מחקרים

מהו משטר הנוזלים הנדרש בחולים עם תת לחץ דם על רקע אלח דם?

שיעורי השרידות של חולים עם תת לחץ דם על רקע אלח דם (ספסיס) אשר טופלו בגישה המבוססת על מתן מוגבל של נוזלים תוך-ורידיים היו דומים לאלו שנצפו אצל חולים שקיבלו נוזלים ביד רחבה

02.04.2023, 13:12

בעת החייאה מוקדמת בחולים עם אלח דם (ספסיס) ישנו שימוש נרחב בנוזלים ווזופרסורים הניתנים באופן תוך-ורידי. עם זאת, חסר מידע השוואתי אשר יסייע בתיעדוף של אחד מהטיפולים הללו על פני האחר.

במחקר אשר ממצאיו פורסמו בכתב העת 'The New England Journal of Medicine', החוקרים ערכו ניסוי עליונות לא סמוי במסגרתו הושוו שתי גישות טיפוליות לטיפול בתת לחץ הדם. במסגרת הניסוי, אשר נערך ב-60 מרכזים שונים בארצות הברית, המטופלים הוקצו אקראית לקבלת טיפול המבוסס על מתן מוגבל של נוזלים (תיעדוף של וזופרסורים ונפחים תוך-ורידיים קטנים יותר) או לטיפול המבוסס על מתן ליברלי של נוזלים (תיעדוף של נפחים תוך-ורידיים גדולים יותר טרם השימוש בווזופרסורים) למשך 24 שעות.

ההקצאה האקראית ארעה תוך 4 שעות מעת העמידה בקריטריון הכללה, שהוגדר כתת לחץ דם המיוחס לאלח דם ועמיד לטיפול ראשוני עם מתן תוך ורידי של נוזלים בכמות של 1 עד 3 ליטרים. השערת החוקרים הייתה כי שיעור התמותה מכל סיבה טרם השחרור הביתה וביום 90 למחקר (תוצא ראשוני) יהיה נמוך יותר בחולים שטופלו עם כמות מוגבלת של נוזלים לעומת אלו אשר טופלו עם נוזלים ביד רחבה. בנוסף לתוצא הראשוני, החוקרים העריכו את הבטיחות של שתי הגישות הטיפוליות.

במסגרת המחקר נאספו בסך הכל 1,563 חולים, כאשר 782 מהם הוקצו לקבוצה שקיבלה כמות מוגבלת של נוזלים ו-781 הוקצו לקבלת נוזלים באופן ליברלי. טיפולי ההחייאה שניתנו במהלך תקופת פרוטוקול הניסוי, שארך 24 שעות, היו שונים בין שתי הקבוצות; בקבוצה בה הוגבלו הנוזלים ניתנה, כאמור, כמות קטנה יותר של נוזלים תוך-ורידיים (הפרש החציונים, 2,134- מיליליטרים; רווח בר סמך של 95% -2,318 עד 1,949-), אך גם נעשה שימוש תכוף יותר בוזופרסורים, החל משלב מוקדם יותר ולמשך זמן ממושך יותר.

עוד עולה מתוצאות המחקר כי תמותה מכל סיבה לפני השחרור מבית החולים ועד ליום 90 למחקר אירעה ב-109 חולים (14.0%) מהקבוצה בה הוגבל מתן הנוזלים וב-116 חולים (14.9%) מהקבוצה שטופלה עם נוזלים באופן ליברלי (הפרש משוער, 0.9- נקודות אחוז; רווח בר-סמך של 95% - 4.4 עד 2.6; P = 0.61). יש לציין כי צונזרו 5 מטופלים מקבוצת הגבלת הנוזלים ו-4 מטופלים מהקבוצה שטופלה באופן ליברלי עם נוזלים (אבדו למעקב). כמו כן, בין שתי הקבוצות דווח על מספר דומה של אירועים חריגים חמורים.

החוקרים מסכמים כי בחולים עם תת לחץ דם על רקע אלח דם, גישה טיפולית המגבילה את מתן הנוזלים לא הובילה לשיעור תמותה נמוך יותר (או גבוה יותר) באופן מובהק בהשוואה לגישה הטיפולית אשר כללה מתן נוזלים ביד רחבה.

פנימית, טיפול נמרץ

וזופרסורים, אלח דם, הלם, תמותה, תת-לחץ דם, נוזלים

Vasopressors, sepsis, shock, mortality, hypotension, fluids

https://doi.org/10.1056/NEJMoa2212663

נושאים קשורים:  מחקרים,  אלח דם,  תת-לחץ דם,  הלם,  נוזלים,  וזופרסורים
תגובות