חדשות

בגלל מגיפת הקורונה: 48 מיליון ילדים לא חוסנו בחיסוני שגרה

התוצאה: התפרצויות של חצבת, דיפתריה, פוליו וקדחת צהובה ברחבי העולם | ארגון הבריאות העולמי קורא למאמץ עולמי להגברת שיעור ההתחסנות בילדים

67 מיליון ילדים בעולם החמיצו לפחות חיסון חיוני אחד. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי מציג תמונת מצב מדאיגה ברחבי העולם: התפרצויות של חצבת, דיפתריה, פוליו וקדחת צהובה. הסיבה: שיבושים בתכניות חיסוני השגרה לילדים במהלך מגיפת הקורונה, ביותר מ-100 מדינות.

ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO) מציין את שבוע החיסונים העולמי עם הכרה מצד אחד בחשיבותם של החיסונים בריסון מגיפת הקורונה ומצד שני עם הבנה כי המגיפה שיבשה קשות את תכניות חיסוני השגרה. "במהלך המגיפה השתבשו רמות החיסונים החיוניות ביותר מ-100 מדינות, מה שהוביל להתפרצויות של מחלות", נכתב בהודעת הארגון.

על פי ההערכות, בין השנים 2019 ל-2021 החמיצו 67 מיליון ילדים לפחות חיסון חיוני אחד, מתוכם לא חוסנו לחלוטין בחיסונים השגרתיים 48 מיליון ילדים. זאת, לאחר כמעט עשור של שיעורי התחסנות גבוהים, כאשר תמונת החיסונים כיום דומה לזו של שיעורי החיסונים לפני שנת 2008.

אל נוכח הנתונים המדאיגים, ה-WHO הציג תכנית "עדכון מהיר" (The Big Catch-up) - מאמץ עולמי להגברת שיעור המתחסנים בקרב ילדים, במטרה להגיע לרמת התחסנות כפי שהיו לפחות טרום המגיפה. התכנית תתמקד בעיקר ב-20 מדינות ברחבי העולם שבהן חיים שלושה רבעים מהילדים שהחסירו חיסון בשנת 2021.

הארגון קורא לכל המדינות, עשירות ועניות, לטפל בחסמים לחיסוני שגרה בילדים, החל מחסמים שנגרמים בשל דיסאינפורמציה, דרך זמינות, נגישות או עלות.

התפרצות חצבת, אדמת ופוליו בישראל 

כפי שדווח בדוקטורס אונלי, סקר עמדות הורים שהזמין משרד הבריאות ופורסם בינואר האחרון, מגלה כי חלה עלייה דרמטית ומובהקת בשיעור הנחשפים לטענות נגד חיסונים בתקשורת וברשתות החברתיות בשנים האחרונות - מ־59% ב־2016 ל־77% ב־2022. כמו כן, כעשירית מההורים רואים בחיסונים כאלה שעלולים להזיק לילדים (11% במגזר הכללי, 24% במגזר הבדואי).

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה: "יש ערעור אמון בסיסי באחד הכלים החשובים שהאריכו תוחלת חיים ומנעו תחלואה ונזק. שומעים יותר ויותר אמירות על כך שחיסון אינו חיובי ואינו מגן, שרופאים הם 'רוצחים בלבן', וזה גורם לנזק. אנחנו מתחילים לראות ירידה בחיסוני שגרה וככל שנרד בהיענות, כך נראה יותר התפרצויות של מחלות זיהומיות. היו לנו התפרצויות חצבת ואדמת באנשים לא מחוסנים".

בחודש שעבר יצא איגוד רופאי הילדים בקריאת חירום לעצירת התפשטות הפוליו בישראל. האיגוד פרסם נייר עמדה הנושא את הכותרת "פוליו - קריאת חירום" ובו המלצות דחופות להיערכות כוללת לאיתור פעיל וחיסון ילדים לא מחוסנים במסגרת המאבק למניעת מחלת הפוליו בישראל.

נושאים קשורים:  חיסוני שגרה,  חיסון ילדים,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  19-COVID,  ארגון הבריאות העולמי,  חצבת,  דיפתריה,  פוליו
תגובות
אנונימי/ת
28.04.2023, 10:10

מעניין שאין שום הסבר בגוף הכתבה לקשר בין מגיפת הקורונה לבין ירידה בהתחסנות. אפשר להבין מהכתבה שהקשר הוא ירידה באמון במערכת הבריאות, האמנם?

ה-WHO וגם משרד הבריאות שלנו התנהלו כמו פיל בחנות חרסינה ואיבדו את אמון הציבור.
לתת משהו שלא נבדק לאורך זמן ולהגדיר יעיל ובטוח ואז בדיעבד מסתבר שלא ממש יעיל ועוד לא הוכרע שבטוח, איך לא תאבדו את אמון הציבור?
צריך פה תהליך שיקום ארוך שחייב להתחיל בהודאה בטעויות ולקיחת אחריות.

