דעות

למצביא בשער הם קוראים "פקיד": פרופ' גמזו מוכפש וארגוני הרופאים שותקים

ארגוני הרופאים חייבים לצאת נגד ההכפשות הנוראיות של יו"ר הקואליציה כנגד פרופ' גמזו, המעידות יותר מכל על חוסר הבנה לא רק ברפואה אלא גם בהגדרת טובת הציבור ועל היחס הנלוז לרופא ולמדען בעל שיעור קומה

פרופ' רוני גמזו. "חנויות רחוב עם הגבלות זה מתווה יחסית בטוח". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

ההיסטוריה של המגיפות, מאז עשר המכות שלקו המצרים ועד הימים האחרונים, היא מלחמה מתמדת בין הרציונלי לפוליטי; בין אלה המחזיקים בידע כיצד למנוע מגיפה וכיצד לשלוט בה לאחר ההתפרצות, לבין מנהיגים פוליטיים השוקלים שיקולי תועלת אישית ואנשי עסקים החרדים להשקעתם הכספית.

מצעד גדול שתוכנן בפילדלפיה, שמטרתו איסוף תרומות למען המאמץ המלחמתי בעת מלחמת העולם הראשונה, לא בוטל מהנימוק ש"כבר הושקע כסף רב במצעד ואי אפשר לבטלו". את המחיר שילמו תושבי העיר ימים אחדים לאחר מכן בשיעורי תמותה אדירים בקרב החוזים במצעד.

מרתון בתל אביב לא נדחה כאשר כבר היה ברור כי המגיפה הנוכחית כבר בשער מסיבות דומות, שלא הביאו בחשבון את בריאות הציבור. מה שכן ננקט היה אחיזת עיניים, אזהרות מומחי בריאות הציבור לא נשמעו והמרוץ יצא לדרכו. אווירת הכל מותר שררה בארץ.

בארצות הברית, המנוהלת על ידי פגוע נפש, בלשון המעטה, מכחישים את מימדי המגפה ומספר החולים והמתים הולך ועולה וכך, בכל מקום שבו אין מביאים בחשבון את הבריאות, או יותר נכון את החולי, מטעמים של צורך כלכלי או החרבת התרבות או כל סיבה נוגעת ללב אחרת, הוירוס מנצל את הדרך הסלולה עבורו להפיל קורבנות.

כאן, בישראל, המתהדרת בשירותי רפואה מתקדמים, בביטוח בריאות שאין רבים כמותו בעולם, שבה השפעת אנשי בריאות הציבור ניכרה בעבר עם גישת ארגון הדסה לפני יותר מ-100 שנה, החלו לבצע פעולות מניעה וכך מוגרה הגרענת, מחלת העיניים שגרמה למרבית תושבי ירושלים לסבול מעיוורון חלקי או מלא, הוקמו טיפות חלב שהביאו לירידת תמותת תינוקות בפלשתינה בשיעור שלא היה כדוגמתו ומרפאות עם הפנים לקהילה שעסקו בקידום בריאות. מי שעשה את הדברים הללו היו רופאים ואחיות ולא ראשי התנועה הציונית, שקבעו בשעתו כי לא יתערבו בשיקולים הרפואיים ומינו את נשות "הדסה" שרצו בכך, לבנות רשת מרפאות ובתי חולים בישראל. הפוליטיזציה הביאה מאוחר יותר להקמת קופות חולים על בסיס מפלגתי.

עם תחושת הכישלון בהתגברות ובחסימת התפשטות הקורונה, שיוועו הפוליטיקאים לעזרה מקצועית והחלו להקשיב למומחי בריאות הציבור, להתייעץ עם מומחים לבינה מלאכותית ואף הביאו מומחה רציני ביותר, בעל עבר מפואר בבריאות הציבור ובניהול, אדם חסר כל זיקה פוליטית שמחויבותו לאמת, כדי לנהל את המשבר, להיות האורים והתומים ולקבוע, ללא פניות, את דרך המלחמה. מצביא בשער.

