• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בר סימן טוב: "היה צריך לערב את הקופות בתחילת המאבק בקורונה"

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר הודה בוועידת הבריאות של ידיעות אחרונות בטעויות שנעשו בהתמודדות עם המגיפה והתריע: "יש להיערך לעוד מצבי חירום בריאותיים" | גם פרופ' בליצר סבור: "השאלה היא לא אם תהיה עוד התפרצות אלא מתי ועד כמה תהיה אלימה"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן הודה אתמול (ב') בוועידת הבריאות השנתית שקיימו ידיעות אחרונות ו-ynet, כי נעשתה בישראל שורת טעויות בתחילת ההתמודדות עם מגיפת הקורונה, ובין השאר בכך שקופות החולים לא היו מעורבות מוקדם יותר וגם שנקנו יותר מדי מכונות הנשמה.

"פחדנו לבזר ולאבד שליטה בשלבים הראשונים", אמר בר סימן טוב. "בדיעבד אני חושב שניתן היה לעשות זאת". הוא גם הצביע על הצורך להיערך לעוד אירועי חירום אזרחיים שבהם יהיה למערכת הבריאות תפקיד משמעותי וציין כי "עדיין לא רואים את הבריאות כציר מכונן בשיח הפוליטי בישראל".

את הראיונות עם משתתפי הוועידה קיימו העיתונאים אדיר ינקו, שרית רוזנבלום, הדר גיל עד ונינה פוקס. יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, אמר באותו אירוע: "יש מחסור משמעותי ברופאים, רבים חושבים לעזוב את המקצוע בגלל האלימות. יש מחסור חמור בתקציבים למערכת הבריאות ונדרש קיצור משך לימודי הרפואה לשש שנים". עוד ציין פרופ' חגי כי יש צורך בשיפור תנאי האשפוז וכי צריך להגדיל את ההשקעה בבריאות בחמישה מיליארד שקל לפחות, במטרה שאחרי עשר שנים נגיע להשקעה דומה כמו בשאר העולם".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, התייחסה להתפרצות אבעבועות הקוף והודתה: "הקצב שבו הופיעה המחלה היה מפתיע (נכון לאמש אובחנו בישראל 121 חולים) זה אומר שצריכים להיות מאורגנים יותר כדי לתת מענה להתפרצות ולהיות אקטיביים יותר".

ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בקופת חולים כללית, פרופ' רן בליצר, אמר: "כבר כמעט 40 שנה מתמודדים עם מחלות שלא הכרנו בעבר. רובן מגיעות מעולם בעלי החיים ועוברות אדפטציה כך שהן עוברות מאדם לאדם. הדוגמה העיקרית היא שפעת. קורונה היא דוגמה נוספת, גם סארס. השאלה היא לא אם תהיה עוד התפרצות אלא מתי ועד כמה היא תהיה מידבקת ואלימה. עד עכשיו לא ראינו שילוב בעייתי בין מחלה מאוד מידבקת ומחלה מאוד אלימה. את אבעבועות הקוף אפשר להכיל אם יהיה מאמץ ממוקד באוכלוסיות סיכון".

יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, התייחס למחסור ברופאים והתריע כי ב-2027 יהיו חסרים 1,752 רופאים. "בשנה שעברה נוספו 70 סטודנטים. התכנית היא שעד 2025 אמורים להתווסף עוד 400 סטודנטים, כך שבכל שנה יוכשרו 1,200 סטודנטים, אבל כרגע נראה שזה לא יקרה בשנה הקרובה. התקציבים שהובטחו לא הגיעו לבתי הספר לרפואה. סטודנטים מתחבטים בשאלת הלימודים קליניים, איפה ילמדו בבתי החולים. יש סכנה אמיתית שלא יוכשרו מספיק סטודנטים".

עוד אמר פלדמן כי "אם ממשלה עתידית רוצה לעשות שינוי במערכת הבריאות - צריך לתקצב יותר טוב ולתכנן קדימה".

בהתייחסו לדרישת המתמחים לקיצור התורנויות, אמר פלדמן: "בעבר, מתמחה שהיה תורן יכול היה ללכת לישון. היום הוא לא יכול. יש 13-14 קבלות חולים במהלך תורנות במחלקה פנימית. העומס גדל, האוכלוסיה גדלה, אבל לא הוסיפו צוותים. באים עכשיו וחושבים שאם תקצר את התורנויות תביא את הפתרון. אם תוריד את מספר המטפלים, מי שייפגע זה החולים. אנחנו מחפשים פתרונות שיאפשרו גם לטפל בחולים וגם לדאוג לרווחה של המתמחים ושל המומחים הצעירים. התנאים במערכת הבריאות, סביבת העבודה, לעבוד במיון היום, זה קטסטרופה. העומס, הצפיפות - יש אנשים שמחכים 72 שעות בחדר מיון. אתה לא יכול לתת את היחס ואת הזמן כי אין מספיק צוות".

נושאים קשורים:  פרופ' רן בליצר,  ד''ר זאב פלדמן,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  חדשות,  קורונה,  אבעבועות הקוף,  פרופ' ציון חגי,  מערכת הבריאות,  "ידיעות אחרונות",  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות

שילוב של בר סימן טוב ושר ליצמן זות טעות הגדולה ביותר. בעת מלחמה לפחות מנכייל חייב להיות בעל מקצוע -כמות נפתרים בתחילת מגיפה בהתאם. בר סימן טוב צריך לבקש סליחות כל יום כיפור עבור אלפי קורבנות של מדיניות משרד הבריאות.