מה קשר בין ״האימון הציבור״ לחיסוניי שגרה? עושים אותם המון שנים, הם בטוחים, הם מונעים מחלות קשות והצילו את העולם מהכחדה. חיסון קורונה בכלל חדש, המחלה גם לא ידועה עד הסוף ונעשה כל מה שאפשר בשביל לעצור את התמותה ממנה בארץ ובעולם. קל מאוד להאשים את מישהו בדיעבד.

01.05.2023, 10:48

ד"ר מרסיאנו הצדק איתך.

הירידה בחיסוני השגרה אינה בגלל המגיפה, אלא בגלל הצעדים שרשויות הבריאות נקטו נגדה ללא בסיס מקצועי ובכך ערערו את אמון הציבור במערכת הבריאות וברפואה. השימוש הלא אחראי בתכשיר נסיוני תוך התעלמות מתופעות לואי היה הרסני לאמון. ככל שרשויות הבריאות בארץ ובעולם לא יתבוננו פנימה באומץ יתחקרו ויפיקו לקחים אמיתיים המצב לא ישתפר. התיחסתי לנושא במאמר כאן
https://doctorsonly.co.il/2022/09/268851/

כמו שאמרנו מעל כל במה - יותר אנשים ימותו מהסגרים ומהתגובה ההיסטרית מאשר מהקורונה...

אנונימי/ת
29.04.2023, 09:34

כתבה מעניינת עם שגיאות:
הירידה ההתחסנות היא בגלל אבדן אמון בממסד הרפואי
שיווקו לנו יעיל ובטוח ויצא מסוכן, בעלי חטף התקף לב ועוד מלא סביבי עם כל מיני…כולל מוות פתאומי
גילינו שישראל הפכה משווקת של פייזר מבלי שתהייה סיבה הגיונית שלא לדבר על בסיס מדעי
לא זו בלבד שחשיפת מסמכי פייזר בהוראת בעמ בארה״ב הוכיחו את ההיפך- היו ראיות על סיכונים קשים מהחיסון כולל מוות ובכתם והסתרתי מהציבור, עשייתם מחקרים שהצגתם בfda שעזרו לפייזר לקבל אישור חרום, בגלל שאתם מחוייבים להם ב4 הסכמים מושחרים שאתם מסרבים לחשוף, ואנחנו בגלל לא מעניינים אתכם
אנחנו מחוסנים מלא כולל כל חיסוני השגרה לילדים
לו היו חי ילדים היום הם ח״א היו מקבלים שום חיסון כי אין כאן מדע אלא רק בצע כסף ופקידי בריאות שהם סוכני רווח לסיג פארמה שקונים את פרסומם המקצועי בחבירה לסיג פארמה על בריאות הציבור
אה, למה לא תגלו לנו למה צריך עוד חיסון לפולין שפרץ מתופעת לוואי לחיסון לפולין שקיבלו הילדי ם?

אנונימי/ת
29.04.2023, 09:44

כתבה מעניינת עם שגיאות:
למה לא תציינו שהירידה בהתחסנות היא בגלל אבדן אמון בממסד הרפואי ???
שיווקו לנו יעיל ובטוח ויצא מסוכן, בעלי חטף התקף לב ועוד מלא סביבי עם כל מיני תופעות כולל מוות פתאומי.
גילינו שישראל הפכה משווקת של פייזר מבלי שתהייה סיבה הגיונית שלא לדבר על בסיס מדעי תוך הורדת תרופות יעילות מהמדפים רק כי שורת הרווח עניינה את הסיג פארמה.
לא זו בלבד שחשיפת מסמכי פייזר שהוסתרו ל70 שנה ונחשפו בהוראת בית המשפט בארה״ב הוכיחו את ההיפך- היו ראיות במחקרי פייזר על סיכונים קשים מהחיסון כולל מוות ובחרו להסתירם מהציבור,אלא שגם עשיתם מחקרים שהצגתם בfda שעזרו לפייזר לקבל אישור חרום, בגלל שאתם מחוייבים להם ב4 הסכמים מושחרים שאתם מסרבים לחשוף, ואנחנו בכלל לא מעניינים אתכם
אנחנו מחוסנים מלא כולל כל חיסוני השגרה לילדים.
לו היו לי ילדים היום הם לא היו מקבלים שום חיסון כי אין כאן מדע אלא רק בצע כסף של ביג פארמה ופקידי בריאות שהם משתפים או מאמינים בלי למצמץ בביג פארמה וחלקם קונים את פרסומם המקצועי בחבירה לסיג פארמה על חשבון בריאות הציבור
אהההה, למה לא תגלו לנו למה צריך עוד חיסון לפולין שפרץ מתופעת לוואי לחיסון לפולין שקיבלו הילדים?
הנל תיקון טעויות בתגובה קודמת

29.04.2023, 12:28

צודקת

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה: "יש ערעור אמון בסיסי״!!

עכשיו זמן חשבון נפש ונסיון להשיבו. את האמון