ח"כ מיקי זוהר. "'מומחה' ו'בר סמכא' ברצון העם, באיזון בין בריאות הציבור לבין מספר הקולות המביאים מנדט או שניים". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

אלא שפרופ' רוני גמזו, הממונה על ניהול משבר הקורונה, נאלץ להתמודד עתה עם ביקורת, עם כינויים כמו "פקיד", עוצרים אותו מלעמוד בשער ומבקרים אותו על כך ששלח מכתב לראש ממשלת אוקראינה כדי לחסום נהירה של תושבים ממדינה אדומה אחת לשנייה.

ה"פקיד" הזה, גם אם הוא מומחה, אינו יכול לשקול שיקולים הרי גורל כי אלה ניתנים אך ורק לשליח הציבור, אדם חסר השכלה רפואית, חסר הבנה במהות הסכנה הנגרמת על ידי וירוס אלים אך "מומחה" ו"בר סמכא" ברצון העם, באיזון בין בריאות הציבור לבין מספר הקולות המביאים מנדט או שניים.

דבריו הנוראיים של יו"ר הקואליציה מיקי זוהר נגד פרופ' גמזו מעידים יותר מכל על חוסר הבנה לא רק ברפואה אלא גם בהגדרת טובת הציבור ועל היחס הנלוז לרופא ולמדען בעל שיעור קומה שיש להאזין לדבריו. הגדיל לעשות מי ששימש עד לא מזמן כשר הבריאות, יעקב ליצמן, כאשר ביטא בתקיפות דאגה מופרזת לבוחריו ולא לעקרונות מניעת מגיפה.

גם  מערכת "הארץ" נתנה ביטוי בשם חופש הדיבור לכותרת הקוראת להסיר ידיים מהחסיד המשתוקק לחבור לקבר הרחק מכאן לעבוד את בוראו, גם אם הבורא ינקום נקמה אכזרית בו ובשאר תושבי המדינה.

ארגוני הרופאים חייבים לצאת כנגד האלימות המילולית והאשמות הכזב כנגד פרופ' גמזו של מר ח"כ זוהר, שהעז לכפור בנתונים ולסכן לא רק את בוחריו אלא את שלום הציבור כולו. אסור שהכפשת אחד מבכירי הרפואה בישראל תעבור בשתיקה של ארגוני הרופאים.

נושאים קשורים:  פרופ' יואל דונחין,  פרופ' רוני גמזו,  קורונה,  הר"י,  מגיפה,  אוקראינה,  דעות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
27.08.2020, 14:21

בחלוקה הדיכוטומית בין פקיד לשליח ציבור, פרופ' גמזו פקיד וזו לא מילה גסה. גם הרמטכלים לדורותיהם, נגידי בנק ישראל, ראשי המוסד ושירות הביטחון הכללי הם כולם פקידים במובן הזה.
כיוון שגמזו הוא מנהל מוכשר, ובנוסף בעל אומץ, הוא פנה לדרך יצירתית של פניה ישירות לנשיא אוקראינה.
מההכרות עם המציאות הפוליטית בישראל , אני לא אתפלא אם נתניהו מצד אחד הורה או רמז לו שהוא יכול לעשות את זה, ומצד שני אמר למיקי זוהר לתקוף את גמזו כדי שהשותפים הקואליציונים יהיו מרוצים.
פוליטיקה היא לא דבר הכי נקי, והיא אומנות האפשר. הרי גם נשיא אוקראינה אמר שנתניהו בקש ממנו את זה ולאחר מכן נתניהו הכחיש.
אין צורך להעלב בשם גמזו. לא נראה לי שהוא נעלב. הוא מספיק חכם לדעת שהכול סוג של משחק ידוע מראש. אם השיג את מטרתו , זה לא יזיז לו.

