מחקרים COVID-19

ההשפעה הנוירולוגית של קורונה – מה ידוע עד עתה?

מאמר שפורסם ב-Science מסכם את ההשלכות הנוירולוגיות והנזקים למערכת העצבים בעקבות הידבקות בנגיף, ובין השאר: עלייה בשכיחות מחלות נוירודגנרטיביות כמו פרקינסון בדורות הבאים

השפעת נגיף הקורונה על מערכת העצבים. אילוסטרציה

סיבוכים נוירולוגיים כתוצאה מקורונה הם שכיחים ויכולים לנוע בין היעלמות חוש הריח והטעם לשבץ מוחי. מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Science מסכם את מה שידוע לחוקרים על הסיבוכים הללו עד כה.

בתחילת המגיפה, ההנחה היתה שהנגיף משפיע ישירות על תאי המוח, אך בהמשך התברר שהפגיעה במערכת העצבים היא ככל הנראה תוצאה של דלקת חמורה ופגיעה נוירווסקולרית. הנזק הנוירולוגי שנגרם מזיהום קורונה עלול להגביר את השכיחות והחומרה של מחלות נוירודגנרטיביות כמו אלצהיימר ופרקינסון בדורות הבאים.

לונג-קוביד הוא מצב שבו המתאוששים ממחלת הקורונה הראשונית לא חוזרים למצב הבריאות שלהם לפני המחלה. בין שלל התסמינים המתמשכים, אנשים רבים חווים כאבי ראש, בעיות זיכרון והידרדרות קוגניטיבית. אפילו אנשים שלא אושפזו כשחלו בקורונה סבלו מחוסר תפקוד קוגניטיבי משמעותי שנמשך הרבה מעבר לשישה שבועות מהזיהום החריף.

בכתב העת Science, ד"ר סרינה ספודיץ' מאוניברסיטת ייל וד"ר אבינדרה נאת' מהמכון האמריקאי למחלות נוירולוגיות ושבץ, סוקרים את המידע הקיים עד כה לגבי ההשלכות הנוירולוגיות של נגיף הקורונה. בהתבסס על תצפיות קליניות, נתיחות לאחר המוות וממצאי מעבדה, הכותבים מציעים תיאוריות לגבי האופן שבו הנגיף עלול לגרום לתסמינים נוירולוגיים ארוכי טווח.

הסיבוכים הנוירולוגיים של קורונה כוללים אובדן ריח, שבץ, דליריום (מצב נפשי המאופיין בחוסר יכולת לנוח, אשליות ודפוסי מחשבה ודיבור לא קוהרנטיים), אנצפלופתיה (מצב זמני או קבוע של תפקוד מוחי שונה), תסמינים פסיכיאטריים ונוירופתיה היקפית (מצב שבו נזק עצבי משנה את התקשורת בין מערכת העצבים המרכזית לשאר הגוף).

המחברים כותבים שהמנגנונים שבאמצעותם נגיף קורונה מזיק למערכת העצבים האנושית אינם מובנים היטב. מה שכן ידוע הוא שסיבוכים של כלי דם במוח, כגון שבץ מוחי, יכולים להתרחש בשלב מוקדם של המחלה, אפילו לפני ההשפעות הנשימתיות של המחלה. לעומת זאת, מצבי דלקת מרכזיים ותסמינים של עצבים היקפיים מתרחשים מאוחר יותר, בדרך כלל שבועיים לאחר הזיהום החריף.

לוחות זמנים שונים אלה מצביעים על כך שהגורם לתסמינים נוירולוגיים אלה עשוי להיות שונה. מחקר על הנוזל המקיף את חוט השדרה והמוח (CSF) מספק רמזים לגבי מנגנונים בסיסיים לנזק נוירולוגי באנשים עם קורונה. מדענים הבחינו בעליות בתרכובות מסוימות הקשורות למערכת החיסון ב-CSF, כולל הימצאות של ציטוקינים דלקתיים וביטוי של גנים הנשלטים על ידי אינטרפרון, חלבון הנלחם בזיהום נגיפי. בנוסף, נמצאו בנוזל תאי T פעילים וסימנים המעידים על נוכחות של מונוציטים, שניהם תאים שנלחמים בזיהומים. בנוזל נמצאו גם חלבונים מפורקים המצביעים על נזק עצבי.

לעומת זאת, לא נמצאו ראיות לכך שהנגיף משפיע ישירות על מערכת העצבים, שכן לא נמצאו סביב המוח תאים שגורמים לדלקת במקרים של דלקת מוח ויראלית. נוזל השדרה לא הכיל RNA נגיפי וגם לא נמצאו חומצות גרעין נגיפיות בתאי המוח של אנשים שמתו מקורונה.

החוקרים לא שוללים שהנגיף עלול להדביק זמנית את המוח בשלב מוקדם מאוד של ההדבקה. עם זאת, הכותבים מסיקים בסופו של דבר שהנזק הנוירולוגי אצל אנשים עם קורונה נגרם על ידי דלקת והפרעות בתפקוד כלי דם.

בהשוואה לאנשים שחלו בשפעת, לאנשים עם קורונה יש סיכון מוגבר לשבץ מוחי. כאשר מדענים חקרו את הדם של אנשים שחוו שבץ מוחי, הם מצאו סמני דם גבוהים של דלקת כלי דם, מוות של רקמות, וקרישי דם החוסמים את זרימת הדם.

הדמיות רדיולוגיות ו-MRI אישרו נזק מיקרווסקולרי וניוון מוח, או הצטמקות. הדמיות PET הראו ירידה בפעילות המטבולית במוחם של אנשים שאובחנו עם לונג קוביד. עדויות אלו מצביעות על פגיעה בכלי הדם כגורם פוטנציאלי לשבץ ונזק למוח ולעצבים.

החוקרים מסכמים שההשפעה של הקורונה היא שילוב של מנגנונים גורמי מחלות: דלקת עצבית כללית, נזק לתאים המצפים את כלי הדם של המוח (אנדותל), רמות גבוהות של חלבונים שגורמים לקרישת דם, רגישות אישית, כולל גנטיקה, מצבים בריאותיים קיימים (כמו סוכרת) וחוזק חיסוני.

הפרוגנוזה ארוכת הטווח של אנשים המתאוששים מקורונה מדאיגה מומחי רפואה ברחבי העולם. החשש הוא שהדלקת העצבית והפגיעה העצבית הנגרמת על ידי זיהום קורונה עלולים להאיץ או לעורר התפתחות עתידית של מחלות ניווניות, כגון אלצהיימר או מחלת פרקינסון.

בנוסף, ההשפעות הנוירו-התפתחותיות של זיהום בקורונה על ילדים עדיין לא ידועות. אם מביאים בחשבון את מספר האנשים שחלו בקורונה, ההשלכות הנוירולוגיות של המחלה עלולות לגרום לבעיה עולמית של בריאות הציבור.

נושאים קשורים:  מחקר,  מחלות נוירולוגיות,  קורונה,  19-COVID,  לונג קוביד,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
10.02.2022, 02:21

גם שנה וחצי אחרי הדבקה זה לא עובר כולל סחרחורות, חולשה, רעידות, ופגיעה קוגניטיבית.