חדשות

מחקר חדש: שני זנים של החיידק קלוסטרידיום דיפיסיל מתפשטים במהירות בבתי החולים בעולם

שני הזנים של החיידק קרובים מאוד זה לזה ונעשו עמידים לאנטיביוטיקה

שני זנים של החיידק Clostridium difficile, שיש ביניהם קרבה רבה, נעשו עמידים לאנטיביוטיקה ומתפשטים במהירות ובקלות רבה בבתי חולים ברחבי העולם, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature Genetics. החוקרים גילו את דרכי התפשטותו של החיידק, לאחר שפיענחו את הקוד הגנטי שלו. ה-CDC מסר כי ה-C.difficile קשור למותם של 14 אלף איש מדי שנה בארה"ב בלבד.

הזיהומים הנגרמים ממנו בבתי החולים מוכרים כבר עשור, אבל הדאגה לגביו גדלה כעת במיוחד, משום שהפך לגורם נפוץ יותר מבעבר לדלקות זיהומיות. בשנים האחרונות חוללו שני זני החיידק כמה התפרצויות נרחבות של מחלות זיהומיות בבתי חולים בארה"ב, בקנדה, בבריטניה ובמדינות אחרות באירופה.

במסגרת מחקר, שעליו דיווח ה-BBC, נלקחו לצורך פענוח הקוד הגנטי של החיידק דגימות מ-151 חולים, שחלו בעת שהותם בבתי חולים ב-19 מדינות. כך גם יכלו החוקרים לברר כיצד נעשה החיידק עמיד לאנטיביוטיקה ומהן דרכי ההתפשטות של שניים מזניו – ה-FQR1, שהחל להתפשט בארה"ב ובכל היבשת ומשם הגיע לשוויץ ולדרום-קוריאה; וה-FQR2, שהחל להתפשט מקנדה, עבר לכל צפון אמריקה וממנה הגיע לאירופה ולאוסטרליה. לבריטניה הוא חדר בארבע הזדמנויות שונות. "זוהי הוכחה לכך שמערכות הבריאות ברחבי העולם קשורות ביניהן באופן הדוק" ציין ד"ר טרבור לאולי ממכון וולקם טראסט הבריטי.

פרופסור ברנדן וורן מה-London School of Hygiene and Tropical Medicine חוקר את החיידק הספציפי הזה כבר 25 שנים. הוא ציין שכאשר ה-C. difficile נעשה עמיד ל-fluoroquinolone נראה שפגיעתו החמירה.

נושאים קשורים:  חדשות,  אנטיביוטיקה,  זיהומים,  עמידות,  קלוסטרידיום דיפיצילה
תגובות