חדשות

תכנית לאומית חדשה למיגור מחלות נגיף הפפילומה

תכנית מפורטת, המיושמת כבר במדינות רבות והוצגה לאחרונה בפני משרד הבריאות, מציעה שורת צעדים להגדלת שיעורי ההתחסנות נגד HPV הגורם למחלות סרטן קשות וקטלניות

חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי, HPV (צילום: אילוסטרציה)

לראשי משרד הבריאות הוצגה לפני כשבוע תכנית לאומית חדשה למיגור מחלות הנגרמות מנגיף הפפילומה (HPV) ובין השאר סרטן צוואר הרחם, סרטן באיברי מין וסרטן הפה והלוע וכן מחלת המין קונדילומה. על התכנית מדווח הבוקר (ב') רן רזניק בישראל היום.

התכנית היא חלק ממהלך עולמי של ארגון הבריאות העולמי, שכותרתו "אסטרטגיה גלובלית להאצת חיסול סרטן צוואר הרחם כבעיית בריאות הציבור", שכמעט 200 מדינות (בהן אוסטרליה, בריטניה, סקוטלנד, קנדה ודנמרק) שותפות לו והצליחו בעזרתו להפחית משמעותית את התחלואה והתמותה ממחלות סרטן שנגרמות בשל הנגיף.

התכנית כוללת אמצעים הסברתיים, תקציביים ולאומיים שיגדילו את שיעור המתחסנים מ-50% ללפחות 90% התחסנות עד גיל 15, בשתי מנות עד שנת 2030.

השנה הוגשה בקשה לוועדת סל התרופות לכלול את מתן החיסון Gardasil גם למבוגרים ללא הגבלת זמן. בתכנית מוצע להתחיל את מתן החיסונים בגיל תשע, לאפשר התחסנות בבתי הספר התיכוניים במשך כל השנה, לעדכן אנשי דת ומובילי דעה באוכלוסיות החרדיות שההדבקה בנגיף ה-HPV עלולה לפגוע בפוריות ולגרום בעקיפין ללידות מוקדמות במידה שמתפתח מצב טרום ממאיר בצוואר הרחם (CIN), ולכן רצוי לחסן לפני הנישואים.

עוד ממליצה התכנית לאפשר לצוות סיעודי (ואם יתאפשר בעתיד גם לרוקחות ולרוקחים) להמליץ על מתן החיסון ואף לחסן, בדומה לחיסון אשר ניתן לשפעת, ללא צורך במתן מרשם על ידי הרופא.

עוד מוצע להפעיל תכניות התחסנות לנשים ולגברים שנמצאים בסיכון גבוה, לרבות גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, מהגרים ועובדי מין, נשאי HIV, מטופלי PrEP, מדוכאי חיסון וחולים במחלות אוטו־אימוניות.

"לאחרונה נמצא שהחיסון נותן הגנה מצוינת גם אחרי גיל ההתבגרות ואף אחרי החשיפה לנגיפי הפפילומה. לכן, חיסון נגד HPV מומלץ לכל הגברים והנשים עד גיל 26, ואפשרי גם בגיל מבוגר יותר", אומר הגינקולוג פרופ' יעקב בורנשטיין, יו"ר החברה הישראלית לחקר ולמניעת מחלות המועברות במגע מיני, מיוזמי התכנית והעורך שלה.

במאמר דעה שפרסם בדוקטורס אונלי אתמול (א'), כתב פרופ' בורנשטיין כי חיסון ה-HPV מוכר כיעיל למניעת סרטן צוואר הרחם אך חשוב לציין כי זני נגיף הפפילומה גורמים גם לסוגי סרטן אחרים בקרב נשים וגם גברים, כמו סרטן הפה והלוע. "גברים, בשונה מנשים, לא יכולים לדעת אם נדבקו בוירוס, מפני שאינם מבצעים בדיקות סקר לצורך מעקב, לכן הגילוי יגיע רק לאחר הופעת קונדילומות (מעין יבלות על איבר המין, האשכים ופי הטבעת) או גידול סרטני. הבשורה המשמעותית היא שהחיסון כולל גם הגנה כנגד הדבקה באותן קונדילומות, ולכן יש חשיבות מכרעת לחיסון גם בקרב גברים".

כותבי התכנית מבקשים להגדיל את המודעות ושיעור ההיענות לחיסון שניתן בדרך כלל בכיתה ח'. "שיעור ההתחסנות בבתי הספר הממלכתיים הוא כ-80%, בעוד שבבתי הספר במגזר החרדי הוא רק כ-7%. המטרה היא להגיע לשוויון בין הקבוצות הדמוגרפיות", כתבו.

התכנית הלאומית החדשה משותפת לארבע קופות החולים, לעמותות חולים ולראשי איגודי הרופאים בהסתדרות הרפואית, כולל החברה הישראלית לחקר ולמניעת מחלות המועברות במגע מיני, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, החברה הרפואית לרפואת להט"ב ועוד.

"השילוב של חיסון יעיל ובטוח, שיטות סריקה מתקדמות וטיפול זמין מאפשר לנו, דווקא עכשיו, לפעול כדי שבעתיד הלא רחוק התפתחות סרטן עקב HPV בגברים ובנשים תהיה נדירה ביותר בארץ", כתבו המומחים ממגוון של חברות מדעיות וארגונים העוסקים בנושא.

פרופ' בורנשטיין הוסיף ואמר כי "באחרונה דנה ועדת החיסונים באפשרות להתחיל לחסן כבר מכיתה ד'. מרווח הזמן מהידבקות בנגיף ועד התפתחות הסרטן הוא כ-20 שנה בממוצע. לכן, גם חיסון בגילים מבוגרים יכול להקטין את הסיכון להידבקות בנגיף. אדם עלול להידבק פעמים רבות באותו זן של הנגיף. נפוצה היא ההדבקה המתמדת לסירוגין, 'פינג־פונג' בין בני זוג. רק חיסון מונע הדבקות חוזרות, על ידי יצירת תאי זיכרון במערכת החיסונית.

"הוכח שהחיסון יעיל גם לאחר הידבקות בנגיף, אפילו לאחר פיתוח מחלה טרום־סרטנית או קונדילומות. כך, לא מעט נשים וגברים שלא חוסנו בגיל בית הספר ימצאו שהחיסון יעיל וחשוב לקבל אותו גם אחרי גיל 18".

נושאים קשורים:  וירוס הפפילומה האנושי – HPV,  חיסון פפילומה,  פרופ' יעקב בורנשטיין,  חדשות,  חיסונים,  סרטן צוואר הרחם
תגובות