מחקרים

האם שתל שד עשוי לחולל לימפומת תאי B גדולים עקב EBV?

מחקר חדש שופך אור על קשר פתוגני אפשרי בין שתל שד ללימפומת תאי B גדולים החיוביים ל-EBV+, ומראה את הדמיון והשוני בינם ובין ALCL של שתל שד

11.04.2022, 17:59
שתלי סיליקון. אילוסטרציה

לימפומת תאים גדולים אנפלסטית (ALCL) בשתל שד היא ניאופלזיה של תאי T המתעוררת סביב שתלי שד בעלי מרקם, שלאחרונה קיבלה הכרה מארגון הבריאות העולמי כישות מובחנת. לעתים נדירות, דווחו סוגים אחרים של לימפומה בקרב מטופלות עם שתל שד, מה שמעלה את החשד בקיומו של קשר פתוגני בין שתלים בשד לסוגים שונים של לימפומה.

במחקר שפורסם בכתב העת Modern Pathology דיווחו החוקרים על שמונה מקרים של לימפומת תאי B גדולים החיוביים לנגיף אפשטיין-באר (EBV), הקשורים לשתלי שד.

באחד המקרים הללו זוהתה מחלה פולשנית, ובשבעת המקרים האחרים נמצאו ניאופלזיות לא פולשניות, שהיו בעלי חפיפה מורפולוגית ל-ALCL של שתל שד.

בכל שמונת המקרים נמצא ביטוי של סמנים של תאי B. הפנוטיפ האימוני היה של תאי B שלא ממרכז-הנבט, והתאים היו חיוביים ל-EBV עם דפוס זיהום המתאים לחביון (לטנטיות) מסוג III.

החוקרים השוו בין המקרים של לימפומה לא פולשנית של תאי B גדולים החיוביים ל-EBV לקבוצה של מקרי ALCL של שתל שד שהיו תואמים מבחינת השלבים הקליניים והפתולוגיים.

במקרים של לימפומת תאי B גדולים מסוג EBV+ נצפתה קפסולה עבה בשכיחות גבוהה יותר, ולעתים קרובות נמצא קשר להסתיידויות ולצברים לימפואידים בולטים מחוץ לקפסולה. תאי לימפומת תאי B EBV+ היו מסודרים לעתים קרובות יותר בתוך אזור של נמק פיברינואידי בדפוס של שכבות.

לסיכום, עורכי המחקר מאמינים שסדרת מקרים זו מדגישה קווי דמיון מורפולוגיים רבים בין לימפומה של תאי B גדולים מסוג EBV+ לבין ALCL של שתל שד. הנתונים שהוצגו מצביעים על תפקיד פתוגני של שתלי שד (כמו גם EBV) בפתוגנזה של לימפומת תאי B גדולים מסוג EBV+. כמו כן, המחקר מספק מספר ממצאים היסטולוגיים שימושיים להבחנה בין לימפומת תאי B גדולים מסוג EBV+ ל-ALCL של שתל שד בסביבה קלינית זו.

מקור:

Medeiros, LJ et al. Modern Pathology. 2021 Dec;34(12):2154-2167. doi: 10.1038/s41379-021-00863-1

נושאים קשורים:  מחקרים,  סיבוכי משתל שד,  כירורגיית שד,  נגיף אפשטיין-בר,  לימפומה
תגובות