מחקרים

טיפול בחיידקים בעלי עמידות רחבה לאנטיביוטיקה

טיפול משולב מרופנם-קוליסטין נמצא כיעיל יותר ממרופנם לבד לטיפול בדלקת ריאות ו\או זיהום דמי עקב זיהום בחיידקי אנטרובקטריוציאה בעלי עמידות רחבה לאנטיביוטיקה

חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

אורגניזמים בעלי עמידות רחבה לתרופות (Extensively drug resistant - XDR) כמו Acinetobacter baumannii,יPseudomonas aeruginosa XDR, Klebsiella pneumoniae XDR ו-CREי(Carbapenem-resistant Enterobacterales), מהווים גורמים מובילים לדלקת ריאות וזיהומי דם (blood stream infections - BSI) וקשורים לשיעורי תמותה גבוהים.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת The Egyptian Journal of Hospital Medicine, ביקשו החוקרים להעריך האם טיפול משולב עם קוליסטין ומרופנם עדיף על קוליסטין בלבד, לטיפול ב-Enterobacterals בעלי עמידות נרחבת לתרופות.

מחקר זה בוצע במתכונת פרוספקטיבית וכלל 200 נבדקים עם דלקת ריאות ו/או זיהום BSI על רקע זיהום בחיידק XDR (Acinetobacter baumannii ו-Klebsiella pneumoniae היו האורגניזמים העיקריים ואחריהם חיידקים ממשפחת האנטרובקטריוציאה עמידים לקרבפנם [67%, 16% ו-15%,  בהתאמה] ודלקת ריאות היוותה את הזיהום השכיח [80%]). הנבדקים הוקצו לקבלת מנת העמסה של קוליסטין (5 מ"ג/ק"ג) ואחריו מינון החזקתי (1.67 מ"ג/ק"ג כל 8 שעות) בשילוב עם מנה אחת של מרופנם (2 גרם כל 8 שעות) או לקבלת טיפול עם קוליסטין בלבד.

תוצאות המחקר הדגימו כי הטיפול המשולב הינו יעיל יותר באופן מובהק הן מבחינת למניעת תמותה (79% בקבוצת הקוליסטין ו-48% בקבוצת הטיפול המשולב, p < 0.001), והן מבחינת התוצאים הקליניים (צורך בואזופרסורים, צורך בהנשמה, בסמנים דלקתיים, בספירת לויקוציטים ובממצאים רדיולוגיים).

מתוצאות מחקר זה עולה כי טיפול משולב עם קוליסטין ומרופנם הינו מועיל יותר בהשוואה למונותרפיה עם קוליסטין, לטיפול בדלקת ריאות ו/או זיהום חיידקי בדם שנגרם ע"י חיידקים ממשפחת האנטרובקטריוציאה.

מקור:

saeed, M., Bastawy, S., Abdel Rady, M., Ibrahim, D., Hussein, A. (2023). Colistin Versus Colistin & Meropenem in Extensively Resistant Enterobacterales Organisms Therapy in Critically Ill Patients. The Egyptian Journal of Hospital Medicine, 92(1), 5451-5458. doi: 10.21608/ejhm.2023.305779

נושאים קשורים:  מחקרים,  עמידות לאנטיביוטיקה,  מרופנם,  קוליסטין,  אנטרובקטרציאה
תגובות