חדשות

לראשונה: שלושה מקרי מוות של חולי אבעבועות הקוף מחוץ לאפריקה

מקרי המוות הראשונים דווחו בספרד ובברזיל | כ-70% מכלל ממקרי ההדבקה עד כה אירעו באירופה - 98% מהם בקרב גברים שמקיימים יחסי מין הומוסקסואליים

לראשונה מאז שפרצה מחלת אבעבועות הקוף במדינות שונות בעולם ובכללן גם בישראל, דווח הלילה על שלושה מקרי מוות מאבעבועות הקוף מחוץ לאפריקה, שהיא המקור למחלה. בשבוע שעבר הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בינלאומי בשל התפשטות הנגיף מחולל המחלה ומאז הכרזת מצב החירום מתו מאבעבועות הקוף באפריקה חמישה בני אדם.

מקרי המוות הראשונים מחוץ לאפריקה הם בספרד (שני מקרים) ובברזיל. רשויות הבריאות בברזיל הדגישו בדיווח כי החולה היה ידוע גם כחולה סרטן.

נוכח התפתחות זאת הודיע הממשל הפדרלי בארה"ב כי יעביר 110 אלף מנות חיסון לאבעבועות שחורות למדינת ניו יורק, שם אותרו יותר מ- 1,400 מקרים מאומתים של נדבקים בנגיף.

ישראל הצטיידה בימים האחרונים בכ-5,000 מנות והוזמנו עוד 5,000 למקרה שיהיה צורך לחסן אנשים שהם בקבוצת סיכון למחלה, רובם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים והעברת הנגיף נעשית במגע כזה.

עד כה דווח בספרד על 4,298 נדבקים, מהם 120 אושפזו בבתי חולים. רק 64 מכלל החולים במדינה הן נשים. לא נמסרו פרטים על מינם או גילם של שני המתים, אך לפי הרשויות בולנסיה סיבת המוות של החולה שאושפז שם הייתה דלקת במוח. מברזיל דווח שמקרה המוות הראשון היה גבר בן 41, חולה בלימפומה עם מערכת חיסונית מוחלשת. "השילוב בין המחלות החמיר את מצבו", נמסר בהודעת משרד הבריאות של ברזיל.

לפי ה-WHO, הסיכון שמהווה הנגיף נחשב למתון ברחבי העולם, למעט באירופה, שם הסיכון גבוה. לפי נתוני הארגון, הנגיף התפשט עד כה ביותר מ-70 מדינות ומספר הנדבקים בכל העולם חצה את ה-16 אלף.

קתרין סמולווד, מנהלת בכירה בתחום מצבי החירום הרפואיים בשלוחה האירופאית של ה-WHO, מסרה שמקרי המוות עליהם דווח בספרד לא משנים את הערכת הארגון לגבי הנגיף. היא ציינה כי כ-8% מהחולים שעליהם דווח עד כה נזקקו לאשפוז. המחלה עלולה להביא למצבים מסכני חיים כמו דלקת המוח.

כמו עם חיסוני הקורונה, גם עתה מסרבות המדינות העשירות שמיהרו להצטייד במנות חיסון לאבעבועות הקוף, להעביר חלק מהן למדינות העניות באפריקה. ה-WHO מתח על כך ביקורת והתריע מהיווצרות פערים דומים ביכולת ההתגוננות באזורים שונים בעולם, כפי שהיה בתחילת ההצטיידות בחיסונים נגד נגיף הקורונה.

ידוע מכבר כי מדינות אפריקה מתמודדות עם התפרצויות של אבעבועות הקוף עשרות שנים וההנחה היא שזן הנגיף באפריקה אלים יותר. "עתה הן מוצאות עצמן נדחקות לשוליים בשיח העולמי על התגובה למחלה", אמרה ד"ר בוגהומה קביסן טיטנג'י מאוניברסיטת אמורי שבארה"ב. "הטעויות שראינו בזמן מגיפת הקורונה חוזרות על עצמן". ממלא מקום מנהל המרכז האפריקאי לבקרת מחלות ומניעתן הגיב: "אם אנחנו באפריקה לא בטוחים מפני הנגיף, גם שאר העולם איננו בטוח".

בשונה מההתמודדות עם מגיפת הקורונה, אין צורך במבצעי חיסון המוניים מפני אבעבועות הקוף אלא יש לחלק את המלאי הקיים לאוכלוסיות ממוקדות. במקביל נקראו אנשים שהם בקבוצת סיכון לנקוט בצעדים נוספים לבלימת התפשטות הנגיף כדי לסייע במיגור ההתפרצות הנוכחית.

לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב, הנגיף נמצא בדגימות רוק, שתן, צואה וזרע אך לא ברור אם ניתן להידבק במגע עם נוזלי גוף כאלה. חוקרים עדיין בוחנים אם הנגיף יכול לעבור בדרך שאינה מגע ישיר עם עורו של אדם החולה במחלה.

כאמור, עד כה מתפשט הנגיף באירופה ובצפון אמריקה בעיקר בקרב גברים הומוסקסואלים וביסקסואלים. כ-70% מכלל ממקרי ההדבקה עד כה אירעו באירופה ו-98% מהם היו בקרב גברים שמקיימים יחסי מין הומוסקסואליים. חוקרים הבוחנים את ההתפרצות הנוכחית לא מצליחים לפי שעה לספק הסבר משכנע לפערים בנתונים הללו.

נושאים קשורים:  אבעבועות הקוף,  חדשות,  חיסונים,  אפריקה,  ספרד,  ברזיל
תגובות