מחקרים

בדיקת אנטיגן/נוגדנים משופרת לזיהוי מוקדם יותר של זיהום אקוטי עם HIV

במחקר זה נמצא כי עבור הבדיקה החדשה שנבחנה שיפור ברגישות האנטיגנית לא בא על חשבון הרגישות הנוגדנית או סגוליות הבדיקה

בדיקת איידס ביתית (שאינה Oraquick) (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת איידס ביתית (שאינה Oraquick) (צילום: אילוסטרציה)

זיהוי מוקדם של זיהום HIV אקוטי על ידי בדיקת נוגדנים/אנטיגן תלוי ברגישות האנטיגנית. שמירה על רגישות גבוהה בצורה עקבית בזנים שונים של HIV הינה קריטית לטובת זיהוי עקבי. מטרת המחקר הייתה להעריך ביצועים של פרוטוטיפ משופר (HIV Combo Next) של אנטיגן/נוגדנים ל-HIV. החוקרים בדקו את היכולת של הבדיקה המשופרת לזהות זנים מגוונים גנטית של HIV וכן דגימות של סרו-קונברסיה.

החוקרים העריכו רגישות אנטיגנית של הפרוטוטיפ והשוו לחמש בדיקות מאושרות FDA של אנטיגן/נוגדנים ל-HIV באמצעות שימוש בפאנלים סטנדרטים של ארגון הבריאות העולמי (WHO), 17 נגיפים מבודדים ותשעה פאנלים של סרו-קונברסיה. רגישות אנטיגנית וסגוליות בדיקה של הפרוטוטיפ הוערכו באמצעות 1,062 דגימות עם תיאור שלב מחלה וגנוטיפ ידוע, 3,000 דגימות מתורמים  ו-955 אנשים עם סיכון נמוך לזיהום HIV.

תוצאות המחקר הראו כי בהשוואה לבדיקות האחרות, הפרוטוטיפ שנבחן הדגים את הרגישות הגבוהה ביותר, כולל 12 ואריאנטים ל-HIV-1 (0.04- 0.25 יחידות אינדקס/מיליליטר), ואריאנט HIV-2 אחד, 17 דגימות HIV כולל קבוצות M, N, P ו-O של HIV-1 ו-HIV-2 (0.3-16 פיקוגרם/ מיליליטר). כמו כן, הרגישות המשופרת נצפתה גם עבור דגימות סרו-קונברסיה. בנוסף, השיפור ברגישות האנטיגנית לא בא על חשבון הרגישות הנוגדנית או סגוליות הבדיקה, כאשר נמצאה סגוליות של 99.97% עבור דגימות הדם שנתרמו ו-99.68% עבור האוכלוסיה שהייתה בסיכון נמוך.

החוקרים סיכמו כי הנתונים הצביעו על כך שהבדיקה החדשה, HIV Combo Next, הינה בעלת פוטנציאל דיאגנוסטי, ומאפשרת יכולת משופרת לזיהוי מוקדם של זיהום HIV אקוטי מזנים מגוונים של HIV.

מקור: 

Xiaoxing Qiu et. al (2021) Journal of Clinical Virology DOI: 10.1016/j.jcv.2021.105022

נושאים קשורים:  מחקרים,  איידס,  רגישות,  סגוליות,  נוגדנים,  אנטיגן
תגובות