסן במנה השלישית. ד"ר שרון אלרעי-פרייס הדגישה בנושא הזה: "התו הירוק לא נועד לעודד התחסנות אלא להפחית את התחלואה" במשרד הבריאות עדיין מתלבטים אם תוקף התו הנוכחי יישלל גם למחלימים שלא התחסנו. כמו כן עשויה לעלות הדרישה לבחון את דחיית יישום התו הירוק החדש לשכבות הגיל הצעירות, בני 40 ומטה, שכן אלה עדיין לא מתחסנים בהיקפים משמעותיים.

על פי הנתונים שבידי משרד הבריאות (נכון למוצ"ש) יותר ממיליון ישראלים עדיין לא קיבלו את החיסון השלישי, רבים מהם מתחת לגיל 40. עד גיל 30 יש פחות מ-40% מתחסנים, בגילים 39-30 שיעור ההתחסנות 47% בעוד שהעלייה המשמעותית ביותר היא בגילים המבוגרים – 61%.

על פי דיווח מאת עידו אפרתי ב"הארץ", יידרש מאמץ הסברתי כדי להדגיש את חשיבות החיסון במנה שלישית לילדים מעל גיל 12 כדי להפיג חששות של הורים או אפילו הערכות שלהם שאין עתה צורך בבוסטר נוכח עמדת ה-FDA.

חברי ועדת המעקב אחרי חיסוני הקורונה בישראל, מדגיש אפרתי, "מרגישים שהם ניצבים על קרקע בטוחה באשר לחיסון הילדים בבוסטר, שכן הצטבר מידע רב על בטיחות ויעילות החיסון ממתן שתי המנות הראשונות, לצד מידע על ילדים שקיבלו את החיסון השלישי בשל נסיבות רפואיות, כמו גם ממנת הבוסטר בקרב האוכלוסיה המבוגרת יותר".

בין הבעיות שההסברה תידרש להן ("בוסטר הסברתי", מכנה זאת בעל המאמר): לשכנע גם הורים צייתנים, שבעצמם התחסנו במנה השלישית ועדיין חשים חוסר נחת מהעובדה שמדצמבר ילדיהם יהיו הראשונים בעולם להתחסן במנה השלישית, בעוד זאת לא היתה, עד כה, חלק מפרוטוקול הניסוי של "פייזר" ולכן לא אושרה עדיין על ידי ה־FDA. כל גורמי המקצוע שהתראיינו בסוף השבוע ציינו שהם בטוחים שגם בארה"ב תתקבל בתוך חודש עד חודשיים ההחלטה לאשר חיסון בבוסטר בני 16-12.

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  תו ירוק,  בוסטר,  משרד הבריאות,  19-COVID,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
20.09.2021, 13:07

שקרן עלוב. התו הירוק נועד רק לתת nudge לחיסונים, הוא לא נתמך בשום ראיה מדעית. זה טקסטבוק פאשיזם רפואי וחריגה מסמכויות המדינה והממסד הרפואי.

אנונימי/ת
21.09.2021, 14:24

חוסר ידע לא מצדיק התבטויות האלה שלך, פשיזם זה השמדת העם, בדיוק הסרבני חיסונים הם פשיסטים שגורמים לתחלואה ומות מיותר של הרבה אנשים בארץ, ורק צעדים קשים והגבלות נגדם יכולים להביא לתוצאו הרצויות ובלימת המגיפה