אנונימי/ת
27.08.2020, 14:36

פרופסור נכבד
ומה בדבר הוכחת המחץ משבדיה, אפס הרחקות ואין מגיפה אסונית!!!
[ובנוסף אחוזים נכבדים מהמתים בשבדיה, הינם חולים שברירים מבתי אבות שלא הגנו עליהם].
למה שלא נוכיח מאצלנו בבית משכונת מאה שערים שהכל מתנהל שם כרגיל, עם תנאי צפיפות מקסימליים ובכל זאת לא משתוללץ שם מגיפת ענק.......
ואם כבר מדברים על פוליטיקאיים לבל נשכח את יאיר לפיד שזלזל בהוראות בתחלת הגל הראשון ואמר שהכל פוליטי, מה אתו?? הוא גם פגוע נפש?

אנונימי/ת
27.08.2020, 16:09

רשימה תמימה משהו... כאילו שמישהו ספר מתישהו את ארגוני הרופאים.

גמזו אינו רופא דגול וודאי אינו מדען דגול. הוא מנהל טוב ומוכשר -בהתחשב בסטנדרטים העלובים למדי במדינתנו לגבי כל הקשור לניהול רפואי.
נכנס לגוב האריות (?) לא רק כדי להציל את המדינה, אלא גם ובעיקר כדי לקדם את עצמו.
מי שהיה ועודנו נחש לא קטן מקבל עתה שיעורים בדמגוגיה מנחשים גדולים ממנו, גם אם נחותים ממנו ברמת האיכות האישית.

אנונימי/ת
27.08.2020, 23:32

האמת היא שהפרוייקטור כן מנסה לרצות את התקשורת, ולכן תוקף בלהט כל אירוע המוני בחברה החרדית ובשפתיים רפות ממלמל משהו בגנות ההפגנות.
אגב אני סבור שתפקידו של הפרוייקטור הוא לעזור למעוניינים ולזקוקים, לתת המלצות ברורות לציבור, מפולחות לפי קבוצת סיכון, ובכך להוריד את אחוזי התמותה מהמגפה.
אנשים שאינם בקבוצות הסיכון חדלו להקשיב להנחיות, וגם אם הם הולכים עם מסכה הם לוחצים ידיים ולא נזהרים מלהדביק או להדבק כלל. לעומת זאת אנשים בקבוצות סיכון נזהרים מאוד וכל מה שימליצו להם כך הם יעשו.
מכאן נובע שפעולות האכיפה מיותרות לחלוטין ולא יעילות.

אנונימי/ת
28.08.2020, 08:35

ממש כך גם דעתי. מקווה שפרופ גמזו לא יתפטר.

28.08.2020, 10:19

צודק בהחלט

28.08.2020, 10:19

פרופסור דונחין, האימון ברופאים אבד כשהתברר שגם אותם מנחה הפוליטיקה.
אומר פרופסור גמזו שאסור לפתוח את שנת הלימודים, שאסור להתיר את ההפגנות ואסור לצאת לאומן.
מכל שלושת הדברים, הוא נלחם וקיבל גיבוי מהרופאים רק במה שנוגע לאומן. זו לא פוליטיקה? הוירוס יודע להבדיל בין הפגנת בלפור לבין אומן? (רק אל תסביר ששם זה אחרת, החרדים זה אחרת - שוב פוליטיקה!).

הילדים, לפי מחקרים מסויימים, הם מעבירי הנגיף המוצלחים ביותר, לא ראינו את הרופאים מגבים אותו נגד פתיחת שנת הלימודים, אולי בגלל שכאן יש (לרופאים הצעירים) אינטרס אישי? אגב, אלפי ילדים בבידוד מתחילת שנת הלימודים!
כשרופאים דיברו רפואה, הקשיבו ושמעו להם, יש להם ערך מוסף.
כשרופאים מדברים פוליטיקה, אין להם שום משמעות יתירה מכל אזרח אחר!

