חדשות

עלייה בשכיחות הפטיטיס C בישראל: 2% מהאוכלוסייה הבוגרת

כך נמסר בכנס רפואי שנערך ב"שיבא"; כ-40 תרופות חדישות מצויות בשלבי ניסוי קליני, שלוש מהן עשויות להיכנס לשימוש כבר בשנה הקרובה

שכיחות הזיהום הכרוני מנגיף ההפטיטיס C בישראל מתקרבת ל-2% מכלל האוכלוסייה הבוגרת – כ-100,000 בני אדם; 75% מתוכם אינם מודעים למחלה ולא נבדקו לנוכחות הנגיף ורק 20%-22% מכלל המאובחנים קיבלו טיפול אנטי-נגיפי; פרטים אלו נמסרו בכנס על הפטיטיס C שקיים המרכז הרפואי "שיבא" ושאורגן על ידי המרכז למחלות כבד, בניהולה של פרופסור זיו בן-ארי.

פרופסור זיו בן ארי (צילום: שיבא)

פרופסור זיו בן ארי (צילום: שיבא)

עוד נמסר בכנס, כי קבוצות הסיכון שבהן נמצאת שכיחות גבוהה יותר של הנגיף הן מי שקבלו עירוי דם ותוצריו לפני 1991 (עת גילוי הנגיף) ומכורים לסמים המשתמשים במחט להזרקה ישירה של הסם לווריד ומעבירים את המחט הנגועה מאחד לשני.

דובר "שיבא" הדגיש, כי באופן מדאיג נמצאת שכיחות גבוהה של הנגיף דווקא בקרב העולים מחבר המדינות (בריה"מ לשעבר). המחלה יכולה להתקדם עם השנים (30-20 שנה), כאשר אצל 20%-30% מהחולים היא הופכת לשחמת הכבד - כשל בתפקוד הכבד, המחייב השתלה. אצל מיעוט החולים, המחלה מתפתחת לסרטן ראשוני של הכבד.

בכנס נמסר, כי בשנה שעברה נכנסו לשימוש כמה תרופות חדשות  לטיפול במחלה, שמעלות משמעותית את הסיכויים להחלמה מלאה. התרופות פועלות ישירות כנגד הנגיף ופוגעות במחזור החיים שלו. שתי תרופות – מעכבי פרוטיאזה – נכנסו לסל התרופות וניתנות בשילוב עם זריקת פג-אינטרפרון וטבליות ריבאוירין כטיפול משולש. שיעור ההצלחה עד כדי ריפוי מלא – 65%-70% מהחולים שלא טופלו קודם לכן במחלה.

כמו כן, נמסר על כ-40 תרופות חדשות, עדיין בשלבים שונים של מחקר קליני, שנבחנות עתה. שלוש מתוכן עומדות לפני אישור ה-FDA בארה"ב ועשויות להיכנס לאפשרויות הטיפול בחולים כנראה כבר ב-2014.. על פי ההערכות שנמסרו בכנס, שילובים שונים של תרופות אלו - עם או בלי פג-אינטרפרון - עשויים להוביל לריפוי מלא של כ-90%-100% מהחולים. ייתכן, נאמר, כי כבר לקראת 2020 אפשר יהיה לומר שהמחלה מוגרה.

נושאים קשורים:  חדשות,  הפטיטיס C,  המרכז למחלות כבד,  המרכז הרפואי "שיבא",  פרופ' זיו בן-ארי
תגובות