דעות

מגיפות בעזה לא יחלישו את חמאס - הן רק יפגעו בישראל

יש לדחות על הסף את הצעתו של האלוף במיל' גיורא איילנד, להשתמש במגיפות כטקטיקה צבאית. מגיפות אינן מכירות בגבולות או בלאומים, הן כבר חיסלו אוכלוסיות אזרחיות בעת מלחמה ופגעו אנושות בצבאות

פלסטינים מצטיידים במי שתייה. רפיח, דרום רצועת עזה, 20 באוקטובר 2023. צילום: אנס-מוחמד/ שאטרסטוק

רבות נאמר ונכתב על הדרכים והפעולות שנדרשות להכרעת החמאס. אלוף (מיל') גיורא איילנד כתב לפני שבועיים כי "הקהילה הבינלאומית מזהירה אותנו מפני אסון הומניטרי בעזה ומפני מגיפות קשות. אסור לנו להירתע מכך, עם כל הקושי הכרוך בדבר. הרי מגיפות קשות בדרום הרצועה יקרבו את הניצחון ויקטינו נפגעים בקרב חיילי צה"ל". טענתו של האלוף איילנד מוטעית מבחינה אסטרטגית, רפואית ומוסרית.

אזרחי ישראל מאוחדים בתפישת החמאס כאויב, וזאת בעקבות המתקפה האכזרית וחסרת התקדים של חמאס ב-7 באוקטובר שכללה רצח, אונס וחטיפה של אזרחים חפים מפשע. התמיכה הגורפת של בנות הברית של ישראל ברחבי העולם נובעת, לפחות בחלקה, מהסלידה העמוקה מפעולות החמאס. אם ישראל תאמץ את הרעיון של יצירת משבר הומניטרי מכוון כנשק במלחמתה, נפעל כגרועים שבאויבינו, האחדות בקרבנו תיפגע וידידותינו בעולם יתנערו מאיתנו.

טענתו של איילנד מזיקה לישראל ומציבה אותו בקרב מיעוט הרסני בציבור הישראלי. יתרה מכך, היא מסכנת יהודים בעולם, שכן היא מחזקת דימויים אנטישמיים של יהודים כמרעילי בארות

אויבי ישראל בעולם מאשימים אותנו, בטעות, בכוונות לרצח עם. אם מגיפות קשות יפרצו בדרום רצועת עזה, העולם בוודאי יאשים את ישראל, ולא את חמאס. אנו סמוכים ובטוחים שזו אינה כוונתם של צה"ל, הממשלה או הציבור הישראלי. טענתו של איילנד מזיקה לישראל ומציבה אותו בקרב מיעוט הרסני בציבור הישראלי. יתר על כן, היא מסכנת יהודים ברחבי העולם, שכן היא מחזקת דימויים אנטישמיים של יהודים כמרעילי בארות.

כאנשי בריאות העוסקים בבריאות הציבור בישראל ומחויבים לשמור על הבריאות של כלל האוכלוסיות האזרחיות, בימי לחימה כמו גם בעת שגרה, אנו סבורים כי הפיכת סוגיות בריאותיות לנשק, כפי שמציע איילנד, היא שגויה. במסגרת הלחימה הותקפו מתקני רפואה, נהרגו אנשי בריאות משני הצדדים, הופרעה פעילותם של שירותי בריאות וגרוע מכך, החמאס השתמש במטופלים כמגן אנושי ובבתי החולים בעזה ככיסוי לפעולות טרור.

יש לדחות על הסף את ההצעה שלפיה מגיפות יכולות לשמש טקטיקה צבאית לגיטימית, גם אם ההוגה שלה הוא אלוף מוערך במילואים, בעל ניסיון רב בשדה הקרב ובתכנון מדיני. יתר על כן, איילנד שוגה בעובדות. מגיפות, כידוע, אינן מכירות בגבולות ומסכנות את הבריאות ברמה הלאומית והגלובלית. מגיפות כבר חיסלו אוכלוסיות אזרחיות בעת מלחמה, פגעו אנושות בצבאות ומנעו מהם לתקוף ואולי אף לנצח.

