• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

תכנית גמזו להבראת המערכת: הכשרת 2,000 רופאים מדי שנה, הרחבת סמכויות האחיות

ועדה בראשות פרופ' רוני גמזו מציגה פתרונות למחסור החמור הצפוי ברופאים ובאחיות בשנים הקרובות: הרחבת לימודי הרפואה, תמריצים לסטודנטים בחו"ל, העברת מערך ההתמחויות למשרד הבריאות ותכנית לאומית לפריפריה

רופאים מתמחים. אילוסטרציה

ועדה בין מוסדית שבראשה עמד פרופ' רוני גמזו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ועתה מנכ"ל "איכילוב", מציגה היום (ד') בכנס של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות את המלצותיה שנועדות לפתור את בעיית המחסור המחריף ברופאים ובאחיות במערכת הבריאות, בהתאם לצפי לשנים הקרובות. הוועדה הביאה בחשבון את סוגיית הזדקנות האוכלוסיה וצרכיה העתידיים.

הוועדה הוקמה לבקשת האגף לתכנון אסטרטגי במשרד הבריאות על ידי המכון הלאומי ובהרכבה נציגים של משרד הבריאות, קופות החולים, המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), בתי החולים וההסתדרות הרפואית. דו"ח הוועדה מציג את חומרת הבעיה בפניה עומדת מערכת הבריאות בישראל ושורה של פתרונות.

היעד: הכשרת 2,000 רופאים מדי שנה

בין השאר ממליצה "ועדת גמזו" להציב יעד של הכשרת 2,000 רופאים מדי שנה, כאשר לפחות 60% מהם ילמדו בארץ והאחרים רק בבתי ספר לרפואה בחו"ל, שיימצאו תחת פיקוח הדוק הרבה יותר בכל הנוגע לאיכות ולרמת הלימודים בהם. הוועדה סימנה את שלבי היעד על ציר הזמן בין 2021 ועד 2025: בעוד שהשנה החלו 880 סטודנטים בלימודי רפואה בישראל, ב-2022 יש להגדיל את מספרם ל-950, בשנת 2023 ל-1,050, ב-2024 ל-1,125 ובשנת 2025 ל-1,200.

בין המלצותיה העיקריות של הוועדה: הרחבת לימודי הרפואה בבתי החולים - במחלקות ילדים, נשים, פנימיות וכירורגיה יהיו לפחות שמונה סטודנטים ולפעמים אף יותר. הוראת הסטודנטים תהיה גם בשעות אחר הצהריים, ותתבצע הוראת סטודנטים במרפאות הקהילה של קופות החולים.

תבוצע הקצאת מחלקות ורופאים-מדריכים לשם הגדלת מספר הסטודנטים, כולל תמרוץ ישיר למחלקות; ייווסדו תקנים אקדמיים לרופאים שילמדו סטודנטים בקהילה (בקופות). תקופת שנת הסטאז' תצומצם למינימום והענקת התואר MD תהיה בתום השנה השישית. תינתן גם אפשרות לביטול הסטאז' למי שמתחיל התמחות ישירה.

תמיכה בסטודנטים הלומדים בחו"ל

על פי המלצות הוועדה, יקודמו צעדים לעידוד החזרה לישראל של סטודנטים לרפואה הלומדים בחו"ל וגם של רופאים ישראלים הגרים ועובדים בחו"ל; יבוצע רישום הסטודנטים הישראלים בחו"ל ויישמר הקשר עימם. כמו כן, יינתנו תמריצים כספיים או אחרים המותאמים לצורכי הרופאים הבכירים כדי שיחזרו לארץ. הוועדה ממליצה לסבסד לימודים בחו"ל של סטודנטים מצטיינים מישראל, בכפוף להתחייבותם לעבוד בשובם לישראל באזורי הפריפריה או בתחומים נדרשים.

