מגזין

מפת דרכים: מהמגיפה לנורמליות

ירידה בתחלואה, עייפות קשה מהמגיפה ומלחמה באירופה מאיימות להוריד את המאבק בקורונה מסדר היום העולמי. מומחים בארה"ב מזהירים השבוע מנקודת זמן קריטית זו ומתווים דרך בחזרה ל"נורמלי החדש"

פליטים אוקראינים. "ההתקפה של רוסיה על אוקראינה תפחית את תשומת הלב למגיפת הקורונה ואת המימון למאבק במגיפה". צילום: שאטרסטוק

דו"ח חדש שפורסם השבוע על ידי מומחים בארה"ב מתווה את הדרך ליציאה ממגיפת הקורונה, את הדרכים להתמודדות ארה"ב עם אתגרי המחלה האנדמית ואת האופן שבו המדינה צריכה להתכונן לאיומים ביולוגיים עתידיים.

הדו"ח שפורסם באתר statnews, נכתב על ידי עשרות מומחים ויועצים, כמה מהם יעצו לממשל הנשיא ביידן בנוגע למדיניות הקורונה. בין הכותבים: מומחים לוירולוגיה, למחלות זיהומיות, אימונולוגיה, בריאות הציבור, תקשורת, פסיכולוגיה חברתית, יחסי עבודה, וכלכלה.

הדו"ח מתאר מה הם הצעדים שיש לנקוט ב"נורמלי החדש" – חיים עם נגיף SARS-CoV-2 כאיום מתמשך שיש לנהל אותו, שכן אי אפשר יהיה למגר את הנגיף לחלוטין. ההתמודדות דורשת שיפורים במספר חזיתות, החל ממעקב טוב יותר אחרי נגיף הקורונה ומחוללי מחלה אחרים, דרך ניטור רמות העומס בבתי החולים, עבור במאמצים לטפל באיכות האוויר במבנים ועד להשקעה מתמשכת בתרופות אנטי נגיפיות וחיסונים טובים יותר.

מחברי הדו"ח גם ממליצים שלאנשים חולים עם תסמינים נשימתיים תהיה גישה קלה לבדיקות, ואם הם חיוביים לקורונה או לשפעת, שיקבלו במהירות את התרופה האנטי-נגיפית הרלוונטית.

ההמלצה היא לשמר את מספר המתים השנתי מזיהומים בדרכי הנשימה כמו קורונה ושפעת על רמה של כ-60,000 בשנה - בערך מספר מקרי המוות שגורמת שפעת בעונת שפעת קשה

הדו"ח מתפרסם בזמן קריטי, שבו שיש שילוב של ירידה במספר מקרי הקורונה, עייפות עמוקה של הציבור וצוותי הרפואה מהמגיפה ומלחמה מסוכנת - מלחמת רוסיה-אוקראינה - אותה יזמה מעצמה גרעינית. שילוב הנסיבות הזה מאיים להוריד את הקורונה מראש סדר העדיפויות הציבורי ועולה החשש כי בכך יימנעו תכנון צעדים להגברת השליטה בנגיף והתכוננות למגיפות עתידיות.

אחד ממחברי הדו"ח, יחזקאל עמנואל, סגן מנהל המחלקה ליוזמות גלובליות באוניברסיטת פנסילבניה, אמר בראיון ל-stat שהוא סבור שההתקפה של רוסיה על אוקראינה תפחית את תשומת הלב למגיפת הקורונה ואת המימון למאבק במגיפה, ולכן "אחת הסיבות לפרסום הדו"ח היא להדגיש שזו תהיה טעות ענקית וחמורה".

הדו"ח מציע שתגובת ארה"ב לקורונה צריכה להשתנות מהתמקדות בקורונה כמחלה בודדת, לתגובה שבה מאמצי המניעה, ההפחתה והטיפול מתמקדים בנגיף קורונה כאחד ממספר נגיפים שפוגעים בדרכי הנשימה, כולל שפעת.

שלושה תרחישים אפשריים

הדו"ח מתאר שלושה תרחישים בהקשר של קורונה שאיתם ארה"ב עשויה להתמודד בעתיד הקרוב: אחד אופטימי, אחד פסימי והשלישי באמצע הדרך, בין השניים הקודמים. מה שיקרה במציאות יהיה תלוי עד כמה החסינות לנגיף קורונה באמצעות חיסון או זיהום תחזיק מעמד, ואם מוטציות בנגיף יהפכו אותו למידבק יותר או לקטלני יותר.

לפי המומחים, בתרחיש האופטימי, שבו החסינות מחזיקה מעמד והנגיף לא מתפתח בצורה כזו שהוא גורם למחלה חמורה יותר, ייתכן שמספר מקרי המוות בשנה מקורונה יעמוד על בין 15,000 ל-30,000.

