חדשות

חוזר משרד הבריאות אוסר הפרדה בין מטופלים ערבים ויהודים בחדרי האשפוז

הנוהל החדש מחייב את ארגוני הבריאות לפעול באופן פרואקטיבי למיגור הגזענות כולל גיוס שוויוני של כוח אדם

מיטות אשפוז. 1.3 מיטות ל-1,000 נפש במחוז דרום ו-2.6 מיטות ל-1,000 נפש במחוז תל אביב. צילום הדס פארוש /פלאש 90

לאחר ארבע שנות עבודה פורסם חוזר המנכ"ל של משרד הבריאות תחת השם: "אמות מידה לקידום שוויון במערכת הבריאות". בחוזר יש הוראות חד משמעיות בנושאים שנחשבו עד עתה לתחום אפור. בחוזר נאמר: "הארגון (בתי חולים וקופות חולים) לא יפריד בין מטופלים, או בין מטופלים למטפלים, ולא יפרידו בין מקבלי שירות בשיבוץ לחדרי טיפול." עוד בחוזר, שלושה סעיפים האוסרים על אפליה והדרה, ומחייבים את בתי החולים והקופות לפקח על ההוראות ולשלוח דיווח בכל שנה ושנה על ביצוע חוזר המנכ"ל.

הנוהל מחייב את ארגוני הבריאות לפעול באופן פרואקטיבי למימוש זכויות הבריאות של אוכלוסיות נפגעות. סעיף 5-2-2 קובע ש "הארגון יסייע במימוש זכויות של כלל מטופליו בדגש על קבוצות אוכלוסייה בהן יש מימוש בחסר של זכויות." הוא מחייב גם גיוס כוח אדם שוויוני: "הארגון יפעל לגיוס עובדים מקבוצות אוכלוסייה מגוונות, ויקפיד למנוע אפליה בגיוס מועמדים לעבודה ולספקי השירות."

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות אמר ש"נושא המאבק בגזענות צריך לבוא ממשרד הבריאות עצמו בנהלים ברורים."

פרופ' בשארה בשאראת, יו"ר החברה לבריאות המגזר הערבי בהסתדרות הרפואית וחבר הפורום האזרחי אמר, "החוזר החדש מעגן גם את המאבק בגזענות, גם את ההנגשה הלשונית של השירותים, וגם את השותפות הבין-מגזרית. הוא מחזק את חוק בריאות ממלכתית וחוק זכויות החולה. בכל הקשור להנגשה תרבותית, יש עדיין דרך לעשות."

נושאים קשורים:  אשפוז,  הפרדה אתנית,  משרד הבריאות,  פרופ' איתמר גרוטו,  פרופ' בשארה בשאראת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
16.11.2022, 18:24

ארבע שנות עבודה בשביל נייר עמדה שמאפשר להגיד לגזען שמבקש לא להיות עם יולדת ערבייה בחדר "לך תחפש". אה, שכחתי, הוא שר הביטחון. היה צריך לקחת 4 שעות.

אנונימי/ת
16.11.2022, 18:32

קודם שיגביל ביקורים של חמולות בחדרי בתי חולים, אח״כ שידבר על גזענות. אף אחד לא חייב לסבול מחגיגות שלהם בבתי חולים.

26.11.2022, 14:07

... גם לי כיולדת היו לידי ביקורים סביב השעון של משפחה יהודית גדולה... בחרתי לשמוח בכך ולא להתעצבן - אבל ביקורים מרובים ממש לא קשורים רק למגזר ספציפי והאמירה האנונימית הזאת "חגיגות שלהם בבתי החולים" היא גזענית. בחוויה שלי של מעל 3 עשורים בהתנדבות ועבודה בבתי חולים - במגזרים שונים, כולל יהודים שבהם משפחות גדולות ומעט כלי רכב או מגורים מרוחקים - יתכנו ביקורי רבי משתתפים (גם בשל הקושי של אנשים להגיע לחוד).
זה בעיקר מפריע למאושפז/ת או ליולדת, אבל עם השנים ואולי עם הקורונה, לתחושתי זה ירד מאד. במחלקות שבהן זה מאד מפריע , אפשר לארגן הסברה מתאימה - כיון שיש במדינה משפחות גדולות מהממוצע המערבי (בכל המגזרים) - אפשר להתאים את עצמינו ולארגן איזור בבית החולים או חדרים מסויימים או שעות מסויימות שכן מותאמים לביקורים כאלו - למשל אצל הנוטים למות או היולדות שכן מעוניינות וכך לאפשר התאמה תרבותית למגוון תרבויות בארץ שכן מעוניינות בנוכחות המשפחה הגדולה, או במקרים שזה נראה לצוות כדבר שתומך באותו אדם.

26.11.2022, 09:29

אפשר להציע להגביל מספר מבקרים ללא צורך לתרץ גזענות -תגובה ל 18:23 ואגב לרוב ריבוי מבקרים אופייני לאוכלוסיות מסוימות כמו באזור המשולש ואצל הדרוזים ולא בכל אזורי הארץ ..אפשר להציע להעלות מודעות עד כמה חשוב להפחית מספר מבקרים גם לטובת היולדת שצריכה מנוחה אבל באמת די לגזענות . אני כיולדת סבלתי באמת מהשכנות שלי בחדר מרוב רעש של מבקרים שבמקרה אחת מהן הייתה יהודיה ואחת ערביה !