חדשות

נמשך המסתורין סביב דלקת הכבד הנגיפית בילדים

נתונים חדשים מאירופה מצביעים על ריבוי מקרים – יותר מפי 2 ממספר המקרים שדווחו לפני שבועיים | אחת ההשערות: ייתכן שלהופעת המחלה יש קשר עם covid-19 שתרם להפצת מחולל הדלקת

ילד מאושפז. צילום אילוסטרציה

ה-ECDC, המרכז האירופאי למניעת ובקרת מחלות, הודיע אתמול (א') כי 450 מקרים של דלקת כבד נגיפית נחקרים עתה בעולם - יותר מפי שניים ממספרם לפני שבועיים, והמסתורין האופף את המחלה ממשיך להטריד רופאים ומומחים.

הנתון האירופאי גבוה משמעותית מהנתון שפרסם ה-WHO בסוף השבוע שעבר - 348 מקרים מדווחים מיותר מ-25 מדינות שונות בעולם, ביניהן ישראל. בישראל דווחו על 12 מקרים בשנה וחצי האחרונות. הילדים אושפזו במרכז הרפואי שניידר בפתח תקווה ובבית החולים שערי צדק בירושלים. שניים מהם, בני שלוש וחמש, נזקקו להשתלת כבד בשניידר.

לפי הנתונים העדכניים מסוף השבוע, 110 מהמקרים בעולם הנחקרים הם בארה"ב, 60 בבריטניה. רוב החולים הם ילדים מתחת לגיל חמש. לפי הדיווח מבריטניה, רוב הילדים שחלו סבלו מתסמינים של מערכת העיכול, בהם שלשולים ובחילות. 90% מהילדים בארה"ב אושפזו, 14 מהם עברו השתלת כבד. כן נחקרים חמישה מקרי מוות שייתכן כי הם קשורים לדלקת.

עד כה, למרות שעל המקרים הראשונים החלו להגיע דיווחים עוד בשנה שעברה, בעיצומה של מגיפת הקורונה, המומחים אינם בטוחים מה עומד מאחורי ההתפרצות. יש כמה השערות, והמובילה בינתיים היא שאת הדלקת גורם אדנו-וירוס מסוג 41 שייתכן שעבר שינוי גנטי שהחמיר את אלימותו. כמו כן, אין קשר בין האדנו-וירוס לחיסוני הקורונה.

בדרך כלל אדנו-וירוס 41 גורם לתסמינים דמויי שפעת ולהפרעות בקיבה. יותר ממחצית המקרים שנבדקו בארה"ב סיפקו תוצאה חיובית לאדנו-וירוס, כך לפי ה-CDC האמריקאי. כ-70% מהמקרים סיפקו תוצאה כזאת בבריטניה ו-60% ברחבי אירופה. דגימות מרקמת כבד שנלקחו מהחולים בבריטניה לא הראו מאפיינים טיפוסים לדלקת כבד ועתה מצפים שם לקבל תוצאות של ביופסיות, הודיע ד"ר פיליפה ווסטרברוק, מדען בכיר ב-WHO.

השערה אחרת שעלתה באחרונה: ייתכן שלהופעת המחלה יש קשר עם covid-19 שתרם להפצת מחולל הדלקת, וזאת נוכח העובדה שבמהלך הפנדמיה חלה משום מה עלייה במספר מקרי דלקת הכבד הנגיפית. נוכח תמונת מצב זאת יש המעריכים שהדלקת תמשיך להתפשט בתקופה הקרובה.

הסימן המובהק ביותר לדלקת הכבד הוא צהבת של העור. עם זאת, המחלה עלולה להתפתח גם כשמופיעים תסמינים אחרים שאינם חולפים בתוך שבוע ויותר, עם או בלי חום גבוה, כגון כאבי בטן, הקאות, עייפות או אובדן תיאבון.

נושאים קשורים:  דלקת כבד נגיפית,  19-COVID,  חדשות,  אדנו-וירוס,  ילדים
תגובות
אנונימי/ת
16.05.2022, 19:51

מעניין שהחיסון לקורונה לא חשוד בכלל.....
אולי זה עוד ת"ל?
זה מה שקורה כשמוצאים תרופה חדשה לשוק ללא מחקר מספק.

אנונימי/ת
16.05.2022, 20:21

לא זכור לי שילדים קיבלו חיסון.
אבל העיקר לבלבל את המוח

אנונימי/ת
18.05.2022, 07:58

רק עוד 50 שנה יגלו ואז ירעננו לך את זכרונך!