אנונימי/ת
28.08.2020, 21:31

אתה ממש לא מדייק.
פרופסור גמזו לא אמר שאסור לפתוח את שנת הלימודים, אלא אמר שאסור לפתוח בערים האדומות בלבד. ויכוח עם משרד החינוך ניטש גם עד רגעים אלה.
אם אתה מנסה לרמוז שרופאים מגבים אותו רק בכל מה שקשור בהגבלות על חרדים, היינו צריכים לשמוע אותם מגבים אותו גם לגבי איסור פתיחת שנת הלימודים בערים אדומות (שאחת מהן היא בני ברק) כך שאתה סותר את עצמך.
והפגנות לעומת אומן זה אכן דברים שונים מבחינה מהותית. גם אפידמיולוגית וגם משפטית.

אנונימי/ת
30.08.2020, 06:02

תודה למשה על דברי האמת שחסרים במערכת הפוליטית שנקראת ארגון הבריאות הישראלי.

28.08.2020, 10:44

אולי כדאי לתת לח"כ זוהר את ניהול בית החולים "מעייני הישועה" ולראות מה יכולתו במעשים

בכאב לב וצער עמוק אני שותף לדבריו של פרופ יואל דונחין. פוליטיקאים מהדרגה הנמוכה ביותר חסרי אינטלגנציה בסיסית ועומק חשיבה מנהלים כוחניות שמטרתה לשמור על הכסא וה״מעמד״

אנונימי/ת
28.08.2020, 11:01

תודה יואל שביטאת בדייקנות מה שרבים מרגישים וחושבים

אנונימי/ת
28.08.2020, 11:36

מסכים אם כל מילה שכתבת אבל הבעיה היא לא רק של מיקי זוהר וכפי שהאמירה אומרת הדג מסריח מהראש לא ביבי היה עומד אחרי המינוי שלו עצמו הדברים לא היו יוצאים כך והוא אינו מגבה בכלל את המינוי שלו רוני גמזו אדם משכמו ומעלה מקצוען בקנה מידה עולמי אמור כרגע לספוג את כל הרפש מאחר שמי שמינה אותו לא מסוגל לעמוד בפרץ בשל אך ורק ממניע פוליטי בושה וחרפה שאיו הם נבחרי הציבור

דברים כדרבנות. מצטרף לכל מילה

אנונימי/ת
28.08.2020, 12:20

התפלאתי ואוכזבתי מהעדר תגובה של הר״י
להשתלחות חסרת הרסן הפרופ. גמזו .
לא יורד גשם זה , אילו טיפות רוק של נבחר ציבור שאיננו יודע גבולות . עדיין לא מאוחר להגיב על דברי הבלע של נבחר ציבור.
חבר הר״י .

מזה תקופה לא קצרה מתנהלת מלחמה בין הדרג הפוליטי לבין הדרג המקצועי בשירות המדינה, אשר עומד בדרכם המושחתת של הפוליטיקאים. בדרך כלל זה לא תופס כותרות (למעט אולי המלחמה במתווה הגז המפורסם) אבל במקרה של הקורונה זה הגיעה לשיאי שיאים של חוצפה כאשר כבר בתחילת המשבר הפוליטיקאים הפקיעו את הטיפול במגיפה ממי שהחוק הסמיכו לכך (מנכ"ל משרד הבריאות), זרקו את תורת הלחימה שגובשה במשך שנים על ידי צוות מקצועי, והקימו "קבינט קורונה" בראשו עומד ה"פרוייקטור" בפועל - בנימין נתניהו. התוצאה היא אסון בריאותי וכלכלי, נותר רק לקוות שיום יבוא והאחראים יתנו עליו את הדין. על ארגוני הרופאים לגונן על פרופ' גנזו , ואם לא - עליו להתפטר מתפקידו.