העברת מערך ההתמחויות מהר"י למשרד הבריאות

עוד ממליצה הוועדה על העברת ניהול נושאי ההתמחות מידי המועצה המדעית בהסתדרות הרפואית לידי משרד הבריאות, כולל ותכנון לאומי ארוך טווח של נושא זה, מותאם לצורכי המערכת הרפואית ובין השאר כמענה למחסור בביקוש להתמחויות מסוימות. יוקם מאגר מידע על כלל המתמחים בישראל; יבוצע ניתוח עומק של צורכי המערכת בכל הנוגע להיקף המומחים הנחוץ בכל מקצוע וייקבעו יעדים לאומיים על בסיס ניתוח זה לכל מקצוע, כולל נקיטת צעדים למניעה והגבלה של "הצפה" במקצועות שונים וחשיפת "מפת ההתמחויות" הצפויה למועמדים, כדי להגביר את השקיפות בנוגע למקומות העבודה שעתידים להיפתח.

תכנית לאומית לפריפריה

כמענה לבעיית כוח האדם האקוטית והשירותים הרפואיים בפריפריה, מומלץ להקים תכנית לאומית שתטפל בצמצום הפער בתשתיות בין מרכז הארץ לפריפריה (מספר המיטות הציבוריות והפרטיות לנפש) ובין היתר כדי למשוך מומחים. מומלץ לפתוח ב-2022 תכנית ייעודית ל-60 סטודנטים לרפואה - 30 בדרום ו-30 בצפון - בעלי זיקה משמעותית למקום, ולשקול להרחיב את התכנית ל-100 כל שנה עד 2025 כחלק מהגדלת מספר הסטודנטים בישראל. עוד מומלץ לבנות חבילת תמריצים - שכר מוגדל ומענקי לימודים - למתמחים ומומחים מצטיינים שיעבדו בפריפריה; סיוע במימון תקופת הלימודים וליווי מקצועי לסטודנטים בפריפריה.

בנוסף מומלץ להקצות 20 מקומות ייעודיים לסטודנטים חרדים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל, בתכנית ארבע שנתית לבוגרי תואר ראשון. עניין זה ייעשה בדגש להכשרת סטודנטיות חרדיות,  מהשנה הבאה. בדו"ח הוועדה נכתב בהקשר לכך: "הקורונה חיזקה את הצורך בהכשרת רופאים מהמגזר החרדי שישמשו גם כמגשרים ומנהיגים רפואיים".

הרחבת ההכשרה של אחים ואחיות

לפתרון המחסור החריף באחים ואחיות (5.4 ל-1,000 נפש בישראל לעומת הממוצע ב-OECD העומד על 9 ל-1,000 נפש), הוועדה מציבה יעד של 7 אחיות ואחים עד גיל 65 ל-1,000 נפש עד לשנת 2030. בנוסף, תכניות להגדלת מספר הסטודנטים לסיעוד מ-3,905 ל-5,800 בשנה, באופן הדרגתי עד 2026. לשם כך יוספו כיתות לימוד, יחוזק מערך ההדרכה ויינתנו תמריצים כספיים לבתי הספר לאחיות על הגדלת מספר הסטודנטים.

הוועדה ממליצה להשקיע בהתמקצעות האחיות ובהרחבת סמכויותיהן, כך ש-60% מהן לפחות יהיו בוגרות קורסים על-בסיסיים עד לשנת 2027. לשם כך יש להכשיר בכל שנה כ-3,400 אחים ואחיות בקורסים מתקדמים במגוון תחומים. כמו כן, הכשרת עוד 550 אחים ואחיות מומחים בשמונה תחומים קליניים באופן מיידי ותקינה מתאימה לשילובם במערכת.

נושאים קשורים:  מערכת הבריאות,  הכשרת רופאים,  מחסר ברופאים ואחיות,  פריפריה,  חדשות,  התמחויות,  דו"ח ועדת גמזו
תגובות
אנונימי/ת
15.12.2021, 10:39

למה לא עושים מבחן ארצי לפני התחלת ההתמחות ורק אח"כ מתקבל הרופא , כמו שמקובל בכל מדינות העולם, במקום הקומבינות וסדר לי ואסדר לך ??

