COVID-19 בישראל

קצב התפשטות האומיקרון באפריקה מדאיג את ראשי מערכת הבריאות

במשרד הבריאות מצפים לקבל כבר היום נתונים ראשוניים על יעילות החיסון כנגד הזן החדש | ירידה במספר החולים במצב קשה בישראל

פרופ' ערן סגל, מומחה לביולוגיה חישובית במכון ויצמן. "יש להעלות שוב את רמת החיסוניות הכללית במדינה". צילום: מכון ויצמן

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, מסרה הבוקר (ג') בדיון שקיימה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי ייתכן שכבר היום יהיו בידי המשרד נתונים ראשונים על יעילות החיסון של "פייזר" מול זן האומיקרון. בניגוד להערכה הפסימית של מנכ"ל "מודרנה", סבור פרופ' ערן סגל ממכון וייצמן כי נראה שתישאר יעילות טובה של החיסון גם מול הווריאנט החדש. הוא אמר זאת בראיון ל-ynet.

ד"ר אלרעי-פרייס אמרה בדיון בוועדה: "הדבר היותר מדאיג מבחינתנו זו ההתפשטות המאוד מהירה של הוריאנט הזה בדרום אפריקה. נרשמה שם בתוך עשרה ימים עלייה מ-200 מקרים חדשים ביום, ל-2,000. זה אומר שכל שלושה ימים המספרים שם מוכפלים. מדיווח רשמי שקיבלנו תיארו שם אירועים שבן אדם אחד הדביק הרבה מאוד אנשים, חלקם לא מחוסנים אבל היו גם מחוסנים. ממה שאנחנו שומעים, למחוסנים אין סימפטומים משמעותיים, המחלה אצלם קלה, אבל כל זה הוא בגדר מידע ראשוני. שלל המוטציות בוריאנט הזה – 50 שנתגלו – הופכות אותו למאוד חריג, ממש כמו זן חדש לחלוטין", הוסיפה.

בהתייחסה לנושא המרכזי של הדיון – סוגיית איכוני השב"כ, אמרה ראש שירותי בריאות הציבור שזה "אחד הכלים שלנו לזהות ולקטוע שרשראות הדבקה. הזמן שקנינו כרגע מאפשר לנו זמן להביא יותר אזרחים להיות במצב יותר מוגן". כן דיווחה ד"ר פרייס כי בחקירות אפידמיולוגיות שנעשו לבדיקת המגעים שקיימו שני המאומתים לזן החדש שנתגלו בארץ וכן בקרב 11 חשודים שנדבקו אף הם, "הגענו ל-186 מגעים של אותם 13 ובאמצעים טכנולוגיים הגענו אל עוד 42 חשודים. החקירות מאוד אינטנסיביות".

פרופ' סגל הסביר כי נכון להיום, הערכות הוירולוגים המובילים בעולם הן שתישאר יעילות טובה של החיסון גם אל מול אומיקרון. לדבריו, החובה להתחסן עדיין תקפה: "הוריאנט הקודם דלתא, הוביל למקדם הדבקה גבוה יחסית. באמצעות החיסון אנחנו רוצים להגן על האוכלוסיה גם מפניו".

פרופ' סגל הלין על כך שעד כה החיסונים של הילדים "מדשדשים", יותר ממיליון מאזרחי ישראל עדיין לא קיבלו את הבוסטר ומאות אלפים עדיין לא התחסנו כלל. בשבועות האחרונים עלה מקדם ההדבקה מ-0.7 לכיוון 1 ואף עבר אותו. מספר המאומתים היומיים גדל. "מגלי התחלואה הקודמים  יודעים שמגמות כאלו לא מפסיקות מעצמן", אמר. "צריכים להגדיל את שיעור המתחסנים כדי להעלות שוב את רמת החיסוניות הכללית במדינה".

עוד ציין פרופ' סגל כי "אמנם המוטציות שזוהו באומיקרון מתאפיינות כפוגעות ביכולת חלק מהנוגדנים במערכת החיסונית לנטרל את הנגיף, אבל אנחנו גם יודעים שבתגובה לחיסון מייצרים הרבה סוגים שונים של נוגדנים. לכן, רוב ההערכות הן שתישאר יעילות, ואפילו טובה". עם זאת אמר: "לא מן הנמנע שבעתיד יידרש גם עדכון בתמהיל תרכיב החיסון הניתן כיום בארץ".

בתוך כך: דו"ח משרד הבריאות מהיום (ג', 08:30) הראה כי חלה ירידה במספר החולים במצב קשה בישראל ל-117 וגם במספר המונשמים ל-69 כאשר 24 מהם מחוברים לאקמו. בבתי החולים מאושפזים היום פחות חולים מאשר ביום אתמול – 158.

כמו כן, נרשמה ירידה במספר החולים במצב פעיל עכשווי ל-5,570, למרות שיש עלייה במספר המאומתים היומי שזוהו אתמול (636) וזאת לאחר שנעשו הרבה יותר בדיקות אתמול (101,858) ששיעור החיוביות בהן, כאמור, רק 0.63%. מקדם ההדבקה ירד בשתי מאיות לעומת היום הקודם ל-1.03. מניין הנפטרים מאז תחילת המגיפה בישראל עלה ל- 8,195. שישה ישובים הוגדרו אדומים, ביניהם רק שניים מהחברה היהודית (יבנה וחריש).

נושאים קשורים:  פרופ' ערן סגל,  אומיקרון,  קורונה,  חדשות,  איכוני שב"כ,  חיסון לקורונה,  חיסונים,  19-COVID,  ד"ר שרון אלרעי פרייס
תגובות