חדשות

בדיקה חדשנית לאבחון כפול של אנטיגן ונוגדן הפטיטיס C

חברת התרופות רוש השיקה את הבדיקה הסרולוגית Elecsys HCV Duo המאפשרת זיהוי מוקדם, כפול ובלתי תלוי של מצב האנטיגנים והנוגדנים נגד הנגיף הפטיטיס C

בדיקת HCV, הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

חברת התרופות רוש הכריזה אמש (ב') על השקת הבדיקה הסרולוגית Elecsys HCV Duo במדינות המכירות בסימון CE. מדובר בבדיקה הסרולוגית הראשונה שזמינה באופן מסחרי ומאפשרת זיהוי כפול ובלתי תלוי של מצב האנטיגנים והנוגדנים נגד נגיף הפטיטיס C בדגימת פלזמה אנושית אחת או נסיוב אנושי אחד. ניתן להשתמש בבדיקה לזיהוי שלבים מוקדמים של הדבקה ובשלבי ההחלמה מהנגיף, או בהופעת סימנים של זיהום כרוני העלול להוביל למחלות נוספות, כגון סרטן הכבד.

על ידי שימוש בזיהוי כפול, הן של אנטיגן הליבה של HCV והן של נוגדנים כנגד HCV, הבדיקה מאפשרת אבחון מוקדם יותר באופן משמעותי של זיהום פעיל בנגיפי הפטיטיס C בהשוואה לשימוש בבדיקות של נוגדנים בלבד, משום שאנטיגן הליבה מופיע בשלב מוקדם של ההדבקה ומהווה סמן של שכפול נגיפי מתמשך. כך ניתן להוביל להתערבות מוקדמת יותר עבור המטופלים, להפחתה של מספר הביקורים במרפאה הדרושים לאיסוף דגימות נוספות לבדיקה ולהקלת חלק מעומס הבדיקות על מערכות הבריאות.

בשנת 2019, 58 מיליון איש בעולם חיו עם זיהום כרוני בנגיפי הפטיטיס C, אך רק 21% מהם היו מודעים לכך. 290,000 אנשים נפטרו מסיבות הקשורות להפטיטיס C, כגון שחמת וסרטן הכבד, מספר הגבוה ממספר האנשים שנפטרו בשל נגיפי הכשל החיסוני האנושי (HIV) או מלריה. בעוד שאין חיסון זמין לנגיפי הפטיטיס C, קיים טיפול יעיל באמצעות תכשירים אנטי ויראליים שיכול להוביל לריפוי של 98% מהחולים.

עם זאת, כדי לזהות אוכלוסיות מושפעות, יש דגש גדול יותר על גישה מוגברת לבדיקות ושימוש מוגבר בבדיקות כדי להפחית את ההשפעה של הנגיף וכן על טיפול טוב יותר במחלה של אנשים חיוביים לנגיפי הפטיטיס C. נכון להיום, ישנם פערים משמעותיים בגישה לבדיקות של הפטיטיס C והטיפול במחלה זו בכל האוכלוסיות, במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות כלכלית ואלו המתגוררות באזורים כפריים.

"עם בדיקות סקר משופרות לזיהוי הפטיטיס, למערכות הבריאות יש הזדמנות למגר את המחלה באמצעות שירותי מניעה, בדיקות וטיפול משופרים", מסר תומס שינקר, מנכ"ל רוש דיאגנוסטיקה. "בדיקה אבחונית כפולה וחדשנית זו מדגישה את המחויבות שלנו לתמוך ברופאים ובמטופלים שלהם בהפחתת השפעתן של מחלות זיהומיות במקומות שבהם הדבר נחוץ ביותר".

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  בדיקה סרולוגית,  חברת רוש,  חדשות
תגובות