אנונימי/ת
15.12.2021, 19:35

יש מבחן/ים, אבל לא אכפת לאף אחד מהם כשנותנים תקנים להתמחות. בדרך כלל אפילו לא קוראים את קורות החיים. צריך תהליך ספציפי ומסודר כמו שיש בארה״ב (אבל גם ככה עדיין היו מוצאים דרך לבחור מתמחים על בסיס מוצא, מין, מצב משפחתי, דת, מקום לימודים, ופרוטקציה). לא ממש משנה לי כי כבר עשיתי את הטעות…שבע שנות לימודים כדי להיות רופאה מובטלת.

אנונימי/ת
15.12.2021, 22:10

אין דבר כזה רופא בוגר הארץ / חו"ל שעבר את הבחינות שהוא מובטל

אנונימי/ת
15.12.2021, 18:58

ברור שהעברת נושא ההתמחות למשרד הבריאות תוריד את רמת ההתמחות ורמת המומחים. משרד הבריאות יקבע את רף מעבר בחינות ההתמחות וסילבוס ההתמחות בהתאם לגחמות שרי הבריאות, צרכים פוליטיים של פריפריה וכדומה.

אנונימי/ת
15.12.2021, 22:14

וזה שההתמחות תחת אירגון עובדים, לא נתון לגחמות וצרכים פוליטיים?

אנונימי/ת
15.12.2021, 19:37

העברת ההתמחות מהר"י זה הדבר הכי חשוב שיש.
לדעתי צריך ללכת לפקולטות לרפואה כמו באירופה. כל הקונספט הוא רופאים בהכשרה ולא עבדים של האיגוד הגילדאי.

15.12.2021, 20:49

שטות אנונימית

אנונימי/ת
15.12.2021, 20:49

איזה רופאים חסר ואיפה? בבית החולים בו אני עובד יש עודף עצום בכירורגים. מתמחים מסיימים התמחות ולא מוצאים מקום עבודה.

אנונימי/ת
15.12.2021, 23:46

שילחו אותם לצפון בבקשה....

כל הכבוד לד״ר גמזו ולוועדה. סוףכלסוף מישהוא מגיש תכנית רב שנתית מסודרת להגדלת מספר הרופאים. אולם המכשלות בדרך לביצוע רבות. יש יותר מדי גורמים אינטרסנטים שינסו להתערב וספק אם יש לתכנית תמיכה על פוליטית בממשלה הרופסת הזו. האם התכנית תעבור את מכשלת הנהלת האוניברסיטאות הסנילית? וההתנגדויות של הרי הפאודלית? משרד הבריאות האימפוטנטי? משרד האוצר הנגטיביסטי? ועוד כל מיני ״פילוסופים״ וחוכמולוגים שירוצו לטלויזיה לזעוק מרה כנגד התכנית.

15.12.2021, 22:23

אם אכן יבוטל הסטאג' יהיה צורך להאריך את ההתמחות כאשר בשלבים הראשונים יהיה צורך בפיקוח יתר על המתמחה וגם חשיפתו למחלקות אחרות מתחום התמחותו - אז מה הרווחנו?

אנונימי/ת
15.12.2021, 22:26

מי יהיה אחראי ליישום מלא ומושלם, וללא שינויים על ידי גורמים פוליטיים המונעים מאינטרסים שונים ובלתי רלוונטיים לאיכות הרפואה?

אנונימי/ת
15.12.2021, 22:29

נאמר פעם על ידי רופא מאבות רופאי המשפחה בארץ: תפקיד הרופאים הוא מה שביכולתם והכשרתם - ולא יכול להיעשות על ידי בעלי תפקידים אחרים במערכת הבריאות. לפי זה ככל שלאחיות יהיו תפקידים וסמכויות רבים יותר הרופאים יתפנו יותר לתפקידם.

