• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

ב"בני ציון" בוצע הליך ייחודי לטיפול בדליפה חמורה ממסתם טריקוספידלי

הפעולה בוצעה בהליך צנתורי דרך ורידי הרגליים בהנחיית שיקוף ואקו דרך הוושט | במהלך הפרוצדורה הושתלו שני מסתמים במסתם הטריקוספידלי

היחידה לקרדיולוגיה פולשנית מבנית במרכז הרפואי בני ציון. צילום: מרב בן אהרון ואסנת זיבנברג

היחידה לקרדיולוגיה פולשנית מבנית במרכז הרפואי בני ציון בחיפה ביצעה השבוע לראשונה בארץ הליך ייחודי לטיפול בדליפה חמורה ממסתם טריקוספידלי הנמצא בצידו הימני של הלב ומפריד בין העלייה הימנית לחדר הימני.

המסתם הטריקוספידלי אחראי לכך שדם יעבור מהעלייה הימנית לחדר הימני ולא יחזור חזרה לעלייה הימנית.

ההליך בוצע בחולה בשנות ה-80 לחייה, שסבלה מדליפה חמורה ממסתם טריקוספידלי וגרמה להתייצגות של אי ספיקת לב, לרבות בצקות קשות ברגליים, מיימת ועלייה במשקל של יותר מ-20 ק"ג.

לחולה מסתם עם עלים מרוחקים זה מזה (Coaptaion gap) ובנוסף נוכחות אלקטרודה של קוצב העוברת דרך המסתם הטריקוספידלי, מה שהופך שיטות טיפול אחרות לקשות מאוד עד בלתי אפשריות לביצוע.

הפעולה בוצעה בהליך צנתורי דרך ורידי הרגליים בהנחיית שיקוף ואקו דרך הוושט ובמהלכה הושתלו שני מסתמים במסתם הטריקוספידלי, אחד ב-inferior vena cava והשני ב-superior vena cava.

מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית מבנית במרכז הרפואי בני ציון, ד"ר שולי הית'אם: "זו פעולה חדשנית ומתקדמת, המאפשרת טיפול יעיל ופחות פולשני בדליפה ממסתם טריקוספידלי למגוון רחב של חולים שטיפולים קודמים כדוגמת טרייקליפ לא התאימו והיא ניתנת לביצוע גם בחולים קשים וגם בחולים בסיכון גבוה".

מנהלת המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי בני ציון, ד"ר עידית דוברצקי מרי, הוסיפה: "ההתמודדות היא עם דליפה חמורה במסתם. הטיפול בזה הוא לא לגעת במסתם הזה אלא מחוץ לאזור הזה בכלל, דווקא בוורידים המתנקזים לתוך העלייה הימנית של הלב. להניח משני הכיוונים מסתם הבולם את הדליפה החמורה, זה לצאת מחוץ לקופסא. לא לטפל בדבר שכבר התקלקל והוא בלתי הפיך אלא לייצר מצב המודינמי שפותר את הבעיה הזאת".

ד"ר דוברצקי הוסיפה: "זו היתה זכות וגאווה גדולה מבחינתנו לבצע את הפעולה הזו לראשונה בישראל. זו פעולה מורכבת ומאתגרת, והצלחתה היא עדות למקצועיות של הצוות שלנו וליכולות הטכנולוגיות המתקדמות שלנו. הניסיון במחלקה מאפשר לנו כעת לזהות חולים במחלה מבנית זו והמתאימים לפעולה ולתת מענה לאוכלוסיית הצפון כולו".

נושאים קשורים:  דליפה במסתם הטריקוספידלי,  חדשות,  בית החולים בני ציון,  ד"ר שולי הית'אם,  ד"ר עידית דוברצקי מרי
תגובות