מסכים לכל מלה
כרגיל יואל הולך לפני המחנה
קורא לעמיתי בתפקידים לארגן המחאה שתפקידה לשמור על המקצועיות

אנונימי/ת
28.08.2020, 12:46

פרופ' רוני היקר ! למרות שאינך מחסידי ברסלב - אל ייאוש ! אל תירא ואל תחת, חזק ואמץ, לך בכחך ובמקצועיותך והצל את העם מהמגיפה ומהמגיפים . אם הנך שליח ציבור וכפי האמור על אלוט העוסקים בצרכי ציבור באמונה |הקב"ה ישלם שכרם ! אל להם לצפות להערכה ושכר מהציבור כפויי הטובה שרק יבקר וירק להם בפנים ! מחבקים ומעריצים אותך !

אנונימי/ת
28.08.2020, 13:09

אז יאללה. תגיבו לפני שיהיה מאוחר ופרפ גמזו יישבר ויתפטר ואז אנשים בורים ומתלהמים כמו זהר וליצמן ינהלו את המלחמה בקורונה אנשים שהאינטרס האישי בראש מעיינהם.
פרופ פרידמן איתן יצא בגלוי ובכעס נגד הפוליטיקאים הבורים שנלחמים בגמזו.
מצפה שגם אחרים ייעשו כך

אנונימי/ת
28.08.2020, 13:49

אין תגובות ! ...מילים כדרבונות ! " מילה בסלע שתיקה בתרי " !
פרופ' יואל דונחין ופרופ' רוני גמזו חזקו ואימצו וירבו כמותכם !
ולך פרופ' גמזו, אל תירא ואל תחת לך בכחך ובכישוריך והושעת את ישראל !

אנונימי/ת
28.08.2020, 14:13

כמה לא מפתיע שההסתדרות הרפואית, שעומדת בתוקף על כל שטות פרופסיונלית מוצדקת או לא, שותקת או מגיבה בלשון רפה.
לצערי, זהו אופיה , הגישה היא גישה פוליטית , אז למה לריב עם החרדים אם אפשר מחר להפיק מהם משהו, שלא לדבר על פרנסה מהפניות רבנים.

אנונימי/ת
28.08.2020, 15:06

צודק בהחלט שלהתמודד עם מגיפה, צריך לנהל איש רפואה ולא איש פוליטקה,
אבל למה אתה לא כותב לאיש הרפואה גמזו
שיפסיק להתעסק בפוליטקה של אומן
ויתחיל להתעסק ברפואה
ובעצירה של 2000 נדבקים ביום

אנונימי/ת
28.08.2020, 15:34

זה מה שקורה למי שלוקח לעצמו, מראש, את כל התהילה. שימו לב, שמשעה שנראה שהוא מתחיל להחטיא, פרופ׳ התחיל לחלק את הקרדיט על ״המודל של שפרכר״? עם ״חוקרים באוניברסיטת ת״א״. ככה זה.

אנונימי/ת
28.08.2020, 16:59

יואל-כל מילה בסלע
בזבזת אנרגיה על מיקי מכלוף שאלמלא לשונו החומה היה חותם אבטלה כחסר כל כישורים-למרות תואר השקר שלו ממכללת שקר כלשהיא

אנונימי/ת
29.08.2020, 11:17

הבעיה האמיתית אינה מיקי זוהר ....

אנונימי/ת
29.08.2020, 11:33

הכל נכון ולא ממוקד. הנקודה הבעיתית היא ההסתדרות הרפואית שסיפרה לנו שנים שהיא דואגת לחולים, כבר לא דואגת לרופאים ובטח לא לחולים. חיוורת פסיבית, לא נלחמת, לא מעורבת, פרווה מוחלט. הר״י הייתה צריכה להיות בראש המאבק על הטיפול במגיפה. מה בדיוק עיסוקה של ההסתדרות הרפואית בימים אלה ?