בתרחיש הפסימי, אם תופיע וריאציה אלימה יותר והחסינות תדעך - מה שיגרום למספר גבוה של נדבקים בשנה - מניין המתים עלול להיות כמעט פי עשרה יותר מהתרחיש האופטימי.

בתרחיש הביניים, ההערכה היא שבין 30,000 ל-100,000 אנשים עלולים למות מקורונה מדי שנה.

הדו"ח ממליץ שהמדינה תשאף לשמר את מספר המתים השנתי מזיהומים בדרכי הנשימה כמו קורונה ושפעת על רמה של כ-60,000 בשנה - בערך מספר מקרי המוות שגורמת שפעת בעונת שפעת קשה.

לדעת המחברים, השיפורים שהדו"ח ממליץ ליישם, כמו שיפור איכות האוויר בבניינים, יסייעו להפחית את מספר מקרי המוות משפעת, מחלות דמויות שפעת וקורונה, וכך מספר מקרי המוות ממחלות אלו ירד לרמה שלפני המגיפה.

"יש דברים שיהיו טובים יותר מאשר בשנת 2019", אמר עמנואל. "כדאי שמערכת המעקב שלנו תשתפר, שאיכות האוויר בתוך בניינים תהיה טובה יותר ושתוקדש תשומת לב מיוחדת לאוכלוסיות פגיעות מסוימות - הפעולות הללו אמורות להפחית את התמותה".

מחברי הדו"ח טוענים שהחיסון לקורונה הוא "נס", שיש להמשיך במאמצי מחקר ופיתוח בנושא, ובעיקר למצוא דרכים להגדיל את מספר המחוסנים ולהילחם נגד דיסאינפורמציה לגבי חיסונים

אחת ממחברות הדו"ח, לוצ'יאנה בוריו, אמרה בראיון ל-Stat ש"זה בסדר שאדם פרטי ימשיך הלאה ויחליט שהוא יוצא לטייל וליהנות מהקיץ שלו, אבל הממשלה לא יכולה לנהוג כך. הממשלה עדיין צריכה להמשיך לעקוב אחרי גרסאות חדשות של פתוגנים ולהמשיך לפתח את החיסונים והתרופות החשובות".

הדו"ח מספק המלצות על אמצעי המיגון כנגד נגיפים וקובע ששרשרת האספקה והייצור של מסיכות תהיה בעלת עדיפות לאומית. מחברי הדו"ח טוענים שהחיסון לקורונה הוא "נס", שיש להמשיך במאמצי מחקר ופיתוח בנושא, ובעיקר למצוא דרכים להגדיל את מספר המחוסנים ולהילחם נגד דיסאינפורמציה לגבי חיסונים.

לגבי תרופות, הדו"ח ממליץ להתמקד בקוקטיילים אנטי-נגיפיים שנלקחים דרך הפה, ומתייחס לאפשרות שהנגיפים יפתחו עמידות לתרופות. נושאים נוספים שהדו"ח מטפל בהם הוא הטיפול בלונג-קוביד, דגשים מיוחדים לבטיחותם של עובדי מערכת הבריאות, ילדי בית ספר וגן, ובטיחות במקום העבודה.

(תרגום: ענת רותם)

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  מלחמת רוסיה-אוקראינה,  חדשות,  בריאות הציבור,  מגזין,  תרופות,  חיסונים
תגובות
אנונימי/ת
11.03.2022, 10:44

אתם זה הדיסאינפורמציה בעצמכם , על מי אתם חושבים שאתה עובדים ?
החיסונים שלכם לא שווים כלום ורק מזיקים

אנונימי/ת
11.03.2022, 10:46

"הנורמלי החדש" לא להאמין כמה שאנחנו מטומטמים המאפשרים להם לשלוט לנו בתודעה באמצעות תעמולה ושקרים תכופים , אנשים ישנים ומתחת להם קמה לה דיקטטורה טכנוקרטית במסווה רפואי

אנונימי/ת
11.03.2022, 12:54

"מומחים" מילה שקל מאד ליפול לה . קודם כל צריך לחקור מה מקור הנגיף ולא רק איך מטפלים בו . זה נראה שהוירוס משרת המון אג'נדות לא קשורות לבריאות .
תן למומחים מספיק תגמול אקדמי או כספי וכל רופא יהפוך למומחה שמוכן לכתוב שטויות .
מיגור המגפה הזו יתבצע רק על ידי מיגור הפוליטיקה וההון שלטון מתחום הרפואה.
אני לא אופטימי .

11.03.2022, 22:32

נורמליות - בשני צעדים פשוטים:
1. הפסקת בדיקות של אנשים ללא תסמינים.
2. סגירת "מחלקות קורונה".