כך, חיילי נפוליאון ברוסיה נבלמו כשחלו בטיפוס, דיזנטריה ודיפתריה; חייליו של ג'ורג' וושינגטון נכשלו בכיבוש קוויבק (קנדה) משום שחלו באבעבועות שחורות; מאות אלפי חיילים שלקחו חלק במלחמת האזרחים האמריקאית מתו ממגיפות; וחיילים ששבו למדינותיהם לאחר מלחמת העולם הראשונה היו אחראים להתפשטות השפעת הספרדית שקטלה מיליונים.

איילנד אינו מכיר בכך שמגיפות שהופצו על ידי צבאות יכולות להתפשט ללא הפרעה ולהביא להתפרצויות ממושכות בקרב האוכלוסיה אזרחית, ובכך לפגוע ולדחות את השיקום והבנייה שאחרי שוך הקרבות

בשנת 1799, לאחר שנסיונו לכבוש את עכו נכשל, כתב נפוליאון כך (בתרגום חופשי מכאן): "המרגלים שלנו, העריקים והאסירים, כולם מדווחים שהמגיפה (דבר) הרסה את העיר. אם החיילים היו נכנסים לעיר... הם היו מביאים בחזרה למחנה את הרוע הנוראי הזה, שעלינו לפחד ממנו יותר מאשר מכל הצבאות בעולם".

בנוסף, איילנד אינו מכיר בכך שמגיפות שהופצו על ידי צבאות יכולות להתפשט ללא הפרעה ולהביא להתפרצויות ממושכות בקרב האוכלוסיה אזרחית, ובכך לפגוע ולדחות את השיקום והבנייה שאחרי שוך הקרבות. אין ספק שלא זו כוונתנו לגבי "היום שאחרי" בעזה.

לפיכך, הטענה של איילנד והכוונות שמאחוריה הן שגויות מכל וכל ואינן מתקבלות על הדעת. כאנשי מקצוע המסורים למניעת מחלות ושמירה על הבריאות בכל מקום ובקרב כל בני אנוש, אנו מתנגדים בתוקף לטענתו ודורשים שיחזור בו. בסופו של דבר, אנו שני עמים החולקים באזור שלנו ובאורגניזמים מחוללי המחלות שבו, וכך יהיה גם בעתיד. על שני העמים לשאוף לעתיד בטוח ובריא למען ילדינו והדורות הבאים. עמדה מקצועית ומוסרית זו משקפת את אמונתנו ובה טמון חוזקנו.

הכותבים: ד"ר דורית אדלר, פרופ' אורנה בראון-אפל, פרופ' אליוט בארי, גדעון ברומברג, פרופ' רונית קלדרון מרגלית, פרופ' א' מארק קלרפילד, פרופ' נדב דוידוביץ', פרופ' אלדד דן, פרופ' אורלי מנור, פרופ' יהודה ניומרק, פרופ' דורית ניצן, ארי פלטיאל, פרופ' אורה פלטיאל

נושאים קשורים:  מגיפות,  עזה,  חמאס,  גיורא איילנד,  חדשות,  דעות,  ישראל במלחמה,  בריאות הציבור
תגובות
אנונימי/ת
13.12.2023, 18:56

צודקים מאוד הכותבים. מגפה לא יודעת גבולות ומאוד מסוכנת.

אנונימי/ת
13.12.2023, 19:32

אין מה לרחם על אוכלוסיית האויב ואם עליהם לפנות לטיפול, שייפנו לארצם - מצריים. את מי מעניין מה תגדנה המדינות ה"נאורות" הצבועות? כל הכבוד לאלוף במילואים, שאומר בריש גלי את דעתו בנוגע להכרעת האויב, אפילו במחיר חיי אוכלוסייתו, שתומכת במעשה הטבח ובהרג של אזרחי מדינת ישראל.

אנונימי/ת
13.12.2023, 21:09

תסכול אינו תכנית עבודה ונקמה אינה פקודת מבצע. לפני 30 ומשהו שנים גיורא איילנד היה מפקדי בבית הספר לקצינים, הוא היה אז מפקד מרשים, איני מבין איך איש חכם שכזה הוגה רעיונות מעוותים כל כך .