אנונימי/ת
29.08.2020, 21:28

גמזו מנהל טוב של בית חולים. עבר את הטירונות במשרד הבריאות בלי איזה הישג מדהים אבל זה לא אומר כלום כי משרד הבריאות הוא משרד נכה, היברידי, שאין לו בעצם שליטה על שום דבר משמעותי חוץ מתקן קוליפורמים בבורקס.. גמזו אינו רופא קלינאי כבר שנים רבות, הוא איננו אפידמיולוג ולא מומחה למחלות זיהומיות..אז..הוא פקיד. אבל הארגון של החתולים ששומרים על השמנת שנקרא ההסתדרות הרפואית הוא ארגון ארכאי ועבש בפני עצמו ומעל 50% מרופאי ישראל אינם חברים בו

02.09.2020, 11:06

עצוב לקרוא תגובות כאלה באתר המיועד לרופאים. פרופ' גמזו אינו זקוק לקרדיטציה שלך מר או דוקטור אנונימי שעה 21:28 , המסתתר מאחורי המקלדת שלו. מבחינתך כולם פסולים- גמזו, ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות... אם אתה באמת בעל יושרה ויכולת, אולי תואיל לצאת מאזור הנוחות שלך שנקרא 'אנונימי' ותבוא להושיע את עם ישראל?

02.09.2020, 11:10

עצוב לקרוא תגובות כאלה באתר המיועד לרופאים. פרופ' גמזו אינו זקוק לקרדיטציה שלך מר או דוקטור אנונימי שעה 21:28 , המסתתר מאחורי המקלדת שלו. מבחינתך כולם פסולים- גמזו, ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות... אם אתה באמת בעל יושרה ויכולת, אולי תואיל לצאת מאזור הנוחות שלך שנקרא 'אנונימי' ותבוא להושיע את עם ישראל?

02.09.2020, 11:10

עצוב לקרוא תגובות כאלה באתר המיועד לרופאים. פרופ' גמזו אינו זקוק לקרדיטציה שלך מר או דוקטור אנונימי שעה 21:28 , המסתתר מאחורי המקלדת שלו. מבחינתך כולם פסולים- גמזו, ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות... אם אתה באמת בעל יושרה ויכולת, אולי תואיל לצאת מאזור הנוחות שלך שנקרא 'אנונימי' ותבוא להושיע את עם ישראל?

02.09.2020, 11:14

עצוב לקרוא תגובות כאלה באתר המיועד לרופאים. פרופ' גמזו אינו זקוק לקרדיטציה שלך מר או דוקטור אנונימי שעה 21:28 , המסתתר מאחורי המקלדת שלו. מבחינתך כולם פסולים- גמזו, ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות... אם אתה באמת בעל יושרה ויכולת, אולי תואיל לצאת מאזור הנוחות שלך שנקרא 'אנונימי' ותבוא להושיע את עם ישראל?

02.09.2020, 22:22

שלום רב אנונימי. אוסף כזה של השמצות מזמן לא התפרסם כאן.
לפחות תהיה אמיץ ותזדהה.

אנונימי/ת
30.08.2020, 06:00

שתגנו על הרופאים בכלל, ביום יום בעיקר אחד מפני השני, הוא אז תושרש המסורת או החינוך להתנהגות הולמת בקרב הרופאים. אז עכשיו משום מקום אתה מצפה שנפתח מצפון שקשור לביצים שאין כמעט לאף רופא שאני מכירה?

אנונימי/ת
01.09.2020, 05:43

רוני גמזו הינו פוליטקאי, חולה פרסום ושיגעון גדלות וכן נחש לא קטן...ומה שאכפת לו, בעיקר, הוא קידום עצמי ועיניו נשאות לתפקיד הבא אולי שר הבריאות.

לצערי קהילת הרופאים אינה קהילה תומכת בכלום. .היא פועלת לשמור את המצב כאילו זה נראה בסדר . מזמן האופטים היו צריכים לקחת פעילות אקטיבית . מעבר לכך לתת גב חזקות מחכה מליאה בעשיה שלו לפ. גמנזו.