אנונימי/ת
15.12.2021, 23:27

הגיע הזמן להסדיר את הניצול בשם האקדמיה. נמצא בקהילה וקולטים בכל שנה מספר סבבי סטודנטים מהארץ, 6 שנתי, 4 שנתי ואמריקאים. הכל כמובן ב״התנודבות״ ללא תקן אקדמי או לחילופין קבלת שכר. גדודי רופאים שמתחזקים עבור מיעוט מעמד אקדמי ללא כל תמורה כספית או אקדמית. הגיע העת לשים לכך סוג ולהסדיר זאת.

16.12.2021, 01:22

מה יעזור עוד רופאים - אם הם לא מחזיקים מעמד במערכת הציבורית? מה יעזרו עוד 1000 סטודנטים אם אין אחר כך תקנים להתמחות עבורם?

לצערי מכיר לא מעט רופאים, מתוכם גם מומחים צעירים, שעזבו את המקצוע או את הארץ בגלל שחיקה ותנאי עבודה/שכר ירודים. אחרים ירדו בהיקף משרה, ויש שעברו לחברות תרופות או להזרקות בוטוקס. העיקר לא להשאר במערכת השוחקת, שהתקנים בה לא עודכנו משנות התשעים.

אולי לפני שמוסיפים עוד סטודנטים על חשבון איכות ההכשרה האקדמית, כדאי קודם להשקיע בשימור הרופאים הקיימים והשבתם לעבודה במערכת - בתנאים הולמים, ובמחלקות מתוקננות כראוי.

16.12.2021, 08:12

רעיון מעולה, הסטודנטים הישראלים הלומדים בחו"ל הם עתודה מצויינת שיכולים לתגבר את מערך הרפואה בארץ. רבים מהם הצליחו בארץ והגיעו לעמדות ניהול מחלקות בבתי החולים. רבים מהמומחים הטובים בתחומי רפואה הם בוגרי חו"ל. צריך לעודד אותם ולתמוך בהם ולהקל על קליטתם חזרה במערכת הרפואית בארץ

אנונימי/ת
16.12.2021, 11:42

ישמור השם, כמה רעות חולות יש לתקן במערכת הרפואה הישראלית, בדגש על הציבורית. זאת ועוד, מי ישלם ? בנון ישלם?https://photos.app.goo.gl/upNidtUGWJJvUYCH6

כמה פעמים צריך להסביר ?!!!
אין חוסר רופאים בארץ ! יש חוסר תקנים לרופאים בארץ!!!
רבים מאיתנו התקשו להגיע להתמחות או גרוע מזה עבדו בפרך בהתמחות וכשסיימו לא יכלו להשאר בבית החולים בגלל מחסור בתקנים !
התכנית הזו בסך הכל תוריד את הרמה המאוד גבוהה של הרופאים בארץ
ולא תועיל בשום דבר
כמה טפשות....

אנונימי/ת
18.12.2021, 23:26

יש שפע של צוותים סיעודיים שיוזבים בהית ומחכים לתקנים!!! למה להכשיר הרבה אם אין מקומות תעסוקה

אנונימי/ת
05.06.2022, 15:28

מי אתם חושבים עובד בפרירפריה? כמה בוגרי ישראל ראיתם שם מתמחים? אל תחיו באשליות ...רוב בוגרי ישראל לא ילכו לעבוד בזיו , נהריה, בני ציון , מי שמתמחה שם הם בוגרי מזרח אירופה ..כולנו יודעים שלא חסר רופאים מספיק עם זה! מה שחסר זה תקנים , כל אחד שאני מדבר איתו ממקום עבודתי או חברים שעובדים במקום אחר בית חולים / קופה מדווחים על תשישות , שחיקה, מחשבות לעזוב את המקצוע או לפחות לרדת לחצי משרה , תנו תקנים ..יהיה בסדר