אנונימי/ת
14.12.2023, 14:53

יש מספר סימנים מעידים שכיום הוא אינו ״כזה חכם״.

אנונימי/ת
14.12.2023, 10:24

לאנונימי מ-19:32
נקמת דם ילד קטן לא ברא השטן.
האם אתה רוצה להיות במקום הזה, או לשמור עבור עצמך, ורק עבורך, צלם אנוש?
את הכוח הצבאי של החמאס יש לפרק,לשבור ולמוטט. רק אח"כ, ברוח החמאסית ניתן לטפל, אך רק באמצעות חינוך, מהגיל הרך. בעיקר אין להעניש קבוצתית עם שלם, שלפי סקרים התברר שרובו לא תומך בקבוצה הרצחנית והברברית. עזה היא לא סדום.

אנונימי/ת
14.12.2023, 10:28

האם רק אני שמתי לב, שלא הוצגו מומחים לטראומה כשותפים לפרסום?..

אנונימי/ת
15.12.2023, 09:56

מומחי רפואה מנתחים היסטוריה. מרתק ומביך בו זמנית.
ישראל דוחקת את הפלסטינאצים לדרום ולא נכנסת לריכוזי אוכלוסיה אלא רק מפציצה מהאוויר. אין חשש להידבקות ברמה שתסכן את אזרחי ישראל במיוחד לאור מערכת הרפואה שאתם חלק ממנה.
בשנים עליהם אתם מדברים מתו מיליוני אנשים ממגפות שכיום יש להן תרופה או חיסון ובעיקר מתאים הגיינים מחפירים.
הדאגה לשיקום עזה היא כמובן עמדה פוליטית וככזו אין למומחיות שלכם בתחומי הרפואה שום יתרון. רבים בעם, יותר מתמיד, מאמינים בניקוי עזה לכיוון מצריים ולא בשיקום עזה על גבולינו מחדש.

ההתבטאות של גיורא איילנד הייתה אומללה (שלא להשתמש בתואר קיצוני יותר) . בעקבות הטבח ב 7 באוקטובר מדינת ישראל פתחה במלחמה נגד החמ"ס. לא הכרזנו מלחמה על הילדים ברצועת עזה ואף לא על הנשים והקשישים. אלה הם שיפגעו ראשונים ממחלות זיהומיות אשר, בתנאי המחנות הזמניים עלולות להפוך למגיפות ולגרום לתמותה של מאות אם לא אלפי אנשים.
התגובות של חלק מהמגיבים האנונימיים מביכות ומקוממות לא פחות מהתבטאותו של גיורא איילנד. אם המגיבים האנונימיים הם רופאים- הבושה גדולה עוד יותר.
אני חוזר שוב על הצעתי שהאתר לא יאפשר תגובות אנונימיות. אם זהו אתר של רופאים- איש אינו אמור להסתתר מאחורי אנונימיות. אפשר לכתוב שברים כדרבנות - בשם מלא.

אנונימי/ת
15.12.2023, 14:48

לרביד ודומיו. התגובה מ 9:56 היום מדויקת. אין שום חשש ממעבר מחלות מהרצועה לישראל.
לחמאס יש תמיכה אדירה של רוב האוכלוסיה. הוא גם נבחר בבחירות דמוקרטיות. מאס ומעולם אזרחים שילמו מחיר על החלטות ההנהגה שלהם, וכשמדובר בהנהגה שנבחרה על ידי התושבים - אין שום בעיה עם זה.
אנו לא מדביקים את תושבי עזה במכוון במחלות.
אין רשימה מסודרת של אנשי חמאס. באופן כללי כל תודב בעזה חשוד כחאמסניק עד שיוכח אחרת. זה כולל גם ילדים שראינו מזמן שמולבשים בבגדי חמאס והוריהם אומרים שישמחו אם יהיו שאהידים.
ולגבי אנונימיות - רוב המזוהים הם פנסיונרים , אז נא לא לבלבל את המוח.

15.12.2023, 15:36

לאנונימי 14:48- לטובתך נשארת אנונימי! התגובה שלך מעידה שאתה בור, גס רוח וחסר נימוס מינימלי כלפי הקולגים שלך. בדיוק מה שלא הייתי מצפה מרופא.

