מחקרים COVID-19

יעילות טיפול עם פלזמה ממחלימים לחולי קורונה שלא במסגרת אשפוז

NEJM: קבלת פלזמה ממחלימי קורונה נמצאה יעילה בהפחתת התקדמות המחלה ובשיעור האשפוזים במטופלים שהציגו תסמיני covid-19 והיו ברובם לא מחוסנים

מנות פלזמה. צילום אילוסטרציה

ניתן להפיק פלזמה עם נוגדנים רב-שבטיים מתורמים שהחלימו ממחלת הקורונה (COVID-19). לא ידוע מהי יעילות מתן הפלזמה הזאת עבור מניעת סיבוכים חמורים במטופלים לא מאושפזים עם אבחנה חדשה של קורונה.

במחקר שפורסם לאחרונה ב-The New England Journal of Medicine בוצע בשיטה אקראית מבוקרת עם סמיות כפולה והתבצע במספר רב של מרכזים רפואיים, החוקרים העריכו את יעילות ובטיחות הטיפול עם פלזמה ממחלימי קורונה בהשוואה לפלזמה שאיננה ממחלימים, עבור מטופלים בגירים (18 שנה ומעלה) עם תוצאה חיובית לזיהום עם SARS-CoV-2 ותסמיני מחלה, ללא תלות בגורמי סיכון למחלה חמורה או במצב ההתחסנות.

המטופלים גויסו למחקר תוך שמונה ימים מתחילת התסמינים וקיבלו הזלפה תוך יום אחד מביצוע ההקצאה האקראית. התוצא העיקרי שנבדק היה אשפוז עקב COVID-19 בתוך 28 יום מביצוע ההזלפה. המטופלים גויסו בין התאריכים 3 ביוני 2020 ועד 1 באוקטובר 2021. סך הכל 1,225 מטופלים עברו הקצאה אקראית, מהם 1,181 קיבלו פלזמה לפי הקצאה אקראית.

תוצאות המחקר הדגימו כי בניתוח נתונים לפי intention-to-treat, שכלל רק מטופלים שקיבלו הזלפה של פלזמה, 17 מתוך 592 נבדקים (2.9%) שקיבלו פלזמה מתורמים מחלימים, לעומת 37 מתוך 589 נבדקים (6.3%) שקיבלו פלזמה ביקורת, השיגו את התוצא העיקרי (הפחתה מוחלטת בסיכון של 3.4%, רווח בר-סמך של 95%, 1-5.8; p=0.005), אשר מיתרגם להפחתה יחסית בסיכון של 54%.

לא ניתן להסיק ממידע זה מהי היעילות של טיפול בפלזמה ממחלימים עבור מטופלים שחוסנו בעבר כיוון ש-53 מתוך 54 הנבדקים שהגיעו לאשפוז עקב COVID-19 לא חוסנו כלל, והאחרון חוסן רק באופן חלקי. נרשמו 16 אירועים של תופעות לוואי דרגה 3-4 (שבעה מקבוצת הטיפול עם פלזמה ממחלימים ותשעה מקבוצת מקרי הביקורת) בנבדקים שלא התאשפזו.

מסקנת החוקרים היתה כי מתן פלזמה ממחלימים לחולי קורונה שברובם לא היו מחוסנים, תוך תשעה ימים מתחילת התסמינים, מביא לירידה בסיכון להתקדמות המחלה ובשיעור האשפוזים.

נושאים קשורים:  פלזמה ממחלימים,  אשפוז,  מחקרים,  קורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות