COVID-19 בישראל

כ-150 מעובדי "שיבא" ישתתפו בניסוי ויקבלו מנת חיסון רביעית

עלייה משמעותית בישראל במספר המחוסנים שנדבקים בנגיף הקורונה: כ-17% מכלל המאומתים החדשים חוסנו במנת הבוסטר

עובדי צוות רפואי מקבלים את החיסון לקורונה.אין קשר בין המצולמים לכתבה. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

על רקע ההערכות כי זן האומיקרון של נגיף הקורונה יהיה בתוך חודש הדומיננטי כמעט בכל אירופה ובעקבות זאת גם יאובחנו בישראל יותר מקרים חדשים של מאומתי-אומיקרון – דווח אמש (ד') בחדשות כאן 11 כי ביום ב' הקרוב יחל ב"שיבא" ניסוי במתן מנת חיסון רביעית. בשלב ראשון צפויים להשתתף בניסוי עד 150 מעובדי המרכז הרפואי שהתנדבו לכך. אישור לעריכת הניסוי, דיווחה קטי דור, אמור להתקבל מ"ועדת הלסינקי" ביום א'.

וירולוגים, אפידמיולוגים ומומחים בתחום החיסון והמחלות הזיהומיות, בישראל אבל גם בארה"ב (לפי דיווח ב-Statnews), אינם יכולים בעת הזאת לענות לשאלה האם יהיה צורך מעתה והלאה לקבל מדי חצי שנה או שנה מנת בוסטר נוספת לזו שניתנה כבר כחלק מהמאבק במגיפת הקורונה ובזנים חדשים שצצים לאחרונה וגם אין בידיהם הסבר לסיבה לכך שלאחרונה יש עלייה משמעותית בישראל במספר המחוסנים שנדבקים  בנגיף הקורונה ולא ברור אם יש לייחס זאת לאומיקרון.

בימים האחרונים, דיווחה קטי דור, נראית עלייה עקבית בשיעור המאומתים מחוסני מנה שלישית. שלשום שיעורם היה כ-17% מכלל המאומתים החדשים. יומיים קודם לכן שיעורם היה 14%.

על פי נתונים שבידי צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית, כ-60% מכלל התחלואה הנוכחית בגילאי 60 ומעלה היא בקרב מחוסנים באופן מלא. כ-45% מכלל המאומתים בגילאי 59-19 הם מחוסנים. המשמעות היא: החיסון השלישי הולך ודועך. עם זאת, הדגישו החוקרים, התחלואה בקרב לא מחוסנים עדיין משמעותית יותר ביחס לחלקם באוכלוסיה ומשמעותית יותר בנתוני התחלואה הקשה ובאשפוזים. המחוסנים שחולים, בכלל זה נדבקי אומיקרון, הם א-סימפטומטיים או שמחלתם קלה בלבד.

תזכורת: בזן האומיקרון, שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה, זוהו כ-50 מוטציות, כאשר 32 מהן במעטפת חלבון ה"ספייק" שבאמצעותו הוא נצמד לתאי הגוף של הנדבק וחודר למערכות הגוף השונות. עד כה, מאז שפרצה מגיפת הקורונה, כבר זוהו כ-200 וריאנטים של הנגיף המקורי שמוצאו בסין.

על פי אחת התיאוריות, ייתכן שזן האומיקרון התפתח בגופו של חולי איידס שהם מדוכאי מערכת חיסונית עקב מחלתם. לפי ארגון האו"ם UNAIDS, אחד מכל חמישה דרום אפריקאים בגילאי 15- 45 הוא נשא HIV, ומתוכם רק 70% מקבלים טיפול אנטי ויראלי. המדענים סבורים שהשיעור הגבוה כל כך של חולי איידס בדרום אפריקה שאינם מטופלים תרם להתפתחות המוטציות של הנגיף.

על פי הערכות נוספות, אומיקרון מידבק ב-50%-25% יותר מזן הדלתא שמחקרים הבהירו שהוא מידבק ב-50% יותר מזן האלפא, שבעצמו מידבק ב-50% יותר מהזן המקורי שמקורו בסין.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  חיסונים,  19-COVID,  בוסטר,  חיסון לקורונה,  שיבא,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.12.2021, 15:05

לא ממש חדשות. 4.1 מליון איש השתתפו בניסוי של המנה השלישית. אז 150 ברביעית צריך לדווח?!?

אנונימי/ת
17.12.2021, 16:13

הגיע הזמן להזרים את החיסון במי השתיה

19.12.2021, 14:04

זאת ברכה לבטלה. אין שום טעם לחסן את האוכלוסיה כל חצי שנה. זו אמביציה של מספר רופאים ישראלים להראות לעולם שהם משיגים את כולם בכל דבר. סביר גם שמספר המוכנים להתחסן ילך וירד מחיסון לחיסון. היום ברור שהחיסונים לא מונעים הדבקה מאחר שההתבססות של הוירוס במוקוזה של האף מקדימה את יצירת הנוגדנים מתאי הזיכרון. כדי למנוע הדבקה צריך שרמת הנוגדנים בסרום תהיה גבוהה בכל ימות השנה וזה לא מעשי, מאחר שכמות הנוגדנים יורדת באופן ניכר אחרי כל חיסון ועולה מחדש אחרי הדבקה. זאת בדיוק הסיבה שהמחוסנים שנידבקו חולים רק במחלה קלה בזכות הנוגדנים שמיוצרים על ידי תאי הזיכרון בכמות גדולה, מספר (קטן) של ימים לאחר ההדבקה. גם בהיפראימוניזציה של מבוגרים יש חיסרון מאחר שמח העצם כבר לא מייצר אצלם הרבה תאים חדשים והרזרבות שלהם קטנות מאחר שרוב התאים שנישארו הם כבר מגויסים לוירוסים וחידקים מהעבר העשיר שלהם ועכשיו גם לקורונה בגלל החיסונים התכופים כך שהם לא יתחסנו בקלות לנגיפים וחידקים חדשים שאינם קורונה. לסיכום, מי שרוצה למנוע הדבקה שיעטה מסיכה וישמור מרחק ואלה שמפאת גילם או מצב בריאותם אינם מתחסנים היטב שיזהרו כפליים ואם יידבקו אז ייאלצו להיעזר בתרופות החדשות מאחר שלמרבה הצער חיסונים נוספים לא ישפרו בהרבה את מצבם. כאשר יהיה חיסון חדש מיוחד לאומיקרון ניתן יהיה לשקול את החיסון מחדש.

20.12.2021, 12:47

תודה רבה, פרופסור, על ההסבר ברור וענייני.