אנונימי/ת
15.12.2023, 21:23

לאבנר רשף...
עצם העובדה שלא התייחסת עניינית לעובדות שציינתי ובחרת לתקוף מעידה שאין לך שום יכולת לנהל דיון ענייני, ולכן עברת לפסים אישיים.
זו לא הפעם הראשונה שאתה מגיב כך כלפי כותבים המעלים טיעונים שהם "גדולים" עליך.
כמו שנאמר... אנשים גדולים מדברים על רעיונות , אנשים בינוניים מדברים על אירועים, אנשים קטנים מדברים על אנשים.
מתגובתך קל לזהות את הקטגוריה אליה אתה משתייך .

15.12.2023, 23:03

לאיש הקטן שמסתתר מאחורי אנונימיות.
ה"עובדות" של הדיון העניני שלך:
1. אין שום חשש ממעבר מחלות מהרצועה לישראל. עובדה?
2. לחמאס יש תמיכה אדירה של רוב האוכלוסיה. עובדה?
3. ברצועה היו בחירות דמוקרטיות. עובדה? (כמו ברוסיה? כמו בסוריה?)
4. באופן כללי כל תושב בעזה חשוד כחאמסניק עד שיוכח אחרת. עובדה?
5. רוב המזוהים בפורום הם פנסיונרים. עובדה?

אנונימי/ת
16.12.2023, 07:42

לאבנר רשף , נתחיל מזה שלא הפרכת שום דבר.
1. כן. מחלות הקשורות בהרס תשתיות ופגיעה בתנאי סניטציה לא צפויות לעבור מהרצועה. במיוחד שלא מכניסים פועלים משם. לא הכל זה קורונה.
2. כן. לחמאס יש תמיכה של רוב האוכלוסיה הפלסטינאית. סקרים מראים את זה שוב ושוב. אגב, בגדה המערבית התמיכה בחמאס גדולה יותר מאשר ברצועה. אבו מאזן נחשב אצלם כחלש ולא מועיל בעוד חמאס מצליח לשחרר אסירים ולהגיע להשגים.
3. הבחירות לא היו רק לגבי הרצועה ולפני שחמאס השתלט לגמרי על הרצועה. וזה לא היה בין חמאס לשלום עכשיו. זה היה בין חמאס לשאר הארגונים הפלסטינים שגם הם עוינים. בסוריה יש רק מועמד אחד. זה היה ב 2006.
https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%9C%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%A7%D7%A7%D7%AA_%D7%94%D7%A4%D7%9C%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%AA_(2006)
תלמד את החומר.
4. כן. בהתחשב בעובדה שכל אחד יכול להצטרף לחמאס, שהם לא תמיד לובשים מדים, שהם מקימים את התשתיות שלהם בתוך בתי חולים בתי ספר וכו, ובהמשך לסעיפים הקודמים לגבי התמיכה בחמאס - חד משמעית.
5. כן. לפחות לגבי המזוהים שמתלוננים על אנונימיות. תיקח את הפוסט הזה כמדגם. גם אתה וגם רביד חציתם את גיל 67.

אתה מוזמן להמשיך לקרוא לי קטן. מצידי תקלל גם את אמא שלי אם זה גורם לך להרגיש גבר. אתה רק פוסל במומך ומוכיח שוב ושוב שאתה חסר יכולת לקיים דיון אמיתי.

אנונימי/ת
22.12.2023, 01:46

לדייק בעובדות! הוא לא אמר שצריך לפזר מגפות, רק שה בהלה כאילו יש שם מגפות היא לא סוף העולם.
לגבי פרופסור רביד, המגיבים פה באנונימיות זה בגלל שהם חוששים להתנכלויות מצד מחזיקי עמדות הכח בהר"י ובכלל בממסד הרפואי הדיקטטורי והנגוע פוליטית.
רופאים וחוקרים - תואילו בטובכם לשחרר אותנו מהאג'נדות הפוליטיות שאתם מנסים לקדם.
הכותב הוא רופא בכיר, שהרגע יצא מפעילות מבצעית בעזה.