מחקרים COVID-19

מחקר ב"שיבא": לחיסון הרביעי יעילות נמוכה מפני הדבקה באומיקרון

שיעורי ההידבקות במחוסנים במנה הרביעית היו רק מעט יותר נמוכים בהשוואה למחוסנים שלוש פעמים | פרופ' גילי רגב-יוחאי: המנה הרביעית חשובה כנראה להגנה מפני מחלה קשה בקבוצות סיכון

מתן חיסון לקורונה בישראל. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

חודש לאחר מתן המנה הרביעית של חיסון פייזר ומודרנה, פורסמו אמש (ד') ממצאי ביניים ממחקר שנערך במרכז הרפואי שיבא ומטרתו היתה לבחון את יעילות הבוסטר (המנה הרביעית) מפני הדבקה ותחלואה בנגיף הקורונה. המחקר בהובלת פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים ב"שיבא", פורסם בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine.

המחקר נערך בקרב כ-600 משתתפים, ש-270 מהם קיבלו מנה רביעית – חלק של פייזר וחלק של מודרנה, וממנו עלה כי לא נמצאו הבדלים הן מבחינת רמות נוגדני ה-IgG והן מבחינת רמות הנוגדנים המנטרלים בין מקבלי המנה השלישית לאלה שחוסנו במנה הרביעית. רמת הנוגדנים במקבלי המנה הרביעית הגיעו לרמה דומה לזו שנמדדה חודש לאחר מתן המנה השלישית.

לגבי יעילות המנה הרביעית מפני הדבקה, נמצא כי במהלך תקופת המחקר 25% מקבוצת המחקר אשר חוסנו בשלוש מנות בלבד נדבקו באומיקרון, לעומת 18%-20% מאלה שחוסנו במנה רביעית ונדבקו בזן האומיקרון.

לגבי יעילות המנה הרביעית מפני תחלואה סימפטומטית, נמצא כי בין 31%-41% מקרב המשתתפים במחקר אשר קיבלו שלוש מנות בלבד סבלו מתחלואה סימפטומטית כתוצאה מהידבקות בזן האומיקרון, לעומת 15% מקרב אלה שחוסנו במנה רביעית וסבלו אף הם מתחלואה סימפטומטית כתוצאה מהידבקות בזן האומיקרון.

לא נמצא הבדל בשיעור עליית הנוגדנים ובהגנה מפני הידבקות בזן האומיקרון בין אלה שהתחסנו במנה רביעית של חיסון מסוג פייזר ובין אלה שהתחסנו במנה רביעית של חיסון מסוג מודרנה.

לדברי פרופ' רגב-יוחאי, "מבחינת יעילות החיסון הרביעי נגד הדבקה, הן של פייזר והן של מודרנה, מצאנו כי שיעורי ההידבקות בקרב מחוסנים היו רק מעט יותר נמוכים בהשוואה לאלה שבקבוצת הביקורת. עם זאת, יש להדגיש כי המנה השלישית חשובה לכל מי שלא חלה בקורונה והמנה הרביעית ככל הנראה חשובה לאוכלוסיה עם גורמי סיכון שחיסון רביעי יגן עליה מפני מחלה קשה".

פרופ' רגב-יוחאי סיכמה: "מחקר זה מתווסף לשורת מחקרים שהובלנו ב'שיבא' במטרה לתת בסיס מדעי להתנהלות מול מגיפה שטרפה את הקלפים בכל העולם. בזכות קוהורט 'שיבא' והנתונים הרבים שצברנו מאז תחילת המגיפה, אנו ממשיכים להוביל מחקרים בינלאומיים, השופכים אור על התנהלות הוירוס ויעילות החיסונים ומשמשים את מקבלי ההחלטות בקביעת מדיניות הבריאות בישראל ובעולם".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  בוסטר,  מחקר,  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  בית החולים שיבא,  חיסונים,  קורונה
תגובות